Problem med ECC,skillnad på "A/C OFF" och "snöflinga"? LÖST?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Problem med ECC,skillnad på "A/C OFF" och "snöflinga"? LÖST?

Inlägg av JaJsEn »

Hej, har en 945 -98 med ecc (med snöflingan) men får varken nån kyla öht. eller fläkt ur mittenutblåsen (alltså dom på instrumentbrädan) oberoende av vart jag har vreden.

Jag får ur felkod 1-5-1, som skall vara "Generatorsignal felaktig" men har kontakt hela vägen från A/C panel till generator.

Kompressor startar EJ när jag byglar lågtrycksgivaren. Dock med 12v till magnetkoplingen.

Får ca 0.13v i kontakten vid lågtrycksgivaren.

Har även en 960 med ecc men den har "A/C OFF" knappen, kan jag byta dom två enheterna rakt över för att kolla om det är den som felar eller skiljer det nått i dom övriga systemen mellan dom?

Mvh Erik
Senast redigerad av 1 JaJsEn, redigerad totalt 20 gånger.

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Thunberg »

940 och 960 har inte samma panel...
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

OK, vad skiljer? ser väldigt lika ut.

Hr dock tillgång till en 940 med ecc och "A/C OFF" knapp jag kan låna också, så frågan om det funkar kvarstår.

Mvh Erik

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Upptäckte också att ramen runt snöflingan och resirkulations knappen lyser mycket starkare i radio läge än med tändningen på.

Får inte heller felkod "1-6-1 Solgivare signal felaktig" fast jag täcker över sensorn.

Så nått är skumt.

Viktigaste frågan just nu är om det går att byta enhet rakt över mellan snöflinga och A/C OFF för att utesluta om min panel är kass.

Mvh Erik

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Så nu är det konstaterat att det är panelen som krånglar.

Så funkar a/c off lika bra som snöflinga?

Mvh Erik

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av SA4AQS »

Har för mig att jag hört/läst om kalllödningar i dom där också.

Jag kollade lite snabbt i elschema till 940 1997-98 och 960 1995 och ser ingen skillnad på enheterna, dom har samma signaler in och ut, så jag tror det ska fungera.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1807
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Eda »

Snöflinga är manuell AC, AC/Off är elektronisk AC

Manuell AC ställer du själv in värme och fläkthastighet.
Elektronisk AC ställer in det själv med hjälp av givare, t.ex solgivare.

Kontakterna passar inte mellan enheterna och du saknar fläktmotstånd, så jag tycker det verkar onödigt krångligt att "byta ner sig".

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Eda skrev:Snöflinga är manuell AC, AC/Off är elektronisk AC

Manuell AC ställer du själv in värme och fläkthastighet.
Elektronisk AC ställer in det själv med hjälp av givare, t.ex solgivare.

Kontakterna passar inte mellan enheterna och du saknar fläktmotstånd, så jag tycker det verkar onödigt krångligt att "byta ner sig".
Dom båda panelerna jag pratar om har alltså temperaturvred i gradtal samt fläkt och ventilationsvred med läge auto, dock har den ena "snöflinga" och den andra "A/C OFF".

Dom ser exakt likadana ut förutom "A/C OFF" och "snöflingeknappen" samt att kontaktstyckena på baksidan har olika färg (grön på "snöflinga" och gul på "A/C OFF").

Tror att dom bytte tillverkare eller nått sånt vid -97 och då kom snöflingan på ecc panelerna också, hittar bara snöflingan (på ecc panelen) efter -97 på bildelsbasen.

Där då den med "A/C OFF" är knappen "normalt sluten" och den med "snöflingan är knappen "normalt öppen". Frågan är ju om det är något annat som skiljer i boxarna.

Mvh Erik

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Thunberg »

Ja dom e till utseendet lika dom med flingan o ac off. Beror på årsmodell....
960 har helt annan vinkel på montering och andra vred.
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av SA4AQS »

Ja att panelen från 960 inte passar montagemässigt spelar ingen roll om jag förstod rätt det var ju bara fråga om det gick att prova funktion med den.

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Thunberg »

Ja kontaktstycken kan ju va samma ja ! :) :)
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Thunberg skrev:Ja dom e till utseendet lika dom med flingan o ac off. Beror på årsmodell....
960 har helt annan vinkel på montering och andra vred.
Jupp upptäckte det jag med när jag undersökte lite mer nogrant.
SA4AQS skrev:Ja att panelen från 960 inte passar montagemässigt spelar ingen roll om jag förstod rätt det var ju bara fråga om det gick att prova funktion med den.
Precis, nu har jag dock fått tag på en från en sen 740 med 940 panelen så nu är bara frågan om man vågar kopla in den för att se om allt funkar då.

Jag kan inte se att det ska skilja nått på delarna "utanför" ECC panelen/enheten, men jag är inte hundra så vågar inte testa om man skulle råka förstöra nått.

Så om någon vet att det är möjligt att byta mellan dom båda enheterna utan att göra nått annat vore det fint.

mvh Erik

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Har nu prövat med en "A/C OFF" panel och får nästan samma problem. Inget verkar brunnit upp iaf.

Får fortfarande inget luft ur mitten utblåsen, ser dock hur spjället ovanpå värmepaketet rör sig ibland, men detta kanske är ett vacum problem?

Men denna panelen får jag ut felkod 1-6-1 även om jag står med sensorn i direkt solljus.

Om jag tvångs ger jord på den bruna kabeln vid effektsteget så slår det reläet och kompressorn hoppar igång (har fyllt med lite gas så då går kompressorn tills lågtryck säger ifrån, och startar igen när trycket stiger). Om jag har fattat rätt så ska denna kabeln få jord genom ECC panelen, har full jord på kontakt 3 och 4 vid ECC panelen som är panelens jord.

Har full kontak mellan effektsteg och kompressor (genom alla tryck brytare).

Art. nr. på min "snöflinga" box finns ej enligt volvo, dock är den vanligast på bildelsbasen (9164595), den som finns enligt volvo finns bara här 9164604.

Detta är den med "A/C OFF" 3537006.

Nån som har tips och ideer på hur jag kan gå vidare i mitt felsökande?

Mvh Erik

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Thunberg »

Jag har skiftat mellan ac off och den med flingan i våran vita 96:a.... bara för utseendet... så det funkar nog :) mer tips på felsökande har jag dock inte....
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Thunberg skrev:Jag har skiftat mellan ac off och den med flingan i våran vita 96:a.... bara för utseendet... så det funkar nog :) mer tips på felsökande har jag dock inte....
OK och du har en fullt fungerande ecc utan felkoder? Du har alltså bytt till den med "snöflingan" från "A/C OFF" om jag fattat rätt?

Mvh Erik

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Thunberg »

Nja den har slutat funka, har ej blivit felsökning gjord då bilen står undanställd.
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Thunberg skrev:Nja den har slutat funka, har ej blivit felsökning gjord då bilen står undanställd.
OK, har den fungerat nån gång efter bytet då?

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av Nils Ö »

Fråga: Hur vet du att det var fel i den gamla panelen? Och varför skriver du då att felsökandet fortsätter?

Jag skriver inte för att vara dryg (lägger till en glad figur för säkerhets skull :) ). Men om den gamla panelen ger felkod 1–5–1 och du inte är säker på att det är fel på den så skulle jag istället utgå från att felkoden faktiskt berättar något. (Magnetkopplingen drar inte när den felkoden är satt, så så långt är det helt logiskt.) Isåfall finns nog tips på hur man kan gå vidare. Men om du däremot konstaterat att panelen är kass så är det ju bara att byta den mot en likadan.

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Nils Ö skrev:Fråga: Hur vet du att det var fel i den gamla panelen? Och varför skriver du då att felsökandet fortsätter?

Jag skriver inte för att vara dryg (lägger till en glad figur för säkerhets skull :) ). Men om den gamla panelen ger felkod 1–5–1 och du inte är säker på att det är fel på den så skulle jag istället utgå från att felkoden faktiskt berättar något. (Magnetkopplingen drar inte när den felkoden är satt, så så långt är det helt logiskt.) Isåfall finns nog tips på hur man kan gå vidare. Men om du däremot konstaterat att panelen är kass så är det ju bara att byta den mot en likadan.
Bara glad för svar i tråden, lätt att bli misstolkad i ren text.

Jag antog att den gamla paneln var kass då den gav kod 1-5-1 när jag inte kan hitta nått fel den vägen. Samt mitten utblåsen ej gav nån jättemängd luft (närmast inget allt). For dock lika dåligt med luft med "A/C OFF" panelen.

Den andra paneln gav aldrig 1-5-1 men dock 1-6-1 även i direkt soljljus, men det ska inte påverka om magnetkoplngen ska dra eller ej. Är inte längre säker på att den gamla är kass eller om dom går att byta ut med varandra.

Vad bör jag ha för signal från D+ på generatorn? har inga kabelbrott och 0 ohm mellan panel och kontakt på generatorn.

Säg att felkoden är korrekt men det inte är fel i kabeln/genratorn, vad kan det då vara som ger den koden? Dålig jord mellan motor/chassi?

Mvh Erik

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Re: Problem med ECC, samt skillnad på "A/C OFF" och "snöflin

Inlägg av JaJsEn »

Det är jag som är dum i huvudet, var för snabb när jag kollade felkodera, få självklart ut 1-6-1 på båda, missade att den sista blinkningen i "6" serien var lika lång som den första 1:an.

Provade för skoj skull att plocka ur "yttertemp-givaren" och mätte upp den, den verkar det vara avbrott i, får inget utslag på min biltema multimeter (den visar dock ca 1 ohm i sina egna kablar...) men då hoppade A/C:n igång. Så det verkar som att den tror att det är svinkallt ute och inte behöver köra kompressorn för att kyla kupén.

Fick även 1-2-2 när den var ur, dock ingen när den var inkoplad.

Finns det nått sätt att mäta upp solsensorn?

Så förhoppningsvis är problemet löst nu.

Tack för all hjälp.

Mvh Erik

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Problem med ECC,skillnad på "A/C OFF" och "snöflinga"? L

Inlägg av EmEss »

Solsensorn borde vara en fotodiod.
Mät spänningsmatning till den
Sen mäter du spänningsfall över den och kollar om det förändras vid ljust/mörkt.

Skriv svar