Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Kewinator
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2022, 16:58

Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Inlägg av Kewinator »

Tja! Har en Volvo 745 92a regina, b230f som ibland ej vill starta,
jag vrir på nyckel så tänds alla lampor och soppa pumpen går igång, sen när jag vrir för starta så hör man endast ibland ett klick, oftast ingenting, mer än då händer det inte,
ibland så fungerar det kanon, då startar den på nyckel. tror ej det är startmotorn för har dragit en kabel från plusen från startmotorn, som jag sedan lägger på plusen på batteriet när tändningen är på så startar den toppen, ibland hänger sig dok startmotorn.
Har ingen suckande aning om vad felet kan vara. Uppskattar all hjälp jag kan få 😄

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Inlägg av In The White »

Kan vara solenoiden på startmotorn.

Kewinator
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2022, 16:58

Re: Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Inlägg av Kewinator »

In The White skrev:
07 mar 2022, 22:29
Kan vara solenoiden på startmotorn.
Tror ej det då jag dragit en direkt kabel från solenioden och lägger den på plus på batteriet så går den galant, bortsätt från att den hänger sig ibland

Kewinator
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2022, 16:58

Re: Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Inlägg av Kewinator »

Har provat att sätta multimetern på solenioden på bilen som ej startar och prövade sen på andra Volvon som går, visade sig att han får ungefär 0,35v medans den andra som startar får 4,50v 🤔

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Volvo 745 klickar när jag försöker starta

Inlägg av Jens.L »

Glapp i tändkontakten bakom tändningslåset kanske?. Kommer man åt och mäta bakom tändningslåset när man vrider på nyckeln och kan se hur mkt spänning man har ut där?
Volvo 940 Turbo 1997

Skriv svar