max-ladd m.m.?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

max-ladd m.m.?

Inlägg av nisseinorr »

Har lite frågor angående min b230FT..

det är en 87as underdel då med de klenare stakarna tyvärr..

hur mycket klarar de blocket av innan de börjar ge sig?

å hur mycket klarar IC´n innan den måste börja uppgraderas?

Tänkte närmast på lite framtidsplaner..än så länge väntar jag med spänning på hur de e att ladda 0.8 bar och de ska väl vara en skillnad de motför orginal hehe...

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

0.8 funkar bra för intercooler och block, men därimot behöver nog du ett chip. Finns en firma i Örebro som gör chip till lh 2.2. Sen om du ska ladda över 1bar så blir det att skaffa annan intercooler och stakar i blocket.
Volvo 940 Turbo 1997

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..

ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd :)

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

nisseinorr skrev:Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..

ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd :)


Köp en BTR av mig, kolla säljes



IC'n håller för runt en bar men den är ju inte så effektiv, vissa kör 1,3 bar utan problem.

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

ToAx skrev:
nisseinorr skrev:Joo men jag ska skicka ner min styrbox till Örebro så dom får programmera..deras programmering håller ju för 0.8 bar i alla fall..

ska väl räcka en stund..men sedan kanske man vill testa höja lite...till närmare 1 bar i alla fall..men då måst jag väl för säkerhets skull ordna en progressiv eller då justerbar BTR? eftersom RS Service programmering håller för 0.8 bar.. sedan när jag börjar bli less på 1 bar då får de vara i ett par år, så ska jag bygga mej ett redigt block som håller för högre ladd :)


Köp en BTR av mig, kolla säljes



IC'n håller för runt en bar men den är ju inte så effektiv, vissa kör 1,3 bar utan problem.


okej, jaa jag träffade Fredrik tidigare idag och vi började snacka om att höja min lite utöver de 0.8 som programmeringen är för.. å då nämnde han att du kunde fixa BTR, så vi får väl höra av oss till dej när de blir aktuellt :)

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Det är ju inte det konstanta trycket som sabbar IC. Det är ju ifall man

inte har dump på röret mellan IC och spjäll som den kan gå sönder.

Det blir ju en tryckstöt när man släpper gasen o man kanske har fullt ladd.

Har faktiskt kört sönder en IC o jag har ingen dump på insugssidan.

Dock ska det komma dit en där men det dröjer ett tag till.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Tejptomas skrev:Det är ju inte det konstanta trycket som sabbar IC. Det är ju ifall man

inte har dump på röret mellan IC och spjäll som den kan gå sönder.

Det blir ju en tryckstöt när man släpper gasen o man kanske har fullt ladd.

Har faktiskt kört sönder en IC o jag har ingen dump på insugssidan.

Dock ska det komma dit en där men det dröjer ett tag till.





Mvh Tomas


Okej, jaa alltid lär man sej något :)..

jag har då en dump liggandes här så de blir ju att sätta dit den innan jag kör ut pärlan till sommarn, hoppas att de pyser gott då hehe :D

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

En öppen eller sluten spelar ingen roll. Bara man har nåt vid spjället som

släpper ut eller tillbaka luften. Sätt en laddtrycksmätare innan spjället o

kör sen ut o gasa så ni får fullt ladd. Släpp pedalen o titta på mätaren.

Då ska ni se att laddet sticker iväg för en stund. Det är denna tryckstöten

som gör att IC spricker eller går sönder. Har kompisar som kört med över

1.3 utan problem men de har haft dump på insugsidan.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Tejptomas skrev:En öppen eller sluten spelar ingen roll. Bara man har nåt vid spjället som

släpper ut eller tillbaka luften. Sätt en laddtrycksmätare innan spjället o

kör sen ut o gasa så ni får fullt ladd. Släpp pedalen o titta på mätaren.

Då ska ni se att laddet sticker iväg för en stund. Det är denna tryckstöten

som gör att IC spricker eller går sönder. Har kompisar som kört med över

1.3 utan problem men de har haft dump på insugsidan.







Mvh Tomas


Okej men då börjar jag förstå de hela lite mer i alla fall..

men som sagt, dumpventil ska på redan i vinter...

tog just en bild på den..

http://nisseinorr.swecars.com/Project/Bild21.jpg

så ser den ut :) får hoppas den pyser gott! hehe

graderad laddtrycksmätare ska också på i vinter..

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Hm du har ju lh 2.2 på din bil, då funkar inte öppen dump nå bra.
Volvo 940 Turbo 1997

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Jens.L skrev:Hm du har ju lh 2.2 på din bil, då funkar inte öppen dump nå bra.


varför funkar inte öppen dump nå bra med lh 2.2 :( ??

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Lh 2.2 ska väl inte vara några problem men däremot 2.4 kan det strula på.

Vet ingen i min umgängeskrets som haft problem med dump o 2.2.

Har själv haft det utan bekymmer.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Tejptomas skrev:Lh 2.2 ska väl inte vara några problem men däremot 2.4 kan det strula på.

Vet ingen i min umgängeskrets som haft problem med dump o 2.2.

Har själv haft det utan bekymmer.





Mvh Tomas


Okej, verkar ju vara till och från med detta, det är väl bara att prova då. Det som brukar hända är väl att bilen går fett efter den dumpat.
Volvo 940 Turbo 1997

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Aja, men nu när du säger det så har jag nog hört talas om det..

det är nog så att det är lite till och från.. Läste i KG-trimning

att på vissa 740 med katalysator får man sätta en strypventil p.g.a högt vacum, det har nog med det där att göra.. då löser det sej, då är de inga problem.. :)

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Har man en enkel-kolvs dump som inte går att justera så måste man ha

en strypventil. Men om man t ex kör med en Baily dubbelkolv så går det

bra. Även de flesta justerbara dumpar funkar bra.

Sen så är det inget som säger att det är dåligt att det fettar på lite vid

växling. Nästan bara bra så man kan kyla ventilerna med lite soppa.

OM o jag menar OM det nu är så att det fettar på.

Det märks ju om man har en polare som ligger bakom när man växlar.

Om det kommer svart rök eller om det till o med är så att man får soppa

på bilen som ligger bakom så fettar det på rätt bra.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Tejptomas skrev:Har man en enkel-kolvs dump som inte går att justera så måste man ha

en strypventil. Men om man t ex kör med en Baily dubbelkolv så går det

bra. Även de flesta justerbara dumpar funkar bra.

Sen så är det inget som säger att det är dåligt att det fettar på lite vid

växling. Nästan bara bra så man kan kyla ventilerna med lite soppa.

OM o jag menar OM det nu är så att det fettar på.

Det märks ju om man har en polare som ligger bakom när man växlar.

Om det kommer svart rök eller om det till o med är så att man får soppa

på bilen som ligger bakom så fettar det på rätt bra.







Mvh Tomas


Okej, men denna jag har är då en enkelkolvs..bytte till mej den mot lite andra delar jag hade.. så jag tog vad jag fick :) men då ska jag ta å inhandla mej en strypventil nästa gång jag beställer från KG-trimning då..då ska de lösa sej det hela.. nu ser jag ljuset igen hehe :D

Skriv svar