Olika ladd frågor
Olika ladd frågor
1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
Re: Olika ladd frågor
MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
1. ?
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
3. ?
4. ?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: Olika ladd frågor
MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.
Re: Olika ladd frågor
Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Re: Olika ladd frågor
Andreas skrev:Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.
Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.
Re: Olika ladd frågor
Min personliga erfarenhet är att det skiljer sig ganska mycket från motor till motor. Min B230FK hade väldigt lätt för att skenledda även vid mindre modifikation av tryckstången än 25%.Zelle skrev:Andreas skrev:Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.
Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.
Så kallat pystrim fungerar ju, men själv tycker jag inte det är någon jättebra lösning då laddtrycket inte blir så stabilt och riktigt så kontrollerat som jag vill. Men har dock aldrig råkat ut för några skenladdningar.
En ny tryckklocka tycker jag är det bästa alternativet, men beror på vad man själv har för krav. Shimsning av org. tryckstång rekommenderar jag absolut inte.
Re: Olika ladd frågor
iqbad skrev:MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.
Om man har för lågt mottryck i avgassystemet så räcker inte orginal wastegaten till på ett 13c och det skenladdar, jag slipade upp wastegate hålet så mycket det gick (går att ta mycket, locket är mycket större än hålet) när jag drabbades av för lågt mottryck och skenladd till följd av det.
Efter uppslipningen så var problemet borta.
Re: Olika ladd frågor
Ok, det lär ju vara för finjustering då.Zelle skrev:
Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.
Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.
-
- Moderator
- Inlägg: 2994
- Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
- Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
- Kontakt:
Re: Olika ladd frågor
ToAx skrev:iqbad skrev:MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?
2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?
3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?
4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?
Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.
4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.
Om man har för lågt mottryck i avgassystemet så räcker inte orginal wastegaten till på ett 13c och det skenladdar, jag slipade upp wastegate hålet så mycket det gick (går att ta mycket, locket är mycket större än hålet) när jag drabbades av för lågt mottryck och skenladd till följd av det.
Efter uppslipningen så var problemet borta.
Bild?
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz