Vilken kam kan jag byta till i min 230k motor?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
740Wennberg
Uppkörning
Inlägg: 449
Blev medlem: 25 dec 2004, 23:15
Ort: Boden

Vilken kam kan jag byta till i min 230k motor?

Inlägg av 740Wennberg »

Jag blev sugen att köpa en ny kam så det kan bli lite skillnad i åket, är inte så sugen att bara glida lite med den nåmer. Eller är det onödigt? Kanske köper en ny bil istället ;)



Hur många hk klarar gasaren som sitter på K-snurran? Vad finns det för kammar till en K-snurra?













Ursäkta om denna thread finns nånstanns.
I ride with the best, i die with the best / Team Volvo.



Old Volvos never die they only go faster.

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Jag vet att det sitter en X-kam orginal, dock inget mer :(
Över and ut!

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Kika in det här: Volvo har sålt en trimsats bestående av V-kam (sitter i 740 med B230E) och annan bakaxelutväxling!



http://web.telia.com/~u24015005/Trimnin ... iginal.jpg

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Det ska sitta T-kam i en K motor. X-kammen har jag aldrig sett, jag tror inte den finns i svensksålda bilar.



Det är svårt att få tag i bestyckningsdetaljer för din förgasare, förgasaren i sig är hyfsat stor, dubbla 34mm spjäll, men eftersom det inte går att bestycka den så funkar den bara till original.



Vilken kam som helst är bättre än T-kammen. T-kammen är bara stark på lägre varv. Jag kör med K-kam i min b230K är är rätt så nöjd. Med originalförgasaren så blev den slöare på lägre varv, men toppfarten ökade från 172 till 180km/h. Med en weber 36/36 så är den lika stark från botten som T-kammen var, dessutom gör den mätaren ut på plan väg.



Mvh Eric
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

iqbad skrev:Det ska sitta T-kam i en K motor. X-kammen har jag aldrig sett, jag tror inte den finns i svensksålda bilar.



Det är svårt att få tag i bestyckningsdetaljer för din förgasare, förgasaren i sig är hyfsat stor, dubbla 34mm spjäll, men eftersom det inte går att bestycka den så funkar den bara till original.



Vilken kam som helst är bättre än T-kammen. T-kammen är bara stark på lägre varv. Jag kör med K-kam i min b230K är är rätt så nöjd. Med originalförgasaren så blev den slöare på lägre varv, men toppfarten ökade från 172 till 180km/h. Med en weber 36/36 så är den lika stark från botten som T-kammen var, dessutom gör den mätaren ut på plan väg.



Mvh Eric
M-kammen är snäppet sämre än T-kammen ;)
Bild

Volvo 940 Turbo -92

Skriv svar