e85 i 745 GL -89
e85 i 745 GL -89
Hallojsan. Har precis köpt mig en 745:a GL från 89. Nu undrar jag om nån har erfarenhet av att tanka etanol i den. Vilken procentsats bör jag hålla mig till(ekonomi/drift) osv.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Thomas_7i skrev:Aha okey, är det verkligen det enda man behöver göra för att köra helt på etanol? Låter nästan för bra för att vara sant!
MvH Thomas
Japp, sedan behöver man en kallstartsannordning oxå. Man lurar sprutet att tro att det är kallare än vad det är med ett motstånd på tempgivaren som man styr manuellt.
Michael L skrev:Lånar lite
Går det ur huvudtaget köra en b230f på ren E85 utan modifikationer?
Har inte hittat nått vettigt svar på det.
Bara en undran.
Tack för lånet av tråden.
slår du i det med motorn varm, och igång så kan du säkert hålla den igång på det men inte så mycket mer.
första gången jag tankade rejält med etanol så var tankmätarn på rött, jag slog nog i 30L E85... den gick igång men gick väldigt ryckigt å de blev många motorstopp.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 18 aug 2005, 12:16
- Ort: hultsfred
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
ThaSaint skrev:nu kör inte jag på E85 men man kan kompensera med större spridare med så slipper man höja trycket lika mkt åxå.
//Erik
Japp, huvudsaken är ju att motorn får ~30% mer soppa.
Större spridare eller högre soppatryck är två metoder att nå samma resultat.
Tantens Ausi A4 1.8T har gått 1000 mil med höjt soppatryck.
I dag konverterade jag min 740 GLT -89:a (B230F) genom att byta till 850 Turbospridare. De ger ~30% mer bränsle med orginalbränsletryck.
Hittills har det gått bra (iofs bara 2.5 mil ännu), inga felkoder eller så.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
jesper13 skrev:har du numret på spridarna till 850T elvis? kan vara bra å ha ifall jag springer på några på skroten
Absolut. De har Boschnummer 0 280 150 785 och är oranga.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club
Elvis skrev:jesper13 skrev:har du numret på spridarna till 850T elvis? kan vara bra å ha ifall jag springer på några på skroten
Absolut. De har Boschnummer 0 280 150 785 och är oranga.
har inte 850 motronic... = hög ohm spridare medans 740 glt har lh jetronic.. = lågohmiga?
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
rickard84 skrev:
har inte 850 motronic... = hög ohm spridare medans 740 glt har lh jetronic.. = lågohmiga?
Nej.
Enligt vad jag har läst mig till så har alla röda sugmotorer högohmiga (mina var högohmiga, jag har mätt), alla röda turbomotorer lågohmiga och alla vita motorer (så vitt jag vet) högohmiga.
Att köra högohmiga spridare på ett lågohmigt system funkar, tvärtom är mindre bra.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club
hallåj har en 745glt 16v av 88 års modell och skulle vilja 100% e85 konvertera den.. någon här som har erfarenhet av det på B234f motorn ?? väldigt tacksam för tips osv osv..
vad ska jag göra och vad ska jag köpa för att få det att fungera ...
samt vad skulle bränsle förbrukningen bli på en b234f på 100% e 85 ??
nyfiken då jag kör ca 150-200 mil i veckan med bilen ... och är beroende av att bilen fungerar ..
mvh fam.w.a
vad ska jag göra och vad ska jag köpa för att få det att fungera ...
samt vad skulle bränsle förbrukningen bli på en b234f på 100% e 85 ??
nyfiken då jag kör ca 150-200 mil i veckan med bilen ... och är beroende av att bilen fungerar ..
mvh fam.w.a
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
fam.w.a skrev:hallåj har en 745glt 16v av 88 års modell och skulle vilja 100% e85 konvertera den.. någon här som har erfarenhet av det på B234f motorn ?? väldigt tacksam för tips osv osv..
vad ska jag göra och vad ska jag köpa för att få det att fungera ...
samt vad skulle bränsle förbrukningen bli på en b234f på 100% e 85 ??
nyfiken då jag kör ca 150-200 mil i veckan med bilen ... och är beroende av att bilen fungerar ..
mvh fam.w.a
Man brukar räkna med att förbrukningen stiger med ungefär 30%.
Det finns flera sätt att konvertera den.
Man kan sätta dit en extra bränsletrycksregulator och höja bränsletrycket tex, det har jag gjort på frugans Audi. Kostnad för bränsletrycksregulator, manometer, lite slang och några slangklämmor stannade på runt 900:- ink. frakt.
Jobbet tar en halvtimme till en timme inklusive justering av bränsletryck.
Man kan byta till större spridare, det har jag gjort på min 740 GLT 89:a (B230F). Kostnad 500:- för 4 stycken begagnade 850 Turbo-spridare och fem minuters jobb.
Jag skulle rekommendera ett byte till större spridare.
Du behöver spridare som ger ~30% mer vid samma bränsletryck.
I mitt fall passade 850 Turbo bra, de ger 28% mer, resten klarar styrsystemet att reglera.
Fördelen med större spridare är att du inte behöver höja bränsletrycket och därmed äventyra bränslepumpens hälsa. Dessutom är det en snygg lösning, som ser väldigt orginal ut (bara annan färg på spridarna ) vilket tilltalar mig.
I mitt fall fungerar detta mycket bra, bilen drar nu ~1.25 l/mil mot ~1.05 tidigare (30-40% E85 + BF95), den startar hyffsat lätt även när det är nollgradigt eller några minusgrader. Med motorvärmare startar den direkt.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club
Elvis,
Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om
En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( ) som tidigare?
Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.
Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om
En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( ) som tidigare?
Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.
Alriksson skrev:Elvis,
Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om
En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( ) som tidigare?
Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.
Det blir inge bra alls om du tankar bensin. Du måste då byta spridare.
RoTe skrev:Alriksson skrev:Elvis,
Vad händer om man tankar i vanlig 95 oktan med de ny spridarna? Anledningen till frågan är att jag ibland har oturen (:D) att köra västerbotten/norrland där det inte är lika tätt mellan etanoltapparna som här i göteborg. Och då är det inte så coolt att få 30% högre bränsleförbrukning när de är bensin det är frågan om
En annan tanke som jag undrar över är hur går bilen med ren E85? går den lika illa ( ) som tidigare?
Har en B230F Regina insprutning orginal än så länge.
Det blir inge bra alls om du tankar bensin. Du måste då byta spridare.
Det där med att byta spridare låter ju förträffligt enkelt och smidigt tycker jag. Men vore det inte en tanke att man tar ett par lagom mycket större spridare så att det går att köra med både E85 och bf95? Eller blir det bara skit av allt och kass gång hela tiden?
Hur länge har folk här kört på E85 med sina B230F? Har ni haft några problem med att motorn, eller nåt annat, tar stryk? Tål slangar etc alkoholen?
En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?
Friendly fire isn't.
martin, skrev:En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?
Din polare har fått det lite om bakfoten! En motor med E85 i tanken blir svårstartad vid -15 men visst går det att få igång den!! Jag kör ju med E85 i min 960 och som kallast har det varit -18 när jag skulle till jobbet och hade glömt att ansluta motorvärmaren. Det krävdes 2 startförsök men på det tredje så gick hon igång hur fint som helst. jag har dock kopplat ett motsånd i serie med min temperaturgivare för att lura styrboxen att tro att motorn är kallare än vad den är. Men jag har ingen som helst förvärmning av bränslet!!
//David
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
martin, skrev:
Det där med att byta spridare låter ju förträffligt enkelt och smidigt tycker jag. Men vore det inte en tanke att man tar ett par lagom mycket större spridare så att det går att köra med både E85 och bf95? Eller blir det bara skit av allt och kass gång hela tiden?
Tror att det blir svårt att få till en Flexifuel med bara spridare. Risken är att du får en bil som går dåligt på två bränslen. Skulle man nu behöva köra på bensin så tar det ju inte ens fem minuter att byta spridare...
Min har nu gått ett halvår och det fungerar fint. På en så pass gammal bil som den (89) kan det vara bra att hålla koll på slangarna oavsett bränsle, eftersom gummi torkar med tiden.martin, skrev:Hur länge har folk här kört på E85 med sina B230F? Har ni haft några problem med att motorn, eller nåt annat, tar stryk? Tål slangar etc alkoholen?
Att bensinslangar inte skulle tåla E85 är nog mest en myt, enligt hydroscand var i princip alla deras slangar "mycket lämpliga" för etanol, och endast fem-sex fick samma omdömme för bensin.
martin, skrev:En polare till mig påstår att det blir någon slags magisk gräns vid -15 graders temperatur och att det helt enkelt inte GÅR att få igång en motor på E85 vid lägre temperaturer utan att ha någon form av förvärmning av soppan. Någon som råkat ut för svårigheter i stil med det tex nu i vinter?
Min bil startades i måndags morse vid en temperatur runt -17 grader, och den startade direkt.
Den hade iofs stått med motorvärmare, men ingen förvärmning av bränslet. Så "magisk gräns" torde vara BS.
Har inte haft några större startsvårigheter, i bland får jag göra något extra startförsök men det ser jag inte som ett problem.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club