Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av w300i »

Har nu rullat in min 760 i garaget för lite småfix,och märkte att torkarna och spolningen går direkt man vrider på tändningen. Har gjort rent jordpunkterna på innerskärmen utan skillnad.

Vad ska jag söka efter? :/

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av David W »

Menar du att de startar eller att säkringen går, lite luddigt formulerat enligt mig :) Om de startar skulle det kunna vara nå med spaken, att den har hängt sig eller något
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av w300i »

Får ursäkta den dåliga förklaringen,var lite stressad när jag skrev :)

Torkarna och spolarmotorn startar direkt när jag vrider på tändningen,jag har fått rycka säkringen för att dom inte ska gå igång.

Har som sagt gjort rent jordpunkterna på innerskärmen vid luftburken som jag fick tips om,ingen skillnad. Har tagit bort torpedplåten och gjort rent kontakterna,ingen skillnad.

Har plockad bort spaken och försökt få ner lite kontaktspray i den utan skillnad. Märkte igår att när torkarna går så kan man trycka torkarspaken lite neråt så slutar både torkarna och spolarmotorn att gå.

Säkringen går alltså inte,den funkar bara som brytare just nu så att jag ska slippa att måsta lyssna på torkarna och spolarmotorn :)

Låter det som spaken eller är det nåt annat som strular?

Hoppas jag förklarade lite bättre nu :)

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av David W »

w300i skrev:Får ursäkta den dåliga förklaringen,var lite stressad när jag skrev :)

Torkarna och spolarmotorn startar direkt när jag vrider på tändningen,jag har fått rycka säkringen för att dom inte ska gå igång.

Har som sagt gjort rent jordpunkterna på innerskärmen vid luftburken som jag fick tips om,ingen skillnad. Har tagit bort torpedplåten och gjort rent kontakterna,ingen skillnad.

Har plockad bort spaken och försökt få ner lite kontaktspray i den utan skillnad. Märkte igår att när torkarna går så kan man trycka torkarspaken lite neråt så slutar både torkarna och spolarmotorn att gå.

Säkringen går alltså inte,den funkar bara som brytare just nu så att jag ska slippa att måsta lyssna på torkarna och spolarmotorn :)

Låter det som spaken eller är det nåt annat som strular?

Hoppas jag förklarade lite bättre nu :)
Jag skulle prova byta spaken, kan hända att dessa vill leva sitt eget liv efter alla dessa år :)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av w300i »

David W skrev:
w300i skrev:Får ursäkta den dåliga förklaringen,var lite stressad när jag skrev :)

Torkarna och spolarmotorn startar direkt när jag vrider på tändningen,jag har fått rycka säkringen för att dom inte ska gå igång.

Har som sagt gjort rent jordpunkterna på innerskärmen vid luftburken som jag fick tips om,ingen skillnad. Har tagit bort torpedplåten och gjort rent kontakterna,ingen skillnad.

Har plockad bort spaken och försökt få ner lite kontaktspray i den utan skillnad. Märkte igår att när torkarna går så kan man trycka torkarspaken lite neråt så slutar både torkarna och spolarmotorn att gå.

Säkringen går alltså inte,den funkar bara som brytare just nu så att jag ska slippa att måsta lyssna på torkarna och spolarmotorn :)

Låter det som spaken eller är det nåt annat som strular?

Hoppas jag förklarade lite bättre nu :)
Jag skulle prova byta spaken, kan hända att dessa vill leva sitt eget liv efter alla dessa år :)
Går det inte att testa spaken på nåt vis,när man har den lös?

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av w300i »

Felet hittat,det var 2 kontakter vid förarsidans strålkastare som gick vidare in under kofångaren som låg avklippta och låg direkt mot karossen. Det var 2st gråa kontaktstycken med 3 kablar i varje kontakt som var felet alltså. Nån tidigare ägare hade klippt av kablarna och skalat dom men inte isolerat dom utan istället låtit dom legat inne i kofångaren.

Så det är skönt att man hittat felet iallafall,mindre skönt att man beställt en ny torkarspak som nu inte behövs. Men men,alltid bra att spara ihop lite reservdelar :)

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Torkarmotor och spolning går direkt man vrider på tändning

Inlägg av unix »

visst är det underbart med alla idiotsaker fån tidigare ägare ;)
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Skriv svar