e85 i 745 GL -89

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Tottebias
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 sep 2005, 17:32

e85 i 745 GL -89

Inlägg av Tottebias »

Hallojsan. Har precis köpt mig en 745:a GL från 89. Nu undrar jag om nån har erfarenhet av att tanka etanol i den. Vilken procentsats bör jag hålla mig till(ekonomi/drift) osv.



Tacksam för svar!

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

B230F antar jag. Släng i 100% E85 och öka trycket till 4,5 bar ca.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Hur ökar man trycket? :oops:



MvH Thomas

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

justerbar bränsletrycksregulator (BTR) förslagsvis.. finns hos de flesta biltrimningsfirmor på nätet.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Aha okey, är det verkligen det enda man behöver göra för att köra helt på etanol? Låter nästan för bra för att vara sant! :lol:



MvH Thomas

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

nu kör inte jag på E85 men man kan kompensera med större spridare med så slipper man höja trycket lika mkt åxå.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Thomas_7i skrev:Aha okey, är det verkligen det enda man behöver göra för att köra helt på etanol? Låter nästan för bra för att vara sant! :lol:



MvH Thomas


Japp, sedan behöver man en kallstartsannordning oxå. Man lurar sprutet att tro att det är kallare än vad det är med ett motstånd på tempgivaren som man styr manuellt.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Användarvisningsbild
Michael L
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2004, 17:24
Kör: Volvo C30 D2-10
Ort: Vbg

Inlägg av Michael L »

Lånar lite



Går det ur huvudtaget köra en b230f på ren E85 utan modifikationer?

Har inte hittat nått vettigt svar på det.



Bara en undran.





Tack för lånet av tråden.
Volvo C30 D2-11.
Chrysler Imperial Crown 1969.
Bilar ska man köra med,inte lekas med.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Michael L skrev:Lånar lite



Går det ur huvudtaget köra en b230f på ren E85 utan modifikationer?

Har inte hittat nått vettigt svar på det.



Bara en undran.





Tack för lånet av tråden.


slår du i det med motorn varm, och igång så kan du säkert hålla den igång på det men inte så mycket mer.



första gången jag tankade rejält med etanol så var tankmätarn på rött, jag slog nog i 30L E85... den gick igång men gick väldigt ryckigt å de blev många motorstopp.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Michael L
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2004, 17:24
Kör: Volvo C30 D2-10
Ort: Vbg

Inlägg av Michael L »

Okej,tackar för svaret. Då fortsätter jag att köra på det dyrare alternativet,närmaste etanolmack ligger kanske 4-5 mil från Varberg.
Volvo C30 D2-11.
Chrysler Imperial Crown 1969.
Bilar ska man köra med,inte lekas med.

sven-anders
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 aug 2005, 12:16
Ort: hultsfred

Inlägg av sven-anders »

min 745a med 230f går helt kanon på 50% etanol inga problem med kallstarter eller ryckig gång den är bara lite piggare

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

ThaSaint skrev:nu kör inte jag på E85 men man kan kompensera med större spridare med så slipper man höja trycket lika mkt åxå.



//Erik


Japp, huvudsaken är ju att motorn får ~30% mer soppa.



Större spridare eller högre soppatryck är två metoder att nå samma resultat.



Tantens Ausi A4 1.8T har gått 1000 mil med höjt soppatryck.

I dag konverterade jag min 740 GLT -89:a (B230F) genom att byta till 850 Turbospridare. De ger ~30% mer bränsle med orginalbränsletryck.

Hittills har det gått bra (iofs bara 2.5 mil ännu), inga felkoder eller så.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

har du numret på spridarna till 850T elvis? kan vara bra å ha ifall jag springer på några på skroten
kör 945T aut och 945T man, 1998

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

jesper13 skrev:har du numret på spridarna till 850T elvis? kan vara bra å ha ifall jag springer på några på skroten


Absolut. De har Boschnummer 0 280 150 785 och är oranga.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Elvis skrev:
jesper13 skrev:har du numret på spridarna till 850T elvis? kan vara bra å ha ifall jag springer på några på skroten


Absolut. De har Boschnummer 0 280 150 785 och är oranga.


har inte 850 motronic... = hög ohm spridare medans 740 glt har lh jetronic.. = lågohmiga?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

rickard84 skrev:
har inte 850 motronic... = hög ohm spridare medans 740 glt har lh jetronic.. = lågohmiga?


Nej.



Enligt vad jag har läst mig till så har alla röda sugmotorer högohmiga (mina var högohmiga, jag har mätt), alla röda turbomotorer lågohmiga och alla vita motorer (så vitt jag vet) högohmiga.



Att köra högohmiga spridare på ett lågohmigt system funkar, tvärtom är mindre bra.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

740/940Turbo = förkopplingsmotsånd till spridarna

LH2.4 sugmotorer = inget förkopplingsmotstånd ;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
fam.w.a
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 okt 2005, 22:34
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av fam.w.a »

hallåj har en 745glt 16v av 88 års modell och skulle vilja 100% e85 konvertera den.. någon här som har erfarenhet av det på B234f motorn ?? väldigt tacksam för tips osv osv..

vad ska jag göra och vad ska jag köpa för att få det att fungera ...

samt vad skulle bränsle förbrukningen bli på en b234f på 100% e 85 ??

nyfiken då jag kör ca 150-200 mil i veckan med bilen ... och är beroende av att bilen fungerar ..

mvh fam.w.a

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

fam.w.a skrev:hallåj har en 745glt 16v av 88 års modell och skulle vilja 100% e85 konvertera den.. någon här som har erfarenhet av det på B234f motorn ?? väldigt tacksam för tips osv osv..

vad ska jag göra och vad ska jag köpa för att få det att fungera ...

samt vad skulle bränsle förbrukningen bli på en b234f på 100% e 85 ??

nyfiken då jag kör ca 150-200 mil i veckan med bilen ... och är beroende av att bilen fungerar ..

mvh fam.w.a


Man brukar räkna med att förbrukningen stiger med ungefär 30%.



Det finns flera sätt att konvertera den.



Man kan sätta dit en extra bränsletrycksregulator och höja bränsletrycket tex, det har jag gjort på frugans Audi. Kostnad för bränsletrycksregulator, manometer, lite slang och några slangklämmor stannade på runt 900:- ink. frakt.

Jobbet tar en halvtimme till en timme inklusive justering av bränsletryck.



Man kan byta till större spridare, det har jag gjort på min 740 GLT 89:a (B230F). Kostnad 500:- för 4 stycken begagnade 850 Turbo-spridare och fem minuters jobb.



Jag skulle rekommendera ett byte till större spridare.

Du behöver spridare som ger ~30% mer vid samma bränsletryck.

I mitt fall passade 850 Turbo bra, de ger 28% mer, resten klarar styrsystemet att reglera.



Fördelen med större spridare är att du inte behöver höja bränsletrycket och därmed äventyra bränslepumpens hälsa. Dessutom är det en snygg lösning, som ser väldigt orginal ut (bara annan färg på spridarna :D) vilket tilltalar mig.



I mitt fall fungerar detta mycket bra, bilen drar nu ~1.25 l/mil mot ~1.05 tidigare (30-40% E85 + BF95), den startar hyffsat lätt även när det är nollgradigt eller några minusgrader. Med motorvärmare startar den direkt.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Alriksson
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 dec 2002, 21:10
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Alriksson »

Elvis,



Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om :)



En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( :wink: ) som tidigare?



Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Alriksson skrev:Elvis,



Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om :)



En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( :wink: ) som tidigare?



Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.


Det blir inge bra alls om du tankar bensin. Du måste då byta spridare.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

martin,
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 okt 2004, 13:36
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av martin, »

RoTe skrev:
Alriksson skrev:Elvis,



Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om :)



En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( :wink: ) som tidigare?



Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.


Det blir inge bra alls om du tankar bensin. Du måste då byta spridare.


Det där med att byta spridare låter ju förträffligt enkelt och smidigt tycker jag. Men vore det inte en tanke att man tar ett par lagom mycket större spridare så att det går att köra med både E85 och bf95? Eller blir det bara skit av allt och kass gång hela tiden?



Hur länge har folk här kört på E85 med sina B230F? Har ni haft några problem med att motorn, eller nåt annat, tar stryk? Tål slangar etc alkoholen?



En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?
Friendly fire isn't.

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

martin, skrev:En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?


Din polare har fått det lite om bakfoten! En motor med E85 i tanken blir svårstartad vid -15 men visst går det att få igång den!! Jag kör ju med E85 i min 960 och som kallast har det varit -18 när jag skulle till jobbet och hade glömt att ansluta motorvärmaren. Det krävdes 2 startförsök men på det tredje så gick hon igång hur fint som helst. jag har dock kopplat ett motsånd i serie med min temperaturgivare för att lura styrboxen att tro att motorn är kallare än vad den är. Men jag har ingen som helst förvärmning av bränslet!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

martin, skrev:
Det där med att byta spridare låter ju förträffligt enkelt och smidigt tycker jag. Men vore det inte en tanke att man tar ett par lagom mycket större spridare så att det går att köra med både E85 och bf95? Eller blir det bara skit av allt och kass gång hela tiden?


Tror att det blir svårt att få till en Flexifuel med bara spridare. Risken är att du får en bil som går dåligt på två bränslen. Skulle man nu behöva köra på bensin så tar det ju inte ens fem minuter att byta spridare...


martin, skrev:Hur länge har folk här kört på E85 med sina B230F? Har ni haft några problem med att motorn, eller nåt annat, tar stryk? Tål slangar etc alkoholen?
Min har nu gått ett halvår och det fungerar fint. På en så pass gammal bil som den (89) kan det vara bra att hålla koll på slangarna oavsett bränsle, eftersom gummi torkar med tiden.



Att bensinslangar inte skulle tåla E85 är nog mest en myt, enligt hydroscand var i princip alla deras slangar "mycket lämpliga" för etanol, och endast fem-sex fick samma omdömme för bensin.


martin, skrev:En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?


Min bil startades i måndags morse vid en temperatur runt -17 grader, och den startade direkt.

Den hade iofs stått med motorvärmare, men ingen förvärmning av bränslet. Så "magisk gräns" torde vara BS.



Har inte haft några större startsvårigheter, i bland får jag göra något extra startförsök men det ser jag inte som ett problem.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Lösningen heter kanske :

http://www.flexitune.se/
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Skriv svar