tanka etanol, E85 och motorn kan skära!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ap_fel
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 okt 2005, 22:01
Ort: Västerbotten

tanka etanol, E85 och motorn kan skära!

Inlägg av ap_fel »

det säger expressen iallafall...

http://expressen.se/index.jsp?a=466144



någon som har haft erfarenhet av detta?? eller känner någon som motorn har skurit för...

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Skvallerpress som inte vet vad dom pratar om...
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Bullshit!



Rent skitsnack!



Har kört 500 mil på e85 och jag tänker inte gå tillbaks till bensin.



Skulle min maskin skära är det nog pga att den gått 32 000 mil och tidigare ägare kanske misskött den.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Hehe, skrämselpropaganda som vanligt.

Jag har kört 740:in på E85 sen mitten av september, ca 5-600 mil och inte haft några andra problem än lite startsvårigheter nu när det blivit kallare ute. :wink:



I den artikeln tycker jag det låter som om dom menar när man tankar E85 utan att modda bilen, det är ju ingen höjdare det iallafall. :roll:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

ap_fel
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 okt 2005, 22:01
Ort: Västerbotten

Inlägg av ap_fel »

Nån kanske skulle prova att ta en gammal packning och en slangbit och lägga i ett etanolbad för att se om det häner något.. om det syns någon skada efter några dagar... fast det kan ju inte göra mycke skada för då skulle ju någon ha märkt det... (740 kanske håller högra kvalitet än andra bilar :o ) :)

Volvator
Forumsfreak
Inlägg: 3034
Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
Kör: BMW 530d-00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Volvator »

Etanolen är inte skaligare än bensin mot slangar och packningar.

Dock Metanol. det är lite vassare mot slang och packningar, Lätt att blanda ihop Metanol och etanol tyvärr..







MVH Fredde..
Bild
Mina Sponsorer: Hova.com / Däckia AB
Antal Bilar ägda: 313

ap_fel
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 okt 2005, 22:01
Ort: Västerbotten

Inlägg av ap_fel »

i artikeln står det att det:



"STOPP DÄR! Tanka inte etanol, E85, i din vanliga bensinbil. Det kan stå dig dyrt på sikt. Slangar, packningar och vissa metaller "äts upp" och motorn kan skära."



så dom har nog inte blandat ihop metanol och etanol (fast man vet ju inte med expressen)



det var därför jag undrade om någon var sugen på att testa.. :) kör inte på e85 själv men någon annan kanske är interesserad..



Ha de bra :)

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Jo dom har visst blandat ihop det. Dom "har hört" att det är farligt. Från vem vet jag ej.

Men hydroscand som är den största på slangar i sverige säger att alla slangar som tål bensin tål även etanol. Metanol är en helt annan sak.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

cheva
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 03 feb 2005, 20:48

Inlägg av cheva »

varför skulle motorn skära om man använder etanol? det låter ju urdumt... isåfall ska det inte gå att köra "flexi fule" bilar på både bensin och etanol...
Volvo 744TIC -86 + en tic 85. Amazon -65,



Säljes: 4 dörrar utan dörrsidor men med centrallås samt elhissar till 740 gröna. Samt baklucka FRÄCHA.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

jag mailade kärringen och frågade var hon fått infon från eller om det bara var taget ur luften som vanligt, typ.. hon svarade med att hon hade fått uppgifterna från flera håll. Jag har nu mailat henne en gång till och vill att hon ska exempelge några bensinslangar som inte tål etanol, samt även några/någon metaller som inte heller tål det. Vi får väl se vad hon kommer med nu...



sen upplyste jag henne om i fösta mailet att etanol är alkohol, och att det inte är aggresivare än bensin mot någonting, samt alla alla slangar som säljes idag som klarar bensin också tål etanol.



sen frågade jag också hur genomtänkt det är att höja etanolinblandningen i "vanlig bensin" till 10% istället för dagens 4,8%



Är ju inte så bra om alla vanliga bilar äts upp å motorerna skär hit å dit..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

Trolig källa till dessa påståenden är bilindustrins propagandaorganisation Bil Sweden, de har iaf spritt liknande lögner tidigare.



Erfarenheten säger dock att dessa rykten har mycket lite med verkligheten att göra. Tex har ju BSR kört en 945 -97:a på E85 (endast annan programvara) sedan den var ny, och den har rullat 18000 mil utan att något gått sönder. Motorn är inte mer sliten än referrensbil som gått på bensin.



Således torde detta ryktesspridande bara ha ett syfte, nämligen att skrämma folk från att hemmakonvertera sin gamla bil för att i stället köpa en ny "miljö"-bil. Rent ekonomiska intressen alltså.



Så ni kan nog lugnt köra vidare på E85 i era gamla bilar, jag kommer iaf att fortsätta att göra det i min GLT.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: tanka etanol, E85 och motorn kan skära!

Inlägg av Turbo-Mupp »

ap_fel skrev:det säger expressen iallafall...

http://expressen.se/index.jsp?a=466144



någon som har haft erfarenhet av detta?? eller känner någon som motorn har skurit för...


Skitsnack. Har två bilar som gått på E85 i ett år. Sträckan de har rullat är 1300mil respektive 3200 mil.



1300 mil har min Volvo 744 GL -85 med B230A rullat. Inga som helst problem med den. Går hur fint som helst och läcker ingenting alls.



3200mil har min Dodge RAM van -88 gått (insprutning) och den läcker ingenting heller och har inte heller några motorproblem.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Skriv svar