Bil Sweden: Farligt och olagligt...

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Bil Sweden: Farligt och olagligt...

Inlägg av ToBb@ »

http://cars.bilia.se/downloads/Etanol/etanol.htm



Det enda jag kan kommapå som är faligt är väll att staten inte fårin lika mycket skattepengar...



Om bränsleledningarna skulle paja vad gör det dom kostar ju inte en förmögenhet att byta heller...
Volvo 740 GL 88B

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Jo, skrämselpropagnada med en viss sanning. Det är ju obra att tanka en icke konverterad bil pga att motorn då får för lite soppa, det är vi ju alla medvetna om.

Jag är rätt säker på att sådan här information vänder sig till den del av svenska befolkningen som har låg kunskap om bilar, tex de vet var tanklocket är och inte just nåt mer. Dessa personer kan börja tro att det går att köra på E85 med vilken bil som helst, med tråkigt resultat som följd. = motorras.



I övrigt är riskerna lite överdrivna, många här har ju kört sina konverterade bilar många hundra, ja tillomed tusentals, mil utan problem.

Själv har jag kört ca 1000mil sen i höstas på E85 med min 740, och enda saken jag gjort är att byta till större spridare.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

BSR har kört en 945 -97:a på E85 sedan 1997 (18000 mil) med enbart anpassad mjukvara (och större spridare?) och den har inte slitits mer än referrensmotorer som gått på bensin.



Att man måste konvertera bilen för att kunna köra på 100% E85 är självklart, men blandtankning på upp tilll 30% E85 fungerar på 99% av alla bilar.



I övrigt är detta bara ren skrämselpropagande från bilindustrins lobbygrupp Bil Sweden, som givetvis vill att vi skall köpa nya etanolbilar så att de kan tjäna friska pengar, och inte konvertera våra egna.


BIL Sweden är branschorganisationen för företag som tillverkar och importerar personbilar, lastbilar och bussar. Organisationen har ca 25 medlemsföretag och bildades 1941.



BIL Sweden vill förbättra de industriella och kommersiella förutsättningarna för branschen i Sverige.


Detta torde säga det mesta.



Läs i stället vad Ford skriver i sin FAQ om Flexifuel/etanol.

http://www.ford.se/ns7/focuscmax/flexif ... qa/-/-/-/-#



Förvånansvärt sakligt.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Skriv svar