Inkoppling av stolsvärme

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av Tilly »

Jag tänkte göra ett seriöst försök att få igång stolsvärmen i min 740 inför vintern. Den har inte sina originalstolar kvar och stolvärmen blev aldrig inkopplad när jag gjorde bytet. Dock var det inte så lätt som jag trodde. På förarsidan tror jag inte det är några större problem då elen ser ut som på de gamla stolarna med en termostat som sitter i ett hål i skumgummit.

De ursprungliga stolarna med termostat. Den nya stolen på förarsidan har ett likadant hål som dock är tomt men jag har en kabelhärva och termostat så där är det nog bara att köra. Från bilen kommer ett tvåpoligt kontaktstycke som passar i den vita kontakten som jag håller i handen på bilden. Detta är väl plus och minus från knappen mellan stolarna.
Bild

Höger stol ser inte alls ut på samma sätt, den kommer också från en annan bil. Årsmodell är okänd men innan 1992 i alla fall då stolen har nackskydd av gamla typen. Här är kabelhärvan betydligt mer omfattande och det finns inget hål med någon termostat i. Däremot hänger det ett relä under stolen vars funktion jag funderar på. Kontaktstycket som skall möta bilen är ett sexpoligt grått där endast fyra poler används. Precis som på förarsidan kommer från bilen ett tvåpoligt vitt kontaktstycke som väl borde vara plus/minus från knappen mellan stolarna. Men det borde ju gå att hitta något sätt att koppla om detta så att man kan använda stolvärmen.

Bild

Jag har gjort ett kopplingsschema över hur kablaget ser ut på högerstolen så om någon vill vara med i funderingarna så uppskattas detta. Syftet är ju såklart få det att fungera med ihop med bilens tvåpoliga plus/minus-kontakt.

Bild

Jag funderar på varför det går tre kablar in i värmeslingan på sätet men bara två till ryggstödet. Eller kan det sitta en termostat i värmeslingan i sätet som en av kablarna går till? Vad är egentligen reläets funktion? Det är lite förvillande att avkännaren till bältespåminnaren är sammankopplad med stolvärmen men egentligen kan man ju tänka bort den kretsen.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av einar- »

Jag har gjort den där kopplingen när jag tog skinnsäten ur en 89a och satte i min 88B 740 GLT. Jag tror att relät ska ersätta relät som sitter vid handbromsen och även innehålla nån temperaturstyrning då det bara är draget när det är kallt i bilen.

Den svarta kabeln (31a) borde vara jordning av reläspolen så att värmen endast fungerar när någon sitter i sätet.
Svartröd (30) är plusmatningen
Svartvit (15) bör vara signalen från knappen så den lägger du ihop med den svartröda
Den svartgula vet jag inte vad den hör till så prova att låta den vara först. Är det en tunn eller grov kabel? Det kan vara så att det är tvåstegsvärme i den stolen så det går dubbla slingor i sitsen men jag vet inte säkert.

Jag har ett par säten med tvåstegsvärme hemma jag kan kika på
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av Tilly »

Där fick jag ju en hel del svar!

Tvåstegsvärme kan det ju naturligtvis vara. Den svartgula är lika grov som den svartröda vilket ju tyder på att den är tänkt att leverera relativt mycket ström så det kan mycket väl vara en värmeslinga till. Det enda som kanske i så fall är lite underligt är att den slingan är kopplad direkt utan att påverkas av reläet. Eller kan den kanske vara sammankopplad med den andra slingan i själva värmesitsen så att den bara fungerar om den svartröda är aktiverad?

Viktavkännaren är såklart till för det som du säger, inte bältespåminnare. Det sitter en viktavkännare till under stolen som är kopplad till bälteslåset så den är säkert bältespåminnaren och den här till stolvärmen.

Både den svartröda och den svartvita skall kopplas till plus från knappen menar du? Det låter ju i och för sig rimligt.

Så då borde detta vara den rätta inkopplingen.

Bild

Då tror jag nog att jag skall kunna få ihop det. Jag får bara hoppas att värmeslingorna fungerar också, det har jag egentligen ingen aning om och jag har ingen multimeter till hands just nu men vi får se helt enkelt.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av einar- »

Jag har tyvärr inget elschema till hands heller för där tror jag det står
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av Tilly »

Nu har jag kopplat på det sättet som du beskrev och det fungerade! Det kommer värme men den är av det blygsammare slaget så det kan nog mycket väl vara så att den bara går på lägstaläget. Men det räcker egentligen till.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Inkoppling av stolsvärme

Inlägg av einar- »

Vill minnas att jag också hade väldigt dålig värme i mina säten men kollade aldrig närmre på det
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Skriv svar