Elfel i mätarhuset 940 -97

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av w300i »

Har precis införskaffat mig en 940 LTT -97a som bruksbil medans jag fixar 760in. Det är några 2or som jag måste fixa på 940in inför besiktningen,bl a belysningen i mätarhuset. Den nedre raden med varningslampor funkar,och blinkerspilarna funkar också. Men dom 4 som ska lysa upp tavlorna funkar inte. Lamporna är hel,det är förövrigt blå dioder och dom sittet åt rätt håll,hur jag vet det ska ni nu få veta.

När jag vrider nyckeln till första läget så tänds lampan mellan tankmätare och klocka,det är den enda som tänds. Har provat flyttat alla andra lampor dit och dom lyser då. Vrider jag till läge 2 eller startar bilen så lyser ingen lampa alls av dom 4. Har haft ur mätarhuset och kontakterna sitter som dom ska,provade även bygla reostaten men då lyste ingen lampa heller,varken i läge 1 eller 2. Alla säkringar är kollad och dom är hel.

Nån som vet vad som kan vara fel? Måste få till det här till på Onsdag,annars blir det körförbud :(

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av Maxwell »

Skit i dioderna, det måste väl ändå vara det enklaste...
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av w300i »

Maxwell skrev:Skit i dioderna, det måste väl ändå vara det enklaste...
Ja det hade jag kunnat gjort,om vanliga glödlampor hade funkat... Men de funkade inte heller. Köpte den med dioder i mätarhuset och vid fläktvreden,så det är inte jag som har pillat med det. Börjar fundera på om man kanske får prova byta mätarhuset,eftersom nån tidigare ägare verkar ha varit och lött på baksidan,satt en tunn röd kabel mellan 2 lödpunkter som jag inte har nån aning vad den gick till,den gick inte till reostate,utan kabeln gick på vänstra sidan mätarhuset och reostaten sitter ju på högra.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av Eda »

Fungerar lamporna i mittkonsollen som är kopplade till reostaten?

Om de också är döda låter det som reostaten är kass.
Kolla att reostaten har jord samt får spänning från reglaget.

Om inte har du nog problem med kretskortet i mätarhuset.
Om jag kollar på ett elschema för en 940 -95 ser det ut så här, B är kontakten uppe till höger sett bakifrån på instrumentet.
Om du mäter spänning mellan B12 och B13 så ser du om du får en spänning mellan ca 3 -13 volt beroende på hur reostaten står och batteriets skick. Använd läge II på tändningslåset!
Hittar du spänning där men inte på anslutningarna till lamporna får du följa ledningarna tills du hittar något ställe där de är av. Alla lamporna är kopplade parallellt så du ska ha samma spänning på alla anslutningar som går till bakgrundsbelysningen.

Om reostaten är kass kan du koppla förbi den så du får max belysning. Håll koll på spänning och jord eftersom du kör dioder.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av w300i »

Eda skrev:Fungerar lamporna i mittkonsollen som är kopplade till reostaten?

Om de också är döda låter det som reostaten är kass.
Kolla att reostaten har jord samt får spänning från reglaget.

Om inte har du nog problem med kretskortet i mätarhuset.
Om jag kollar på ett elschema för en 940 -95 ser det ut så här, B är kontakten uppe till höger sett bakifrån på instrumentet.
Om du mäter spänning mellan B12 och B13 så ser du om du får en spänning mellan ca 3 -13 volt beroende på hur reostaten står och batteriets skick. Använd läge II på tändningslåset!
Hittar du spänning där men inte på anslutningarna till lamporna får du följa ledningarna tills du hittar något ställe där de är av. Alla lamporna är kopplade parallellt så du ska ha samma spänning på alla anslutningar som går till bakgrundsbelysningen.

Om reostaten är kass kan du koppla förbi den så du får max belysning. Håll koll på spänning och jord eftersom du kör dioder.
Ska prova göra en sån mätning som du säger. Dock så har jag redan provat att bygla reostaten och det hjälpte inte alls,fortfarande dött. Därimot när jag la en kabel på OUT från reostaten och på en annan lödpunkt så började alla 4 dioder lysa,utan nyckeln i läge 1 eller 2.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av Eda »

Klockans konstant plus kanske?
Då vet du ju iaf att det inte är något fel på ledarbanorna, såvida det inte är glappt förståss!

Hur gjorde du när du byglade reostaten?

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Elfel i mätarhuset 940 -97

Inlägg av w300i »

Såg ut som en ledning var bränd i kretskortet så med ett bättre begagnat mätarhus funkar all belysning igen! :)

Skriv svar