El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Någon som har en bra pdf eller länk till en på el-schema till 960 -91, 3,0l, 4-d?
Jag har letat på nätet och hittat mest borttagna länkar och dåligt upplösta bilder
Jag försöker starta min andra 960 som stått ett par år.
Jag visste att pumpen i tanken var dålig och bytte den
Men innan jag bytte testade jag starta och den hostade till ett par ggr
all verkade normalt
Men efter jag bytt pumpen vill den inte starta i a f
Så jag kollade felkoder enligt instruktion jag hittade på nätet
1-2-3 ska vara ingen signal från tempsensor
Mycket riktigt var den kabeln utdragen. Förmodligen från när jag testat att byta mellan min andra 960
Satte i den och det var samma fel
Men dessutom har hela instrumenteringen slocknat nu.
Endast lampan i displayen för utomhustemp och varningsindikeringen för säkerhetsbältet funkar
Vad hände?
Jag gjorde som det stod och hade tändningen av när jag satt i och tog ur stiftet i testsockeln
Nu händer inget när jag drar runt startmotorn och jag misstänker att det inte finns gnista
Jag tänkte kolla med multimeter i sockeln vid spolen idag
Bensin kommer fram i högt tryck (jag har dock inte mätt trycket)
Några idéer om vad mer jag kan kolla?
Men ett el-schema är nog en vettig början
Jag har letat på nätet och hittat mest borttagna länkar och dåligt upplösta bilder
Jag försöker starta min andra 960 som stått ett par år.
Jag visste att pumpen i tanken var dålig och bytte den
Men innan jag bytte testade jag starta och den hostade till ett par ggr
all verkade normalt
Men efter jag bytt pumpen vill den inte starta i a f
Så jag kollade felkoder enligt instruktion jag hittade på nätet
1-2-3 ska vara ingen signal från tempsensor
Mycket riktigt var den kabeln utdragen. Förmodligen från när jag testat att byta mellan min andra 960
Satte i den och det var samma fel
Men dessutom har hela instrumenteringen slocknat nu.
Endast lampan i displayen för utomhustemp och varningsindikeringen för säkerhetsbältet funkar
Vad hände?
Jag gjorde som det stod och hade tändningen av när jag satt i och tog ur stiftet i testsockeln
Nu händer inget när jag drar runt startmotorn och jag misstänker att det inte finns gnista
Jag tänkte kolla med multimeter i sockeln vid spolen idag
Bensin kommer fram i högt tryck (jag har dock inte mätt trycket)
Några idéer om vad mer jag kan kolla?
Men ett el-schema är nog en vettig början
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Det bästa jag har att komma med är http://volvowiringdiagrams.com/?dir=vol ... 20Diagrams" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Det finns något kallat "Volvo Original Technical Publications" för 7/900-serien att köpa på DVD. Den ska innehålla kompletta schema (gröna/blåa böckerna) till 940 och 960, och all annan verkstadsinformation. Den kostar runt 500:-.
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Det verkar bra mycket bättre än det jag hittat. Det ska nog gå att klura ut hur det funkar även om det inte stämmer till 100%Råda skrev:Det bästa jag har att komma med är http://volvowiringdiagrams.com/?dir=vol ... 20Diagrams" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack!
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Den låter som något jag borde skaffa.Nils Ö skrev:Det finns något kallat "Volvo Original Technical Publications" för 7/900-serien att köpa på DVD. Den ska innehålla kompletta schema (gröna/blåa böckerna) till 940 och 960, och all annan verkstadsinformation. Den kostar runt 500:-.
Tack för tipset
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
På motronic 1.8 måste du ta bort felkoden manuellt för att den ska försvinna.
Rycka batteripol hjälper inte.
Håll in knappen fem sekunder, när dioden börjar lysa håller du in knappen fem sekunder till.
Kolla upp dina jordpunkter, om bara vissa lampor fungerar kan det mycket väl vara jordfel.
Rycka batteripol hjälper inte.
Håll in knappen fem sekunder, när dioden börjar lysa håller du in knappen fem sekunder till.
Kolla upp dina jordpunkter, om bara vissa lampor fungerar kan det mycket väl vara jordfel.
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Ok. Jag ska kolla det, bara jag får lite tid. Surt att behöva jobba när man vill tillbringa tid i garaget.
Men Tack för tipset.
Men Tack för tipset.
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Hmmm... Verkar inte vara jordfel.
Jag kollade punkterna och det verkar ok
Satte sedan en glödlampa i sockeln till ena tändspolen, och den borde blinka till om den fick puls
Men den reagerar inte
Kollade att jag har ström ut från tändlåset och att fördelningen bakom handskfacket var ok.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta, men jag ska kolla i elschemat lite till, nu när jag har lite mer kännedom om härvans uppbyggnad.
Det enda jag kommer på jag har gjort är att byta tankarmaturen
Men det lär knappast kunna påverka tändsystemet.
Dessutom funkar pumpen i tanken
Sedan har jag tagit bort larmet som var trasigt
Där har jag satt tillbaka den rosa kabeln som kapats för att bryta upp startmotorkretsen.
Startmotorn fungerar och någon mer stöldfunktion kan inte jag se att detta larm haft
Det är ett Car Guard 950s
Någon som har idé om hur jag borde fortsätta felsökningen?
Jag kollade punkterna och det verkar ok
Satte sedan en glödlampa i sockeln till ena tändspolen, och den borde blinka till om den fick puls
Men den reagerar inte
Kollade att jag har ström ut från tändlåset och att fördelningen bakom handskfacket var ok.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta, men jag ska kolla i elschemat lite till, nu när jag har lite mer kännedom om härvans uppbyggnad.
Det enda jag kommer på jag har gjort är att byta tankarmaturen
Men det lär knappast kunna påverka tändsystemet.
Dessutom funkar pumpen i tanken
Sedan har jag tagit bort larmet som var trasigt
Där har jag satt tillbaka den rosa kabeln som kapats för att bryta upp startmotorkretsen.
Startmotorn fungerar och någon mer stöldfunktion kan inte jag se att detta larm haft
Det är ett Car Guard 950s
Någon som har idé om hur jag borde fortsätta felsökningen?
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Hmm, skulle kunna vara så att det hör ihop att instrumentet inte lyser och att motorn inte startar.
Dvs. du har ett elfel som både gör att motorn inte startar och att lamporna inte lyser.
Det finns diagnostiker man kan köra med hjälp av "blinkboxen" för att se att de olika komponenterna till tändning och bränsle fungerar. Prova sök efter hur man kör såna. Skulle t.ex. kunna vara att du inte får signal från kamaxellägesgivaren, vilket kan vara ett följdfel som följt av ditt andra elfel.
Jag tror att jag skulle kollat på elschemat och konstaterat att det finns spänning på de ställen som ska ha spänning när tändningen är påslagen. Samt att jord finns där jord ska finnas till samma ställen.
Lycka till =)
Dvs. du har ett elfel som både gör att motorn inte startar och att lamporna inte lyser.
Det finns diagnostiker man kan köra med hjälp av "blinkboxen" för att se att de olika komponenterna till tändning och bränsle fungerar. Prova sök efter hur man kör såna. Skulle t.ex. kunna vara att du inte får signal från kamaxellägesgivaren, vilket kan vara ett följdfel som följt av ditt andra elfel.
Jag tror att jag skulle kollat på elschemat och konstaterat att det finns spänning på de ställen som ska ha spänning när tändningen är påslagen. Samt att jord finns där jord ska finnas till samma ställen.
Lycka till =)
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Jo, det känns som det har en gemensam orsak. Jag har kollat koder, men jag har 1-1-1 nu. Alltså inga felEda skrev:Hmm, skulle kunna vara så att det hör ihop att instrumentet inte lyser och att motorn inte startar.
Dvs. du har ett elfel som både gör att motorn inte startar och att lamporna inte lyser.
Det finns diagnostiker man kan köra med hjälp av "blinkboxen" för att se att de olika komponenterna till tändning och bränsle fungerar. Prova sök efter hur man kör såna. Skulle t.ex. kunna vara att du inte får signal från kamaxellägesgivaren, vilket kan vara ett följdfel som följt av ditt andra elfel.
Jag tror att jag skulle kollat på elschemat och konstaterat att det finns spänning på de ställen som ska ha spänning när tändningen är påslagen. Samt att jord finns där jord ska finnas till samma ställen.
Lycka till =)
Men tror du det skulle finnas mer info om jag har ett testinstrument menar du?
Jag började mäta upp olika punkter för att som du säger, se att det finns spänning på rätt ställen
Men jag han inte klart och måste titta på elschemat lite mer.
Så jag tänkte skriva ut det istället för att glo i min telefon, men naturligtvis var bläcket i skrivaren slut...
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Nä, det behövs inget separat testinstrument.
Kolla på den här sidan:
http://www.swedishbricks.com/700900FAQ/ ... ic%20Codes" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska vara samma förfarande på motronic 1.8
Vad som jag tycker skulle vara intressant är test II där du kör på startmotorn och ser om du får varvtalssignal.
Ett annat sätt att testa om du får signal från kamaxellägesgivare och varvtalssignal är att se om du får fram bensin när du kör på startmotorn.
När du slår på tändningen byggs tryck upp i soppaledningen, men när du försöker starta slår inte styrboxen till sopparelät förrän den får signalerna nämnda ovan.
Skriva ut på jobbet is the shit =)
Kolla på den här sidan:
http://www.swedishbricks.com/700900FAQ/ ... ic%20Codes" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska vara samma förfarande på motronic 1.8
Vad som jag tycker skulle vara intressant är test II där du kör på startmotorn och ser om du får varvtalssignal.
Ett annat sätt att testa om du får signal från kamaxellägesgivare och varvtalssignal är att se om du får fram bensin när du kör på startmotorn.
När du slår på tändningen byggs tryck upp i soppaledningen, men när du försöker starta slår inte styrboxen till sopparelät förrän den får signalerna nämnda ovan.
Skriva ut på jobbet is the shit =)
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Ok, jag det kan vara värt att testa det testet du nämner.Eda skrev:Nä, det behövs inget separat testinstrument.
Kolla på den här sidan:
http://www.swedishbricks.com/700900FAQ/ ... ic%20Codes" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska vara samma förfarande på motronic 1.8
Vad som jag tycker skulle vara intressant är test II där du kör på startmotorn och ser om du får varvtalssignal.
Ett annat sätt att testa om du får signal från kamaxellägesgivare och varvtalssignal är att se om du får fram bensin när du kör på startmotorn.
När du slår på tändningen byggs tryck upp i soppaledningen, men när du försöker starta slår inte styrboxen till sopparelät förrän den får signalerna nämnda ovan.
Skriva ut på jobbet is the shit =)
Men det byggs upp tryck från pumpen, men jag har inte mätt att det är rätt tryck.
Men det borde inte spela någon roll för just den funktionen.
Antingen går pumpen eller inte kan jag tänka
Antingen funkar givarna och pumpen bygger upp tryck eller inte
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Beställde Volvo Original Technical Publications till bilen nu.
75Erou med frakt.
Kanske lite dyr frakt kan man tycka
Men är nu allt med i den är det värt det
75Erou med frakt.
Kanske lite dyr frakt kan man tycka
Men är nu allt med i den är det värt det
960 Olle
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Berätta gärna om den uppfyller förväntningarna! Jag har inte själv haft chans att bläddra runt i 7/900-versionen.
Re: El-schema till 960 -91 och råd för felsökning på elfel
Jag har halat en del på detta pga av hög arbetsbelastning.Nils Ö skrev:Berätta gärna om den uppfyller förväntningarna! Jag har inte själv haft chans att bläddra runt i 7/900-versionen.
Men nu har jag tittat lite och den verkar innehålla de gröna böckerna + en andra bra info.
Verkar klockrent hittills måste jag säga, men jag har inte använt den "på riktigt" än
960 Olle