Fläktmotstånd 740

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Fläktmotstånd 740

Inlägg av jonte_malmö »

Fläkten var helt död på 740:n jag skaffade igår, funkade inte på ngt läge. (Vanlig kupéfläkt, ingen AC). Jag skruvade ner handskfacket och motståndet såg bränt ut, luktade tom lite. Testade att jorda, och sen dra plus från sladd till sladd, och då drog fläkten igång. Alla lägen på knappen funkar, men fullt drag i fläkten på alla lägen. Då borde det räcka med att byta till ett nytt motstånd, va? Sen gjorde jag så att jag tjuvkopplade fläkten nu, så den bara funkar på läge 5 och fullt blås. Drog jord till karossen, sen från femmans pol till pluskabeln på fläktmotorn med en 30A säkring imellan. Kan väl inte vara nån fara tillfälligt?

Var får man tag på ett nytt sånt här? Volvo org# 1005963 eller 3522313

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Fläktmotstånd 740

Inlägg av Eda »

Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?

Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Fläktmotstånd 740

Inlägg av jonte_malmö »

Eda skrev:Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?
Tysk sida verkade det som, dessutom dyrt.
Eda skrev:Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.
Bra tips, kan inte mycket om el men går ju att sätta sig in i. Tackar [buga]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar