dumpventil - en ggn för alla

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

dumpventil - en ggn för alla

Inlägg av Anders1984 »

ja jag har sökt, o inte bara jag, utan 2 polare till mig med, vi har egentligen inte hittat något vettigt, så därför ställer jag frågorna här. länka gärna till en VETTIG tråd om ni skall klaga på att jag inte sökt ordentligt.





Jag har hajjat hur dumpen fungerar, förstår bara inte hur jag skall koppla in den, eller vad jag ska koppla bort.. har en återcirkulerande, och bilen ifråga är en 740 TIC 87a med LH 2.2 och b230FT.



vart skall jag ta vakummet? vart ska anslutningarna? har ej tillgång till svets förrns i sommar, så hur skall jag sätta den tillfälligt? vad ska jag plugga/ta bort från "orginaldumpen"?



gärna med BILDER på ALLA anslutningar :P





trött på att trimma en massa suuuugisar, så detta med turbo e nytt för mig :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Har du mitsu eller garrett turboaggregat?



på gamla 740turbo med garrett-aggregat sitter en dump oftast monterat

på avgassidan av toppen.

Har inga bra bilder men visar några från mitt jättegamla 760TiC-projekt.

http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... ge_003.jpg

Kolla längst till höger, ovanför den tjocka slangen som ska gå till LMM'en.

Det går en tunn slang från den tvärs över ventilkåpan.. Det är originaldumpen.



http://hacked.free-bsd.org/albums/760TiC/bilj0x_006.jpg

Kollar du denna länken så ser du en slang ca 25mm innerdiam gå från

90graders-rörböjen som kommer upp fårn turbon och går mot IC'n.

Där är originaldumpen inkopplad.

Se den tunna slangen som går över ventilkåpan framför oljepåfyllningslocket,

Den går fårn dumpen till insuget, det är vakumslangen.

Skruva bort originaldumpen helt å hållet, kläm på en annan dumpventil

där om du vill och kläm på den vakumslang som redan finns där.

Skitenkelt!



Man kan sätta dumpventilen på insugssidan med, många hävdar att detta

är bättre, men på en 740turbo med originalturbo osv tror jag iaf

det kvittar vilken sida man sätter den på.. Många bilar har den ju dessutom

integrerad i själva turboagget.

Såhär satte jag min dump på min gamla 760turbo iaf.

http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... .sized.jpg

http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... .sized.jpg



Lycka till.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Bild



sådär ser de nog ut på din bil.. och de där är orginal dumpen, bara att ta bort och skruva dit den öppna..



//Löwen

760T
Övningskörning
Inlägg: 194
Blev medlem: 06 jan 2005, 18:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 760T »

Lättaste är ju att sätta den där originaldumpen sitter. Sen beror det lite på vad du ska montera för dump. Är den återcirkulerande är det bara att skifta, är det däremot en öppen dumpventil lär du plugga gummislangen som går från dumpen tillbaka till insugsslangen mellan turbo och lmm. Vakumslangen ska sitta efter spjället.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

760T
Övningskörning
Inlägg: 194
Blev medlem: 06 jan 2005, 18:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 760T »

Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0
Borde passa ganska bra. Vad är det för fel på den originalmonterade föresten?

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

760T skrev:
Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0
Borde passa ganska bra. Vad är det för fel på den originalmonterade föresten?


den låter ingenting :D
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Anders1984 skrev:
760T skrev:
Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0
Borde passa ganska bra. Vad är det för fel på den originalmonterade föresten?


den låter ingenting :D


Har du öppet luftfilter på motorn? Har du inte det så prova att sätta ditt ett.

Hade själv den gamla avlastningsventilen på en bil som jag hade för några år sedan, den lätt hyffsat med öppet filter.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

VOLVO-MANGE skrev:
Anders1984 skrev:
760T skrev: Borde passa ganska bra. Vad är det för fel på den originalmonterade föresten?


den låter ingenting :D


Har du öppet luftfilter på motorn? Har du inte det så prova att sätta ditt ett.

Hade själv den gamla avlastningsventilen på en bil som jag hade för några år sedan, den lätt hyffsat med öppet filter.


klart jag har ;)



ville bara ha en som låter liiiite mer :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0


Är nog bara att pilla bort den och fästet som sitter på blocket så ska den nog passa fin fint. om du vill att de ska låta så köp en öppen. Det röda locket på en 5-56 flaska passar skit bra att plugga den gammla anslutningen med om man ska köra öppet. Lh-2,2 funkar bra med öppen.



//Löwen

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Löwen skrev:
Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0


Är nog bara att pilla bort den och fästet som sitter på blocket så ska den nog passa fin fint. om du vill att de ska låta så köp en öppen. Det röda locket på en 5-56 flaska passar skit bra att plugga den gammla anslutningen med om man ska köra öppet. Lh-2,2 funkar bra med öppen.



//Löwen


okej, så man tar bara bort dem och sätter dit sin egen... :)



SÅ mycket ljud vill jag inte ha, bara lite mer än orginal helt enkelt, så ingen öppen för mig :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Anders1984 skrev:
Löwen skrev:
Anders1984 skrev:tack för alla svar! det har verkligen underlättat! nu börjar det likna nåt! :)



jo det är en återcikulerande, ej en öppen.. o precis sådär ser det ut löwen :)



men passar anslutningarna rakt av tro? eller måste jag sätta på nån slang/adapter? dumpen jag har:



http://www.motorandning.com/show_produc ... egory2%3D0


Är nog bara att pilla bort den och fästet som sitter på blocket så ska den nog passa fin fint. om du vill att de ska låta så köp en öppen. Det röda locket på en 5-56 flaska passar skit bra att plugga den gammla anslutningen med om man ska köra öppet. Lh-2,2 funkar bra med öppen.



//Löwen


okej, så man tar bara bort dem och sätter dit sin egen... :)



SÅ mycket ljud vill jag inte ha, bara lite mer än orginal helt enkelt, så ingen öppen för mig :)


japp, och vakum slang är ju redan framdraget till din gammla oxå, bara att byta :wink: blir nog bra.



//Löwen

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Löwen skrev:
Anders1984 skrev:
Löwen skrev:


Är nog bara att pilla bort den och fästet som sitter på blocket så ska den nog passa fin fint. om du vill att de ska låta så köp en öppen. Det röda locket på en 5-56 flaska passar skit bra att plugga den gammla anslutningen med om man ska köra öppet. Lh-2,2 funkar bra med öppen.



//Löwen


okej, så man tar bara bort dem och sätter dit sin egen... :)



SÅ mycket ljud vill jag inte ha, bara lite mer än orginal helt enkelt, så ingen öppen för mig :)


japp, och vakum slang är ju redan framdraget till din gammla oxå, bara att byta :wink: blir nog bra.



//Löwen


ere samma mått o så då? för det snöar ju som faaaan nu!



ska jag ut o fixa det nu ska det passa rakt av :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

samma mått, det vet jag inte... de visar sej :lol:



//Löwen

Skriv svar