Min Volvo 745 -88, B230F har problem enligt nedan:
-ojämn tomgång, stannar, går ej att omstarta;
- bränslepunpen under framsätet går ej;
- kortsluter reläbotten (pumprelä) 30/87.2, pumpen går;
- nytt pumprelä inmonteras, bilmotorn startar men bränslepumpen går ej, bilmotorn stannar;
- kortsluter reläbotten (pumprelä) 30/87.2, bränslepumpen går igång och bensin trycks fram till spridarna, bilmotorn startar ej;
- alla säkringar OK;
Eftersom bilmotorn startar (se ovan) måste spridarna vara OK!?
Förmodligen är bränslepumpen i tanken ur funktion men pga detta är tanken fulltankad.
Råd önskas.
Hälsn. Ulf
startproblem Volvo 745-88
Re: startproblem Volvo 745-88
Kan du ta fram felkoder om du har en sån felkodsläsare med en pinne
och läsa blinkningar?
och läsa blinkningar?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Re: startproblem Volvo 745-88
Hej, tack för förslag men jag har ingen felkodläsare vad jag vet. Om jag har en sådan, var sitter den?
Hälsn. Ulf
Hälsn. Ulf
Re: startproblem Volvo 745-88
Felkodsläsare finns bara på 88B (och nyare) med LH 2.4 insprutningssystem, en svart dosa stor som en tändsticksask, sitter på vänster fjädertorn i motorrummet.
LH 2.2 som de flesta 88:or har saknar möjlighet att läsa av felkoder.
Om man skall bygla bränslepumpsrelät för att starta måste man mata ström till både stift 87/1 och 87/2.
87/1 strömförsörjer LMM och ger tändningsplus till bränslestyrenheten.
87/2 strömförsörjer bensinpumparna och spridarna.
Testa ett annat pumprelä alternativt bygla enligt ovan för att testa.
Min erfarenhet är att "pirat" bränslepumpsrelän ofta krånglar, försök hitta ett Volvo original.
Motorn skall starta även om tankpumpen är ur funktion.
LH 2.2 som de flesta 88:or har saknar möjlighet att läsa av felkoder.
Om man skall bygla bränslepumpsrelät för att starta måste man mata ström till både stift 87/1 och 87/2.
87/1 strömförsörjer LMM och ger tändningsplus till bränslestyrenheten.
87/2 strömförsörjer bensinpumparna och spridarna.
Testa ett annat pumprelä alternativt bygla enligt ovan för att testa.
Min erfarenhet är att "pirat" bränslepumpsrelän ofta krånglar, försök hitta ett Volvo original.
Motorn skall starta även om tankpumpen är ur funktion.
Re: startproblem Volvo 745-88
Tusen tack för dina råd och förslag.
Menar du att jag ska bygla 30-87/1 och 30-87/2 samtidigt?
Vad står LMM för?
Det är LH2.2 som jag har.
Menar du att jag ska bygla 30-87/1 och 30-87/2 samtidigt?
Vad står LMM för?
Det är LH2.2 som jag har.
Re: startproblem Volvo 745-88
Japp, båda två.
LMM är luftmassemätaren, sitter monterad mellan luftburk och insug.
LH 2.2 har ingen felkodsdosa då nej.
| För stort antal fordon... |