Lämpligt ställe att tjyva ström

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Jens.L »

Behöver hitta något lämpligt ställe att tjyva ström i min 940 till nya huvudreläet för insprutningen. Kraven är att det ska finnas ström när tändningen är på samt när startmotorn går runt så inte databoxen stänger av sig när motorn försöker starta. Tanken var först att jag skulle sno från säkring 1 i centralen som är till original styrenheterna men den är ju konstant 12v. Någon som har något förslag? Annars får jag sätta mig ner med multimetern nån kväll.
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Xoffis »

Det du önskar är altså att koppla in dig på den "rail" som kallas "15" inte att förväxla med "15I"!

Enligt min bok till 940 -95 så sitter Säkring 12, 13 & 24 på rail 15

Färgen på osäkrad (och i viss mån säkrad) "15" är Blå-Röd

Säkring 12 verkar vara den tänkta säkringen för 15 från volvo då den har en egen stiftlist i centralen, så här bör vara det bästa stället för dig att använda!

Det är den övre röda raden i bilen, den som heter 15/9, den svarta (31/31) är jord och den andra röda (15/2) är direkt osäkrad batteri (sk rail 30)
Bild
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Jens.L »

Jag tog faktiskt en multimeter idag och mätte i garaget. Och det stämmer att säkring 24 går på rail 15 som du säger. Det är säkringen till abs i min bil. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vad säkring 12 eller 13 gör men det kanske blir att flytta till någon av dom istället då. Så slipper man ha något som eventuellt stör abs, även om det funkar bra just nu. Jag tog en sån här adapter från biltema för att inte behöva klippa något i original el. Så allt går att återställa till original om man vill.

Bild
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Xoffis »

Som sagt, använd stiftlisten under centralen, på med kabelsko och tryck på den listen jag visade i bilden, den listen går på säk 12

alternativt ifall du vill ha en helt egen säkring till ECU så kör på säk 13 (peppar peppar) den går till diverse diesel styrningar och på bensinare till ev. "PAIR" solenoid (vilket du inte har i din bil)

sen rekommenderar jag att du kopplar på riktigt under centralen, glappande säkringstjuv till ECU är nog inget att rekommendera
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Jens.L »

Provade med att försöka få upp elcentralen ur sin plats men det gick inte. Lossade på spärrarna på sidorna men den gick inte att lyfta upp ändå så därför fick det bli säkringstjuv. Känns som att be om problem att försöka få upp den med alla kablar. Samt att det är ingen belastning på säkringen bara spolen till ett relä
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Xoffis »

Aha! ok!, ja, de kan vara jävliga men det brukar gå vill jag minnas ;)

Men kör säk 13 då, den bör som sagt vara ledig i din bil
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Jens.L »

Verkar som jag blir tvungen att försöka få upp säkringscentralen ändå. Bygger för mkt med sån där säkringstjuv så då kan man inte montera askkoppen :evil:
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Xoffis »

Hehe, det går nog skall du se!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Jens.L »

Det gick till slut. säkring 13 i min bil går till immobilizer så den har tyvärr inte rail 15 som äldre bilar verkar ha. Så jag har bara rail 15 på säkring 12 och 24. Man kan se det på färgerna på kablarna för alla kablar från rail 15 är blåröda. Dessvärre var alla tre stiften upptagna redan på säkring 12 och jag lyckades inte lyfta upp säkringscentralen för att komma åt och stifta direkt på 15 railen. Då hade jag fått rivit halva bilen. Så det fick bli en sån där flatstifthylsa som delar sig till två på första stiftet för det fanns utrymme för det. Men bara det var pilligt att få till. Stå på knä utanför bilen och bryta nacken ur led för att se under centralen.
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lämpligt ställe att tjyva ström

Inlägg av Xoffis »

Bra att det löste sig!

Ja, min "nyaste" bok va ju till -95 så immon måste tillkommit senare..
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Skriv svar