max-ladd m.m.?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
max-ladd m.m.?
Har lite frågor angående min b230FT..
det är en 87as underdel då med de klenare stakarna tyvärr..
hur mycket klarar de blocket av innan de börjar ge sig?
å hur mycket klarar IC´n innan den måste börja uppgraderas?
Tänkte närmast på lite framtidsplaner..än så länge väntar jag med spänning på hur de e att ladda 0.8 bar och de ska väl vara en skillnad de motför orginal hehe...
det är en 87as underdel då med de klenare stakarna tyvärr..
hur mycket klarar de blocket av innan de börjar ge sig?
å hur mycket klarar IC´n innan den måste börja uppgraderas?
Tänkte närmast på lite framtidsplaner..än så länge väntar jag med spänning på hur de e att ladda 0.8 bar och de ska väl vara en skillnad de motför orginal hehe...
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..
ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
nisseinorr skrev:Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..
ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd
Köp en BTR av mig, kolla säljes
IC'n håller för runt en bar men den är ju inte så effektiv, vissa kör 1,3 bar utan problem.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
ToAx skrev:nisseinorr skrev:Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..
ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd
Köp en BTR av mig, kolla säljes
IC'n håller för runt en bar men den är ju inte så effektiv, vissa kör 1,3 bar utan problem.
okej, jaa jag träffade Fredrik tidigare idag och vi började snacka om att höja min lite utöver de 0.8 som programmeringen är för.. å då nämnde han att du kunde fixa BTR, så vi får väl höra av oss till dej när de blir aktuellt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Det är ju inte det konstanta trycket som sabbar IC. Det är ju ifall man
inte har dump på röret mellan IC och spjäll som den kan gå sönder.
Det blir ju en tryckstöt när man släpper gasen o man kanske har fullt ladd.
Har faktiskt kört sönder en IC o jag har ingen dump på insugssidan.
Dock ska det komma dit en där men det dröjer ett tag till.
Mvh Tomas
inte har dump på röret mellan IC och spjäll som den kan gå sönder.
Det blir ju en tryckstöt när man släpper gasen o man kanske har fullt ladd.
Har faktiskt kört sönder en IC o jag har ingen dump på insugssidan.
Dock ska det komma dit en där men det dröjer ett tag till.
Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Det är ju inte det konstanta trycket som sabbar IC. Det är ju ifall man
inte har dump på röret mellan IC och spjäll som den kan gå sönder.
Det blir ju en tryckstöt när man släpper gasen o man kanske har fullt ladd.
Har faktiskt kört sönder en IC o jag har ingen dump på insugssidan.
Dock ska det komma dit en där men det dröjer ett tag till.
Mvh Tomas
Okej, jaa alltid lär man sej något
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
jag har då en dump liggandes här så de blir ju att sätta dit den innan jag kör ut pärlan till sommarn, hoppas att de pyser gott då hehe
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En öppen eller sluten spelar ingen roll. Bara man har nåt vid spjället som
släpper ut eller tillbaka luften. Sätt en laddtrycksmätare innan spjället o
kör sen ut o gasa så ni får fullt ladd. Släpp pedalen o titta på mätaren.
Då ska ni se att laddet sticker iväg för en stund. Det är denna tryckstöten
som gör att IC spricker eller går sönder. Har kompisar som kört med över
1.3 utan problem men de har haft dump på insugsidan.
Mvh Tomas
släpper ut eller tillbaka luften. Sätt en laddtrycksmätare innan spjället o
kör sen ut o gasa så ni får fullt ladd. Släpp pedalen o titta på mätaren.
Då ska ni se att laddet sticker iväg för en stund. Det är denna tryckstöten
som gör att IC spricker eller går sönder. Har kompisar som kört med över
1.3 utan problem men de har haft dump på insugsidan.
Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Tejptomas skrev:En öppen eller sluten spelar ingen roll. Bara man har nåt vid spjället som
släpper ut eller tillbaka luften. Sätt en laddtrycksmätare innan spjället o
kör sen ut o gasa så ni får fullt ladd. Släpp pedalen o titta på mätaren.
Då ska ni se att laddet sticker iväg för en stund. Det är denna tryckstöten
som gör att IC spricker eller går sönder. Har kompisar som kört med över
1.3 utan problem men de har haft dump på insugsidan.
Mvh Tomas
Okej men då börjar jag förstå de hela lite mer i alla fall..
men som sagt, dumpventil ska på redan i vinter...
tog just en bild på den..
http://nisseinorr.swecars.com/Project/Bild21.jpg
så ser den ut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
graderad laddtrycksmätare ska också på i vinter..
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Lh 2.2 ska väl inte vara några problem men däremot 2.4 kan det strula på.
Vet ingen i min umgängeskrets som haft problem med dump o 2.2.
Har själv haft det utan bekymmer.
Mvh Tomas
Okej, verkar ju vara till och från med detta, det är väl bara att prova då. Det som brukar hända är väl att bilen går fett efter den dumpat.
Volvo 940 Turbo 1997
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Har man en enkel-kolvs dump som inte går att justera så måste man ha
en strypventil. Men om man t ex kör med en Baily dubbelkolv så går det
bra. Även de flesta justerbara dumpar funkar bra.
Sen så är det inget som säger att det är dåligt att det fettar på lite vid
växling. Nästan bara bra så man kan kyla ventilerna med lite soppa.
OM o jag menar OM det nu är så att det fettar på.
Det märks ju om man har en polare som ligger bakom när man växlar.
Om det kommer svart rök eller om det till o med är så att man får soppa
på bilen som ligger bakom så fettar det på rätt bra.
Mvh Tomas
en strypventil. Men om man t ex kör med en Baily dubbelkolv så går det
bra. Även de flesta justerbara dumpar funkar bra.
Sen så är det inget som säger att det är dåligt att det fettar på lite vid
växling. Nästan bara bra så man kan kyla ventilerna med lite soppa.
OM o jag menar OM det nu är så att det fettar på.
Det märks ju om man har en polare som ligger bakom när man växlar.
Om det kommer svart rök eller om det till o med är så att man får soppa
på bilen som ligger bakom så fettar det på rätt bra.
Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Har man en enkel-kolvs dump som inte går att justera så måste man ha
en strypventil. Men om man t ex kör med en Baily dubbelkolv så går det
bra. Även de flesta justerbara dumpar funkar bra.
Sen så är det inget som säger att det är dåligt att det fettar på lite vid
växling. Nästan bara bra så man kan kyla ventilerna med lite soppa.
OM o jag menar OM det nu är så att det fettar på.
Det märks ju om man har en polare som ligger bakom när man växlar.
Om det kommer svart rök eller om det till o med är så att man får soppa
på bilen som ligger bakom så fettar det på rätt bra.
Mvh Tomas
Okej, men denna jag har är då en enkelkolvs..bytte till mej den mot lite andra delar jag hade.. så jag tog vad jag fick
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)