strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av tommy12345302 »

nytt fel på bilen. Jag har kvar mina strålkastartorkare fram på bilen, den ena börjar nu fungera bara ibland o kan tex hamna i en position att den är mitt i strålkastaren osv. Det verkar vara något glapp i den. Jag har sökt en del på det och får inga riktiga svar, men går det att koppla ur strålkastartorkaren (dra sladden typ?) inför besiktning- eller måste den fungera när jag besiktar bilen, verkar finnas lite olika bud- typ att ta bort hela torkaren så är det ok, men jag vill ha kvar torkaren o tänkte försöka fixa den (är det svårt?)
Volvo 740 GL- 90 B230F

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av tommy12345302 »

kan det funka o "bara" spraya 5-56 på kontaktytorna? (för jag antar det har ärgat i kopplingen)
Volvo 740 GL- 90 B230F

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av Maxwell »

Vet inte om det var krav förr att dom skulle fungera men nu för tiden behöver som inte funka iaf. Kontaktstyckena sitter alldeles i anslutning till strålkastaren, ett grått trepoligt. Ta isär och spruta lite WD40 eller motsv. för att se om det hjälper. Vet inte vart jordningen sitter till dom där annars är ju det ett klassiskt elfel med taskig jord.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av ramme »

Jag var på skroten igår och plockade på mig ett par sådana motorer. Detta var visserligen till en 89a, trubbnos, men på den sitter iaf båda kontaktstyckena på förarsidan av bilen, precis bakom framlykta & blinkers. Kontaktstyckena är precis som maxwell säger grå trepoliga, men de har också enl lite spearat jord-kabel med vanlig kabelsko som går till det jord-blecket som sitter i innerskärmen där många saker jordas.

Hoppas det kan vara till någon hjälp! :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av In The White »

Dom brukar bete sig så innan dom lägger av helt tyvärr. Nya kostar 1200kr/st!

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av tommy12345302 »

hej
tackar för svar. Eftersom jag har besikting snart så tänkte jag helt enkelt dra loss sladden till torkarmotorn på strålkastartorkaren (annars finns risken att torkararmen lägger av halvvägs över lyktan , vilket sker ibland nu, o köra in på bilprovningen så är nog inte lyckat).

se bifogade filen, där jag har gjort en röd pil- pekar pilen på kontakten som leder till torkarmotorn? (dvs drar jag denna är torkaren strömlös)
Volvo 740 GL- 90 B230F

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av ramme »

Det ser ut att vara rätt, kolla om det också går en jordkabel ur samma stam som kontakten, den ska isåfall gå till innerskärmens jordpunkt. (Om de inte gjort om det på årsm 90 och framåt dvs..)
Du ska ha två sådana här dock, en per lykta. Om du inte kan se vilken som är vilken så är det väl bara att testa.. :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av SA4AQS »

Oftast är de PTC motståndet som skyddar el motorn om armen skulle vara tex fast frusen den kan bli dålig och även gammalt torkat fett och kanske lite rost om man öppnar upp och byter ut den mot en polymersäkring och pustar upp och fettar in så brukar dom gå bra igen.

Edit: Den här tråden hör väl egentligen hemma i bilelektriska kategorin.

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av tommy12345302 »

SA4AQS skrev:Oftast är de PTC motståndet som skyddar el motorn om armen skulle vara tex fast frusen den kan bli dålig och även gammalt torkat fett och kanske lite rost om man öppnar upp och byter ut den mot en polymersäkring och pustar upp och fettar in så brukar dom gå bra igen.

Edit: Den här tråden hör väl egentligen hemma i bilelektriska kategorin.

Hej
Jag kommer att dra sladden nu ikväll typ (har snart besiktning) men jag kommer ge mig på den. Dock, kan du förklara lite mer detaljerad, om jag öppnar upp o har torkararmmotorn i min hand, då skall det alltså gå att lossa PTC motståndet (som ser ut som ett mynt med två ben?) och denna lossar jag och då istället sätter dit en polymersäkring? Behöver jag löda detta? samt- om jag lossar PTC motståndet- hur vet jag då vilken "polymersäkring" som behövs?

Tackar på förhand, jo nu är det nog allt bilelektronik, men jag vet inte hur man byter kategori
Volvo 740 GL- 90 B230F

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av SA4AQS »

Ja det är den som ser ut som et mynt och den byter du då ut mot polymersäkringen som kan behövas lödas dit
Man kan ju mäta strömmen som motorn drar gärna med lite motstånd på axeln och sedan välja värde efter det, den ska ju egentligen bara skydda motorn när torkaren har fastnat.

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: strålkastartorkaren fungerar bara ibland

Inlägg av tommy12345302 »

tackar för infon. Jag drog sladden till motorn för spolararmen igår, temporärt, ska fixa det efter besiktningen, men som sagt, nu funkar den inte vilket är bra o ingen riskt att den ställer sig över halva strålkastaren när jag skall in till bilprovningen
Volvo 740 GL- 90 B230F

Skriv svar