Felsökning stolsvärme

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Felsökning stolsvärme

Inlägg av bönan »

Jag tänkte försöka få ordning på stolsvärmen i min 960 och blir inte klok på vad som kan vara fel. Jag har börjat med det uppenbara: säkringarna är hela, knappen lyser, reläena klickar/knäpper till när man trycker på knappen.

Jag plockade väck reläet och mätte mig fram till att när värmen är på så finns det ca 12 volt fram till reläet. Jag mätte också upp 0 ohm i kretsen i sätet vilket väl bör tyda på att tråden är hel i både sitsen och ryggstödet.

Känns då som att det enda som kan fela är själva reläet. Men som sagt så knäpper det ju till när man slår på stolsvärmen, jag har även öppnat det och kan inte se att något skulle ha brunnit därinne (jag kan dock inget om reläer så det kanske är något fel jag inte ser).

Temperaturen ska väl påverka funktionen, men jag har aldrig fått någon värme oavsett hur kallt det är. Något jag missar här, eller ska jag börja leta reläer på skroten?

Kan tillägga att båda sätena är lika döda. 960 från -97 med helskinn.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Felsökning stolsvärme

Inlägg av bönan »

På ren chansning flyttade jag över styrenheten/reläet från passagerarstolen och har nu fullgod stolsvärme i förarsätet. Detta trots att jag öppnat det gamla reläet och inte kunde se några fel (men å andra sidan begrep jag inte speciellt mycket av det jag såg...). Så nu är det bara att försöka hitta ett fräscht relä till passagerarstolen och se om den vaknar till liv då.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Felsökning stolsvärme

Inlägg av Arly165 »

Trevligt med en quick-fix! Det vanligaste brukar väl ändå vara att slingan brunnit av, men det borde vara ganska så enkelt att mäta sej till.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Skriv svar