Olika ladd frågor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Olika ladd frågor

Inlägg av MYM »

1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?

2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?

3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?

4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?



Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av kmx »

MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?

2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?

3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?

4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?



Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.


1. ?

2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.

3. ?

4. ?
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av iqbad »

MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?

2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?

3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?

4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?



Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.


4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av Andreas »

kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av Zelle »

Andreas skrev:
kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?


Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.



Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.

Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av Siqqe »

Zelle skrev:
Andreas skrev:
kmx skrev:
2. Originaltryckklockan från en 940 FTT är inte ställbar.
Det går ju att skruva på stången iaf, men är det bara för finjustering?


Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.



Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.
Min personliga erfarenhet är att det skiljer sig ganska mycket från motor till motor. Min B230FK hade väldigt lätt för att skenledda även vid mindre modifikation av tryckstången än 25%.



Så kallat pystrim fungerar ju, men själv tycker jag inte det är någon jättebra lösning då laddtrycket inte blir så stabilt och riktigt så kontrollerat som jag vill. Men har dock aldrig råkat ut för några skenladdningar.



En ny tryckklocka tycker jag är det bästa alternativet, men beror på vad man själv har för krav. Shimsning av org. tryckstång rekommenderar jag absolut inte.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av tictac »

iqbad skrev:
MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?

2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?

3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?

4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?



Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.


4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.


Om man har för lågt mottryck i avgassystemet så räcker inte orginal wastegaten till på ett 13c och det skenladdar, jag slipade upp wastegate hålet så mycket det gick (går att ta mycket, locket är mycket större än hålet) när jag drabbades av för lågt mottryck och skenladd till följd av det.

Efter uppslipningen så var problemet borta.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av Andreas »

Zelle skrev:
Läste i GIK´s katalog att man inte ska ställa mer på stången än +- 25% då det finns risk för skenladd då. Men tror nog att man kan ställa något mer än så. Spelar juh ingen roll om den inte e justerbar, går juh o shimsa den, iaf en bit. Räcker inte de så är det nog pysing som gäller... funkar väldigt bra vad jag har hört, har inte provat än.



Tror nog att en ny tryckklocka e lite onördigt.
Ok, det lär ju vara för finjustering då.

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Funkar det att med enbart wastegatestången ställa laddtrycket till 1-1.2 bar ?

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Re: Olika ladd frågor

Inlägg av Gothicteo »

ToAx skrev:
iqbad skrev:
MYM skrev:1. Hur mycket kan man ladda med originaltryckklocka på en B230FT -98 ?

2. Hur mycket ladd kan man uppnå genom att skruva in wastegatestången ?

3. Funkar denna metod bra eller är det enbart ny tryckklocka som gäller ?

4. Hur mycket kan man ladda innan man behöver byta wastegate ?



Alla frågor avser en B230FT med 13c agg.


4. Wastegate är den lilla porten i avgashuset som öppnar och släpper förbi avgaserna runt kompressordelen. Denna del går inte att byta utan kraftiga modifikationer på turbon. Dessutom är det totalt onödigt.


Om man har för lågt mottryck i avgassystemet så räcker inte orginal wastegaten till på ett 13c och det skenladdar, jag slipade upp wastegate hålet så mycket det gick (går att ta mycket, locket är mycket större än hålet) när jag drabbades av för lågt mottryck och skenladd till följd av det.

Efter uppslipningen så var problemet borta.




Bild?
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Skriv svar