Farthållare fungerar delvis/ibland

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Farthållare fungerar delvis/ibland

Inlägg av bönan »

På en 940 -94 med B230FT fungerar farthållaren bara ibland, och när den gör det är det ofta bara delvis. Tex, jag kör 90 och försöker aktivera den. I bästa fall håller den 90. Men oftast börjar den sacka ner emot 70-80. Håller man in "öka"-knappen kan den hålla lite bättre. Man känner att den drar i pedalen, men alltså inte hårt nog.

Min gissning är att det finns en vakuumläcka i systemet, kan det vara rimligt? Kan inte se någon annan orsak som orsakar detta beteende. Försökte kolla lite snabbt men kunde bara konstatera att vakuumtanken och slangarna måste sitta någon annanstans än på 240 där jag har hyfsad koll på systemet.

Var ska jag börja leta?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Farthållare fungerar delvis/ibland

Inlägg av Eda »

Börja med bäljen. Ta bort slangen, tryck ihop och håll för hålet för att se om den fortsätter vara ihoptryckt. Har du en vakuumpump underlättar det.
Är bäljen hel, sätt tillbaka slangen och koppla loss den i andra ändan, gör samma sak igen för att se att slangen är hel.
Det låter helt klart som en läcka någonstans.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Farthållare fungerar delvis/ibland

Inlägg av bönan »

Tack! Inte hunnit kika då jag jobbat men ska ta tag i detta i nästa helg. :)

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Farthållare fungerar delvis/ibland

Inlägg av Moto-XXX »

Vet nån vilken dimension det är på vakuumslangarna till farthållaren? De verkar grövre än slangarna på insuget.
Jag har liknande problem med min farthållare och jag tänkte börja med att byta ut slangarna då de är gamla och torra.

Skriv svar