Nybliven 945-ägare med dålig start

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
JohnnyConnyRonny
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jan 2021, 00:55

Nybliven 945-ägare med dålig start

Inlägg av JohnnyConnyRonny »

Å då menar jag dålig start i dubbel bemärkelse! Köpte en vettig 1992 års 945, 131hk-motorn, ca 30.000 mil. Välskött kaross, full servicebok osv.
Provkörde noggrant, bilen spann som en katt. Körde hem nöjd över köpet, det blev minusgrader på natten. Bilen startar utan problem på morgonen, jag kör min kvart till jobbet och svänger in på parkeringen. Låter bilen stå på tomgång i några sekunder men innan jag själv hinner vrida av nyckeln faller plötsligt tomgångsvarvet långsamt nedåt tills den stannar. Jag gör flera startförsök men den står bara å tuggar på startmotorn, tänder inte det minsta.
Det var några dagar sedan. Har varit kvar några kvällar och provat ett antal saker, men fortfarande inte fått igång den. Jag behöver, som ni förstår, hjälp!

Det jag har gjort är:
- Provat flera gånger med startgas: (Den startar alltid direkt men dör lika snabbt då gasen brunnit upp, får ingen som helst respons/tändning om jag ger gas)
- Kollat alla säkringar = Ingen trasig (bytte ändå nr 1 och 11)
- Nytt batteri 62amp
- Ny generatorrem (den gamla var både sliten och antagligen ngn cm för lång för den gick ej att spänna ordentligt)
- Chansade och köpte nytt bränslerelä (Volvo Original) (Upptäckte att det inte var ngt fel på det gamla men låter det nya sitta)
- Tagit ur det nya bränslerelät och därefter tjuvkopplat ström till bensinpumpen. Lossat bränsleslang och slangat ur 7-8 liter bensin IFALL den innehöll vatten, vilket kanske skulle kunna förklara beteendet hur den stannade.
- Fyllt på 15liter färsk 98 oktan (tanken var strax över halv innan dessa 15 liter).

Vid det här laget vet jag alltså att pumpen funkar bra, ev vatten i soppan bör vara uttömt, jag har gnista (eftersom den tänder på startgas) och jag laddar hela tiden det nya batteriet mellan startförsöken så det finns kräm.

Idag
  • Tog jag loss LMM och inspekterade den. Något löst sot på gallren som jag torkade bort men i övrigt ren o fin på slingorna.
    Jag tog loss tändkablar, stift, fördelare, rotor.

    Observationer ifrån det:
    - Tändhattar spruckna, fel stift i - KÖPER ALLT NYTT IMORGON (inkl kabel till tändspolen).
    - Fördelaren: Lite olja i botten av koppen (varför?) Både locket o rotorn ser ganska "använt" ut. KÖPER NYTT IMORGON.
Jag har googlat och pratat med riktigt duktig kompis men behöver fler idéer ifrån er.

DESSA MOMENT ÄR DE SOM JAG FUNDERAT ATT FORTSÄTTA MED:
- Bränsletrycksregulatorn (fel på denna sägs kunna ge mina symptom?) (Hur kan det testas?)
- Kallstartsventil (Vart sitter denna o hur kan den testas?)
- Spridarna (stiften var genomblöta ett par dagar efter sista startförsöket, vad betyder det, funkar spridarna? Är cyllarna fulla med sopp?)
- Spridarrelät (Vart sitter detta o hur kan det testas?)
(Jag är inte såpass vass på motorer så en eller flera av dessa faktorer motsäger ev tidigare observationer, men det är därför jag frågar er :)


- Löst kontaktdon: (Se bild nedan, inringad blå!) Vad är detta?
- Lös kabel #1: Sitter i säkringsliknande plasthylsa (se bild, inringad gul!) Är det Knacksensorn?
- Lös kabel #2: Kommer ut ifrån ngn slags givare med en kabel, sitter i blocket en bit under insprutet. (1 x svart kabel med nu löst hängande kabelsko för kanske M10-skruv, verkar vara lossad tidigare manuellt?!) (Tyvärr ingen bild men denna sitter nedanför och närmare torpedväggen än "lös kabel #1")
https://www.dropbox.com/s/8e1518q3t03zg ... n.jpg?dl=0

SLUTLIGEN

- Är jag helt jävla blåst om jag inte skaffar ett diagnosverktyg?

TACK PÅ FÖRHAND

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Nybliven 945-ägare med dålig start

Inlägg av niroc1989 »

prova så inte kilen på kamaxeln/vevaxeln i drevet gått sönder rätt vanligt fel då står kamremmen fel o då bara drevet snurrar i sig självt. den startar inte.

prova byta vevaxelgivaren/tändläges givaren annars vet den inte när den skall tända.

får du gnista till tändstiften ta ut ett o lägg på toppe nbe någon titta medans du startar.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar