Felsökning farthållare - löst!

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
A.Andersson
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
Kör: 945 2.3s
Ort: Eskilstuna

Felsökning farthållare - löst!

Inlägg av A.Andersson »

Hallå alles!

945, B230FK, manuell, 1996.

Knappade hem en farthållare på tradera för någon vecka sedan, idag monterades den (utan manual), men den fungerade ju såklart inte :cry:

Elen i min bil är fördragen och jag har gjort lite snabb felsökning, bla så hittades att en av vaccumkontakterna till pedalerna läcker, så jag pluggade båda kontakterna i felsökningssyfte framme vid pumpen, ingen skillnad.
Pumpen har två anslutningar, en vit och en svart, jag har provat ansluta klockan till båda utan resultat, jag har testat slangen och klockan och där är det tätt. Vilken är den rätta anslutningen? - uppdatering, det är den svarta anslutningen som är rätt.

Vaccumkontakterna vid pedalerna har ju också en varsin elanslutningar, jag hittade två kontakter till dessa under brädan och de kopplades in, men vad har de för funktion och är det kritisk att dessa fungerar för att farthållaren ska gå?
Jag kanske borde "plugga" även dessa två för att utesluta fel där då jag misstänker att kretsen ska vara sluten för funktion?
- uppdatering, kontakterna behövs för att pumpen ska gå och när någon av kontakterna bryts (pedal trycks ner) så stannar pumpen.

Spaken är svår att koppla in fel så i nuläget utesluter jag den.

Kontrollenheten pluggades in i kontaktstycket men räcker det, det är inte så att det ligger någon jordkabel till den som också måste letas fram och kopplas in? - uppdatering, den är bara att koppla in, ingen jordkabel finns.

Vet någon vilka stift på pumpen som jag kopplar + respektive - på för att felsöka ifall den går?
Senast redigerad av 2 A.Andersson, redigerad totalt 9 gång.
945 2.3s -- 1996 -- B230FK

A.Andersson
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
Kör: 945 2.3s
Ort: Eskilstuna

Re: Felsökning farthållare

Inlägg av A.Andersson »

Jag löste det, eftersom att jag inte hade någon manual så hade hade jag missat att måttet på pedalkontakterna skulle vara 1mm mellan "huvudet" och "kroppen" på kontakten.
En intressant sak är att farthållaren fungerar helt okej UTAN vakuumslangarna inkopplade vid pedalerna, märkte en liten stegring i varvtalet på ca 200rpm när jag tryckte ner kopplingen för att stänga av farthållaren, men eftersom att pumpen stänger av med hjälp av elkontakterna och vakuumet läcker ut genom pumpen direkt så är funktionen i stort sett densamma, antar att det är någon form av redundans i fall pumpen av någon anledning skenar.

OBS! Jag rekommenderar ingen att göra som jag nu gjort och köra utan vakuum inkopplat vid pedalerna!
Det är en tillfällig lösning för mig tills jag fått fatt i en fungerande kontakt då den ena läcker vakuum. [ajbaja]

Jag kan även svara på frågan vilka stift man bör strömsätta för att kontrollera pumpen, det är alltså + längst till vänster och - på de två andra stiften, sätter du - på bara mittenstiftet som bilden visar så går pumpen, men väldigt svagt.

Bild

Jag slänger med lite lördagsgodis också, såhär ser biltemas vakuumslangar ut efter knappt 1 (ett!) år av tjänst [lol]

Bild
945 2.3s -- 1996 -- B230FK

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Felsökning farthållare - löst!

Inlägg av Moto-XXX »

Jag har ännu inte börjat felsöka min farthållare, som har funkat, så bra med lite information. Vad gäller Biltemas vakuumslangar så tror jag att de är för små, jag fick inte på dem när jag skulle byta. Jag vill minnas att de är 4mm och det behövs nog 5-6 till farthållarens kopplingar. Nån som vet?

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Felsökning farthållare - löst!

Inlägg av Jens.L »

Den här hjälpte mig när jag hade kopplat en slang fel på min fungerande farthållare efter jag rev av insuget :lol:
Tyvärr hitta jag inget om elen till farthållaren i vadis

Bild
Volvo 940 Turbo 1997

Skriv svar