Fläkten var helt död på 740:n jag skaffade igår, funkade inte på ngt läge. (Vanlig kupéfläkt, ingen AC). Jag skruvade ner handskfacket och motståndet såg bränt ut, luktade tom lite. Testade att jorda, och sen dra plus från sladd till sladd, och då drog fläkten igång. Alla lägen på knappen funkar, men fullt drag i fläkten på alla lägen. Då borde det räcka med att byta till ett nytt motstånd, va? Sen gjorde jag så att jag tjuvkopplade fläkten nu, så den bara funkar på läge 5 och fullt blås. Drog jord till karossen, sen från femmans pol till pluskabeln på fläktmotorn med en 30A säkring imellan. Kan väl inte vara nån fara tillfälligt?
Var får man tag på ett nytt sånt här? Volvo org# 1005963 eller 3522313
Fläktmotstånd 740
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Fläktmotstånd 740
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Re: Fläktmotstånd 740
Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?
Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.
På sidan du har tagit bilderna från?
Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Fläktmotstånd 740
Tysk sida verkade det som, dessutom dyrt.Eda skrev:Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?
Bra tips, kan inte mycket om el men går ju att sätta sig in i. TackarEda skrev:Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240