dumpventil

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Jocke.87
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jul 2005, 23:55
Ort: Göteborg

dumpventil

Inlägg av Jocke.87 »

tja ska köpa dumpventil men vet ej vad jag ska ha för någon jag vill ha en jag skrämmer en saab med altså en kraftig som låter som fan men jag kan inget om dumpventiler.
VOLVO 740 TIC-86 34000MIL=många kvar.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

har en hks ssqw dump i min 740 men jag tycker inte den låter nått speciellt... så nu vet du de iaf :lol:
Bild

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

har en stor med dubbla trattar, den låter gött

Jocke.87
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jul 2005, 23:55
Ort: Göteborg

Inlägg av Jocke.87 »

vart kan jag köpa dumpventil var köpte du din. va heter din dump?
VOLVO 740 TIC-86 34000MIL=många kvar.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

LÅNAR TRÅDEN



om man tar min bil tex så är jag tvungen att ladda / varva en hel del innan man kan släppa gasen så de pyser / dumpar medans endel bara behöver varva uppskattningsvis 3000 varv o de dumpar som faan... varför e de så?? e de för att jag har större avgashus?
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Micke W skrev:LÅNAR TRÅDEN



om man tar min bil tex så är jag tvungen att ladda / varva en hel del innan man kan släppa gasen så de pyser / dumpar medans endel bara behöver varva uppskattningsvis 3000 varv o de dumpar som faan... varför e de så?? e de för att jag har större avgashus?


för hårt ställt dumpventil?

beroende på modell så försök sätta en mjukare fjärder eller lätta på kolvtrycket på dumpen.



jb raceparts säljer väl en dump som enligt filmen p åderas sida låter rätt mycket åxå.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

ThaSaint skrev:
Micke W skrev:LÅNAR TRÅDEN



om man tar min bil tex så är jag tvungen att ladda / varva en hel del innan man kan släppa gasen så de pyser / dumpar medans endel bara behöver varva uppskattningsvis 3000 varv o de dumpar som faan... varför e de så?? e de för att jag har större avgashus?


för hårt ställt dumpventil?

beroende på modell så försök sätta en mjukare fjärder eller lätta på kolvtrycket på dumpen.



jb raceparts säljer väl en dump som enligt filmen p åderas sida låter rätt mycket åxå.



//Erik


ok.. ska kolal de nästa gång ja e hos morsan o farsan.. dvs nästa månad om jag har tid...
Bild

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

nix.. ingen skillnad alls.. hmm.. aja.. de e väll skitsamma.. huvudsaken är juh att den funkar som den ska.. dvs dumpar :0P
Bild

Fordie
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 apr 2004, 03:08

Inlägg av Fordie »

Micke W skrev:nix.. ingen skillnad alls.. hmm.. aja.. de e väll skitsamma.. huvudsaken är juh att den funkar som den ska.. dvs dumpar :0P


nu vet jag inte vad du har för bil. men på min 760 tic med b23 så om jag har dumpen på turbosidan så måste jag ladda i 4-5 sek innan den dumpar, på insugssidan så kan jag bara ladda till och släppa så dumpar den





/Fordie
Ford Capri med B230 FT ~240 hp.

ROSTFRI 740! Lite småtrimmad.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Fordie skrev:
Micke W skrev:nix.. ingen skillnad alls.. hmm.. aja.. de e väll skitsamma.. huvudsaken är juh att den funkar som den ska.. dvs dumpar :0P


nu vet jag inte vad du har för bil. men på min 760 tic med b23 så om jag har dumpen på turbosidan så måste jag ladda i 4-5 sek innan den dumpar, på insugssidan så kan jag bara ladda till och släppa så dumpar den





/Fordie


hmm.. ja min bil är en volvo 740 T -86:a med B230et, större turbo, enemkam och hks ssqw dump (ingen billig kopia). oavsett bil och motor (egentligen) så borde jag väll inte behöva varva som fan för att den ska dumpa ordentligt... de ska väll räcka med att varva 2800 ca och släppa för att den ska dumpa om den börjar ladda vid 2500?! min sitter där den borde.. på insugssidan... symptomen kan liknas med att fjädern är för spänd i dumpen.. de kan jag köpa... men det är endå ingen skilnad om den är max eller min spänd...
Bild

Fordie
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 apr 2004, 03:08

Inlägg av Fordie »

ok, ingen aning isåfall... har du provat att seriekoppla vakumslangarna som sitter på insuget? min dumpade lite mer av det.. körde in båda i ett t-kors och sen till dumpen
Ford Capri med B230 FT ~240 hp.

ROSTFRI 740! Lite småtrimmad.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Fordie skrev:ok, ingen aning isåfall... har du provat att seriekoppla vakumslangarna som sitter på insuget? min dumpade lite mer av det.. körde in båda i ett t-kors och sen till dumpen


vet inte.. ska kolal de annars ska jag göra de på lördagkväll... tack för det..
Bild

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

helspecial skrev:vart kan jag köpa dumpventil var köpte du din. va heter din dump?


http://www.motorandning.com/ den med dubbla trattar som kostar 896kr har jag.. bilen blir riktikt förkyld om du köper den, förstår inte varför :? :P



//Löwen

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

jag har en HKS sqv och den dumpar direkt jag har över 0 i tryck.

har en b230ET Börjar ladda vid ca 1400varv laddar 0.3 vid 1600-1700 varv sen stiger det till 0.5-0.6 tills ca3500varv och uppåt då laddar det 0,9 drygt.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Goran_Lundmark skrev:jag har en HKS sqv och den dumpar direkt jag har över 0 i tryck.

har en b230ET Börjar ladda vid ca 1400varv laddar 0.3 vid 1600-1700 varv sen stiger det till 0.5-0.6 tills ca3500varv och uppåt då laddar det 0,9 drygt.


blir ruskigt nyfiken nu varför de skiljer sej så mkt.. va har du för turbo? hur har du dumpen monterad? kan det vara så att han som haft bilen innan monterat nått fel... hmmm jag laddar juh upp till 1.5 ett tag men åker nu mera på 1.2
Bild

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

sitter ett 940grenrör med en garret T25 turbo på min. därför den laddar tidigare än orginal.

dumpen sitter mellan intercooler och spället. den satt på bilen när jag köpte den så jag vet en hur/om dom har ställt in den nåt speciellt.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Goran_Lundmark skrev:sitter ett 940grenrör med en garret T25 turbo på min. därför den laddar tidigare än orginal.

dumpen sitter mellan intercooler och spället. den satt på bilen när jag köpte den så jag vet en hur/om dom har ställt in den nåt speciellt.


ok.. vet inte vad jag har för agg.. vet att de e inte orginal utan de elite större dock inte mkt... min sitter oxå där men jaja.. får se va som händer om man sätter på nått anant agg kanske.. mitt e juh endå slut.. ska kolla slangarna igen...
Bild

cheva
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 03 feb 2005, 20:48

Inlägg av cheva »

kan någon ge mig en kort beskrivning på VART slangen från dumpen ska gå in? (dumpen är monterad på insugssidan på en b230ET)
Volvo 744TIC -86 + en tic 85. Amazon -65,



Säljes: 4 dörrar utan dörrsidor men med centrallås samt elhissar till 740 gröna. Samt baklucka FRÄCHA.

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

coolepa skrev:kan någon ge mig en kort beskrivning på VART slangen från dumpen ska gå in? (dumpen är monterad på insugssidan på en b230ET)


den vill ha vakum, så de är bara att sätta den på insuget..

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

min lilla slang sitter till ett t-kors som går mellan fuelrailen o insuget?! kan de verkligen stämma. dock inte jag som monterat den... har bild men kan lägga upp först imorron...
Bild

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

det finns ingen dump inbyggd i turbon som själ laddtrycket från din dump..
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Micke W skrev:min lilla slang sitter till ett t-kors som går mellan fuelrailen o insuget?! kan de verkligen stämma. dock inte jag som monterat den... har bild men kan lägga upp först imorron...


Dra en ny slang direkt till en nippel på insuget istället så lär du få lite bättre än om den är tjuvkopplad på den som går till din BTR

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

kaos



jopp de finns juh det men den e pluggad... eller ska vara iaf... ska undersöka det...



Toax



ok.. ska se över det... slangen va stenhård o jag råkade bryta av den så jag måste endå fixa det...
Bild

cheva
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 03 feb 2005, 20:48

Inlägg av cheva »

men måste man plugga orginaldumpen om man sätter på en dump? och vart på turbon sitter den? (bild?)
Volvo 744TIC -86 + en tic 85. Amazon -65,



Säljes: 4 dörrar utan dörrsidor men med centrallås samt elhissar till 740 gröna. Samt baklucka FRÄCHA.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

nej jag tror inte man måste men varför köra med 2 dumpar?? den sitter direkt på turbon.. man ser den *på min* framifrån... sitter som upptill... men om den återsirkulerar eller inte de har jag ingen aning om...
Bild

Skriv svar