Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av JaJsEn »

Hej, mitt VGA II krånglar en del, det sitter helt nya batterier i båda dosorna. Dom ger ifrån sig ett litet pip när man trycker på knapparna. Dock så verkar dom svaga (?), när jag sitter i bilen kan jag låsa och låsa upp, dock inte helt felfritt, funkar inte varje gång. Men utanför bilen har jag bara lyckats låsa en gång.

Paniklarmet funkar alltid på den ena dosan, och aldrig på den andra.

Båda dosorna ser iprincip nya ut i skicket så tycker inte att dom borde vara slitna.

Finns det någon möjlighet att öppna dom och se hur det ser ut innuti? Dom verkar vara ihopsmälta med den lilla flärpen som nyckelringen sitter i eller?

Har försökt programera om dom men dom verkade inte funka där heller, båda gick dock fortfarande att låsa och låsa upp med efter den övningen (om jag satt i bilen). Kan man bara hämta nya dosor på skroten och programera in dom eller måsta man, när man programerar dosor, börja med en som från början hörde till larmet?

Mvh Erik

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av Thunberg »

Går å ta vilken vga2 dosa som helst ! :)
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Eda
Webmaster
Inlägg: 1812
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av Eda »

Inga problem att ta isär, flärpen till nyckelringen sitter på en pinne.
Det är bara att bryta isär lite försiktigt så öppnas den.

Jag har sett två olika utföranden, den ena piper bara en gång den andra bussrar så länge man håller knappen nedtryckt.
Tänk på att du måste hålla in knappen en stund ibland, det brukar inte räcka med att bara trycka snabbt en gång.

Bild

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av SA4AQS »

Dom bästa fjärrarna är dom som det står "LOCK UNLOCK" på för dom har inte det där induktiva gummit.
Utan en fjädrande metall bricka istället som är mycket bättre.
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20250
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av In The White »

Har också problem med min ena larmdosa. Man får trycka en jäkla massa gånger för att den ska låsa/låsa upp fast batterierna är nya. :?
Min är av den modellen på sista bilden.

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av JaJsEn »

SA4AQS skrev:Dom bästa fjärrarna är dom som det står "LOCK UNLOCK" på för dom har inte det där induktiva gummit.
Utan en fjädrande metall bricka istället som är mycket bättre.
BILD
Jupp det är dessa jag har, tyckte det såg ut som plasten i nyckel rings hållaren var ihopsmält som en plombering men skall forska vidare.

EDIT: Nån som har nått hum om vad problemet med dosorna kan vara?

Mvh Erik

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av JaJsEn »

Eda skrev:Inga problem att ta isär, flärpen till nyckelringen sitter på en pinne.
Det är bara att bryta isär lite försiktigt så öppnas den.

Jag har sett två olika utföranden, den ena piper bara en gång den andra bussrar så länge man håller knappen nedtryckt.
Tänk på att du måste hålla in knappen en stund ibland, det brukar inte räcka med att bara trycka snabbt en gång.

BILD
Aldeles riktigt, flärpen sitter på en pinne, och pinnen i sig är smält i änden för att plombera dosan, dock inget problem att plocka isär dosan. Man får vara lite försiktig så man inte bryter av pinnen bara, jag vickade dom båda halvorna runt pinnens centrum för att bryta plomberingen när jag väl bändt upp dosan, (hatar för övrigt att hålla på med sånt här, alltid rädd att man ska bryta sönder nån liten livsviktig plast bit så sakerna inte går att få ihop sen).

Ang. att man skall trycka länge, på min 960 så räcker det med ett snabbt tryck så länge man är innom räckhåll. Samma med brorsans 945:a. Tror det har att göra med hur bra batteriet mår.

Nu är båda dosorna isärplockade, rengjorda och ihopmonterade igen. Nu piper båda när man trycker på knapparna och det går att låsa och låsa upp med den ena, dock ej den andra. Den det går att låsa/låsa upp med går det att synka med också men inte den andra.

Den som funkar piper dock ibland till två/tre gånger när man trycker på knappen och då funkar ej lås/lås upp även om man håller inne länge, trycker man dock igen och den bara piper en gång funkar den.

Så en förbättring dock inte riktigt där än.

Tips och ideer?

Mvh Erik

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Glapp/krångel (dosor?) VGA II 940 -98

Inlägg av Lazze S »

Ofta är felet smuts på kretskortet där gummi från tryckknapparna ligger mot. Ta isär och gör rent. Går oxå att använda fjärr till Cargard S-serie.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Skriv svar