Tändspole

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Gugge45
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 15:46

Tändspole

Inlägg av Gugge45 »

Hur bygger man om tändsystemet på en volvo 745 årsmodell 1992 till Bosch system? Nuvarande system är Regina.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Tändspole

Inlägg av niroc1989 »

enkla svaret sälj o köp en som har lh2,4.


annars får du hämta motorhärva ifrån en lh 2,4 o alla givare lmm o allt sådant o flytta över men har ingen kunskap exakt vad som krävs så ta detta med en nypa salt.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Gugge45
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 15:46

Re: Tändspole

Inlägg av Gugge45 »

jag skall undersöka tack tillsvidare [thum]

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Tändspole

Inlägg av niroc1989 »

:). vet att 240 har lh2,4 som lös motorhärva vet många som letar efter en sådan om de byter te.x ifrån lh 2,2 för o lägga ner turbo maskin b230fk
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Tändspole

Inlägg av Morst »

Ursäkta min dumma fråga men varför byta tändsystem? Funkar inte Rex-1:et som det skall eller skall du byta till turbomotor eller något sådant?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Gugge45
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 15:46

Re: Tändspole

Inlägg av Gugge45 »

gnistan försvinner ev ibland går orent

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Tändspole

Inlägg av Morst »

Åhå, på så vis. Kan du på något sätt säkerställa att motorn verkligen tappar gnistan så att det inte är någon annat? Försvinner t.ex. bränslet samtidigt så är chansen stor att det är svänghjulsgivaren som börjar lägga av. Visst kan det bli fel på tändspolen/tändstyrenheten men svänghjulsgivaren är nästan troligare. Min granne blev tvungen att byta sin på sin -91:a i höstas då hans motor nästan aldrig startade när den var kall utan att han fick rulla igång den. Skumt beteende men en ny givare senare så startar den och går alltid!

Kolla givaren, dess kablage och kontaktstycke först och om du får chansen, kolla också hur det är med bränslet.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Gugge45
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 dec 2020, 15:46

Re: Tändspole

Inlägg av Gugge45 »

tack har mont b tryckmätare och tagit isär spolen skall byta givaren sen tack så länge gugge

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Tändspole

Inlägg av Eda »

Det är flera delar som skiljer, dubbla bensinpumpar, tändspole, lmm t.ex.

Skriv svar