Schysst kam till FT?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Schysst kam till FT?

Inlägg av Andreas »

Jag ska byta topplockspackning i sommar och tänkte då passa på att renovera toppen och kanske även byta kam när jag ändå håller på.



Det enda som är gjort med motorn är öppet luftfilter, vikingchip och laddtryck som kan höjas med en knapp bredvid ratten när det behövs. Jag kör för det mesta med standardladd men ökar ibland till ca 0,9bar.



Finns det nån passande kam som ger lite mer bottendrag?

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

VX3 =) ska in i min spis tillsommaren iallfall och den är ungefär som din =)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Jag är ganska nöjd med min V-kam. Får laddtryck redan under 2000varv trots att jag har 18-T turbo.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Jag sökte lite förut och läste om VX/3-kammarna och det verkar vara delade meningar om dessa, vissa säger att de är skit och andra att de är bra. :?



Jag vill iaf ha nånting som funkar bra med standardgrejerna.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Vilken kam är att föredra av V och VX3 när man som jag har standard-turbon och spridare? Vilka av KG:s kammar motsvarar V/VX3 och vad bör man ge för en begagnad?



http://www.kgtrimning.com/KGkamB2123.htm

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

:) ÖHHH du vill ha ökat BOTTENDRAG. Då ska du behålla din T-kam. Ingen annan kam har samma bottendrag. Vill du ha mer EFFEKT? Då får du på med en 16 eller 18t snurra. :wink:

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

silverräven skrev::) ÖHHH du vill ha ökat BOTTENDRAG. Då ska du behålla din T-kam. Ingen annan kam har samma bottendrag. Vill du ha mer EFFEKT? Då får du på med en 16 eller 18t snurra. :wink:
Jag har läst att V-kammen ger bra bottendrag och då utgår jag från att det är jämfört med standardkammen. :?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

En VX3 är på väg, fick även tips om den på TPC: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... p?t=132889

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag kör med VX3 på min. Max vrid (369Nm) vidmoment vid 4000 varv och max effekt (189kW) vid 5500 med en svarvad 18T.
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Greensilver skrev:Jag kör med VX3 på min. Max vrid (369Nm) vidmoment vid 4000 varv och max effekt (189kW) vid 5500 med en svarvad 18T.
Ok, några såna siffror kommer nog inte jag upp i. :)

Hade inte V-kammen varit lämpligare för dig? Den är väl vassare.

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ingen aning, jag kan inte det där. Jag körde helt efter Autotech's rekommendationer. Jag tror att man skall ha en del erfarenhet innan man börjar rekommendera kammar hit och dit till folk. Finns ju vissa här som tydligen kan bedöma vilken kam som passar en annan bäst helt utan att veta vare sig vilka komponenter de har i övrigt eller hur motorn skall användas. :lol: Men så är det när man är 18 och redan kan allt. :lol:



EDIT: Skall väl tillägga att jag är helnöjd med motorn. Har som sagt inte så stor erfarenhet själv men har låtit andra provköra bilen och de är alla imponerade över hur jämnt den drar och hur tidigt den börjar dra - absolut ingen ketchupeffekt alltså. Roligaste tillfället jag var med om var när jag ganska enkelt åkte ifrån en 850T som hade "300 hästar". :lol: Det stod iallafall det på hans chip. :lol: Måste varit "forumshästar".
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Greensilver skrev:Ingen aning, jag kan inte det där. Jag körde helt efter Autotech's rekommendationer. Jag tror att man skall ha en del erfarenhet innan man börjar rekommendera kammar hit och dit till folk. Finns ju vissa här som tydligen kan bedöma vilken kam som passar en annan bäst helt utan att veta vare sig vilka komponenter de har i övrigt eller hur motorn skall användas. :lol: Men så är det när man är 18 och redan kan allt. :lol:



EDIT: Skall väl tillägga att jag är helnöjd med motorn. Har som sagt inte så stor erfarenhet själv men har låtit andra provköra bilen och de är alla imponerade över hur jämnt den drar och hur tidigt den börjar dra - absolut ingen ketchupeffekt alltså. Roligaste tillfället jag var med om var när jag ganska enkelt åkte ifrån en 850T som hade "300 hästar". :lol: Det stod iallafall det på hans chip. :lol: Måste varit "forumshästar".


Ok, jag kommer nog bli nöjd med min VX3:a, iaf så länge den inte går sämre på lägre varv. :)

Skriv svar