Tror jag kortslöt bilen?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Tror jag kortslöt bilen?

Inlägg av JagGillarSoppa »

Hej. Det är så att jag skulle koppla in en + kabel direkt från batteriet till extraljus och den råkade slingra sig ur mina fingrar och nuddade chassit så det sprakade till! Batteriet var det redan lite ström i sen innan men efteråt startade inte motorn, den går runt men startar ej och är så dålig på bil el och funderar om jag har typ skrotat bilen nu?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Tror jag kortslöt bilen?

Inlägg av Moto-XXX »

Har du kollat säkringarna?

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Tror jag kortslöt bilen?

Inlägg av JagGillarSoppa »

Moto-XXX skrev:
04 mar 2020, 08:33
Har du kollat säkringarna?
Kollade bara 1 säkringen men den va hel

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Tror jag kortslöt bilen?

Inlägg av Olle Bull »

Vad är det för bil och tändsystem?
Är det en bil med fördelare och brytarspetsar så brukar det inte hända så mycket vid en, vad jag förstår I detta fall, mindre kortare kortslutning.

Är det däremot ett elektroniskt tändsystem kan nog en del komponenter bli grillade.
Men jag har inte vart med om det själv och tror man ska ha otur om det händer om det, som i detta fall, händer på en krets utanför tändsystemet.

Du kortslöt en oavsäkrad krets direkt från batteriet.
Det som borde hända då är att kabeln brinner upp om inte strömmen tar slut först.
Finns det kanske kablage som ligger parallellt med denna kabel som kan ha skadats samtidigt?
960 Olle

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Tror jag kortslöt bilen?

Inlägg av JagGillarSoppa »

Olle Bull skrev:
09 mar 2020, 08:00
Vad är det för bil och tändsystem?
Är det en bil med fördelare och brytarspetsar så brukar det inte hända så mycket vid en, vad jag förstår I detta fall, mindre kortare kortslutning.

Är det däremot ett elektroniskt tändsystem kan nog en del komponenter bli grillade.
Men jag har inte vart med om det själv och tror man ska ha otur om det händer om det, som i detta fall, händer på en krets utanför tändsystemet.

Du kortslöt en oavsäkrad krets direkt från batteriet.
Det som borde hända då är att kabeln brinner upp om inte strömmen tar slut först.
Finns det kanske kablage som ligger parallellt med denna kabel som kan ha skadats samtidigt?
Tjena! Allt värkar vara lungt nu förutom att fläkten till motorn inte går? Håller på att diskutera det i en ny tråd

https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=61&t=77563

Skriv svar