940 startproblem, bränsle/gnista

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

940 startproblem, bränsle/gnista

Inlägg av bönan »

Nu gör jag en fuling och dubbelpostar, med förhoppningen att fler kanske ser inlägget här än i min projekttråd. Börjar bli ganska uppgiven på problemet. Min 940 är från -92 och kort efter att jag köpte den i vintras så bestämde den sig plötsligt för att tvärdö när jag skulle hem från mataffären. Det slutade med bogsering hem och efter lite felsökning så kunde jag inte direkt hitta något fel. Efter att den stått inne några timmar och jag rengjort anslutningarna till bränslepumpen så började den sedan plötsligt fungera och har gjort det sedan dess.

Jag har nu jobbat på bilen några dagar (bytt AC-kondensor, rengjort intercooler samt gjort lite motorvätt), men kan inte tycka att jag rört något i elen annat än kontakterna i AC-givarna samt lyktornas anslutning (plockade ut dem för åtkomst). Bilen har fått stå och torka ett par dagar efter motortvätten och jag använde aldrig högtryck. Batteriet var urkopplat hela tiden. Hur som helst, när arbetet var färdigt och jag skulle köra bilen så är den precis lika död som innan. Motorn går runt precis som den ska, men pumparna är stendöda. Det verkar inte heller finnas gnista, men det ska jag inte ta gift på då det är för ljust ute för att kunna vara säker.

- Det är inte reläet som strular, då jag provat med både nytt relä samt att bygla förbi det. Det kommer ingen ström till reläet.
- Pumpen i sig fungerar fint, den går bra om man kopplar ström direkt på den och bränslet flödar fram till fuelrailen.
- Om jag kör starten med pumpen direktmatad, så startar inte bilen.
- Det verkar inte finnas gnista, men som sagt, jag törs inte svära på detta då det är ljust ute och jag inte har någon medhjälpare.

Jag har gjort följande efter lite olika rekommendationer:
- Bytt vevaxelgivare, det gamla kablaget var kraftigt nött.
- Kontrollerat tändmodulens kontaktstycke som sitter på fint.
- Larmat på/av ett par gånger ifall larm/startspärr (finns väl inget sånt på en 92:a??) på något vis slog ut bränsle och tändning. Larmet är Volvos egna från den tidsperioden.
- Provat med en annan bränslebox (från -94 B230FD).
- Kontrollerat alla säkringar.
- Försökt ta ut felkoder, men boxen ger inga koder alls. Inte ens 1-1-1. Kanske för att bilen inte varit startad sedan batteriet var frånkopplat??
- Bytt spridar/radioavstörningsrelä.

Uppgivenheten börjar greppa mig...

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: 940 startproblem, bränsle/gnista

Inlägg av bönan »

Jag kan informera om att jag hittade felet, mer eller mindre på ren slump! Började i ren desperation se över jordpunkter, och när jag rörde vid kablaget bakom höger strålkastare klickade reläet till och pumpen hoppade igång! Så det är någon form av glapp där. Jag får se till att få det ordentlgit lagat, men nu går bilen att köra i alla fall, och jag vet var man ska leta om det blir strul i framtiden! :D

Skriv svar