Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av Tilly »

Tankmätaren har lagt av på min 740 vilket kanske inte är någon skräll men jag tänkte ordna detta nu. Jag gissar att det är själva mätaren som är kass men innan jag lägger tid/pengar på reparation av den så tänkte jag kolla upp givaren i tankarmaturen.

Efter att ha läst diverse trådar i ämnet så har jag förstått att man kan mäta resistansen i givaren för att se om den ger något utslag. Då talas det hela tiden om tre kablar; svart, grå-vit och brun. Då skall man tydligen mäta resistansen mellan den grå-vita och den bruna (svart är jord). Från min tankarmatur kommer endast svart och grå-vit. Ingen brun. Den svarta går till en jordpunkt i bagageutrymmet. Så hur mäter jag egentligen?

740 -86 med B230A är det som det är frågan om.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Eirike93
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 709
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Kungälv

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av Eirike93 »

Öppna luckan över tankarmaturen och se om kablarna har ärjat av/eller går sönder när du tittar på dom. Mina såg bra ut, men ett litet petande så lossnade hela kontakten.

Har försökt hitta samma information som du eftersöker, för resistansmätningen, men inte funnit något. Det ska finnas en PDF med nyttig information som det länkas till på olika forum, men den verkar borttagen.

Förövrigt, kolla dina PM! :)
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av einar- »

Screenshot_20210802-095454.png
Screenshot_20210802-095454.png (529.41 KiB) Visad 995 gånger
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Eirike93
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 709
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Kungälv

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av Eirike93 »

Tack Einar, det där kommer hjälpa mig iaf! :)
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av Tilly »

Stort tack för dessa uppgifter!

Tyvärr verkar givaren vara kass. Mätt mellan grå/vit och en jordpunkt på armaturen så får jag inget utslag alls vilket ju borde innebära avbrott i kretsen. Jag provade att mäta på samma sätt i min 240 som verkar ha precis samma konstruktion och där fick jag ett värde på 42 ungefär (nästan full tank). Så det borde inte vara jag som har gjort fel. Inte riktigt det resultat jag hade hoppats på men nu vet jag ju i alla fall.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

GLE88
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2021, 09:41

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av GLE88 »

På 760 1988, har plockat isär tankgivaren, flottör i ett rör, flottören löper via två "pinnar" som är lindade med motståndstråd. På flottören sitter en fjäder med två tungor som är i kontakt med de trådlindade "pinnarna". Motståndsmät mellan brun och grå. Värden enligt ovan: Tom tank 0 ohm, Full tank 365 ohm. Kontrollera att flottören löper lätt när man vickar enheten upp och ned. Man kan ta isär flottörenheten genom att löda loss trådanslutningarna, grå och brun, sedan "pilla bort låsblecken som håller "pinnarna", dela på röret genom att bryta på det, vrid EJ då kan "pinnarna skadas, observera en liten tapp som skall passa mot ett urtag i delningen mellan rörhalvorna.

Kisse
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 aug 2021, 18:49

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av Kisse »

Passar -88:ans armatur till en -90:a??

Användarvisningsbild
SurGubben
Övningskörning
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 okt 2010, 11:06
Kör: med keps.
Ort: Ljusdal.

Re: Tankmätare trasig, hur kollar man givaren?

Inlägg av SurGubben »

Hej! Jag håller också på att felsöka min tankmätare och har haft nytta av denna tråd. (Jag skaffade nyligen en 945 FTT och förstås var flera mätare trasiga. Skickade mätarhuset till Fjugesta Billackering för reparation. - Rekommenderas! Den mannen vet vad han håller på med.)

Bränslemätaren indikerade ständigt ca en tiondels tank, oavsett hur mycket bränsle jag hällde i. Så jag öppnade luckan ovanför tanken och tittade ned. Hmm. Ett flertal skarvningar på kablarna, med och utan kabelskor. När jag började pilla var det flera kabelskor som bara trillade bort.

Jag kunde konstatera att min tankarmatur är sorten med 4 kablar, så jag mätte motståndet mellan brun och gråvit. 42,9 ohm. Detta kändes ju som ett helt rimligt mätvärde. Härnäst gick jag ut och tippade i ca 4-5 liter bränsle från reservdunken, varpå jag gjorde en ny mätning. 79 ohm! Så just nu lever jag under föreställningen att givaren i min tankarmatur mår ganska bra, och att felet ligger någonstans på vägen från armaturen till mätarhuset.

Jag satte på nya kabelskor (temporär lagning) och kollade tankmätaren efter att jag återanslutit batteriet. Nu ligger mätarnålen på noll, och varningslampan lyser. Ett halvt fall framåt inbillar jag mig.

Jag överväger att dra nya kablar. Är det något mer jag bör kontrollera när jag ändå håller på?
---
Våga vägra lågprofil!

Skriv svar