El-projekt: Arduino MultiDisplay

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Att den skulle va för liten låter konstigt, jag laddar knappt nånting än så länge. Här har jag plottat när jag loggat med original laddtryck (laddtrycksstyrningen inaktiverad, dvs tryckklockan kommer reglera till original laddtryck):
Bild

LMM-signalen går ju över 5V även med original-ladd. Översättningen till kg/h är gjord efter tabellen i detta databladet som visserligen bara går till 4.77 V / 480 kg/h, sen har jag fått extrapolera. Jag antar att tabellen i bränsleboxen innehåller datapunkter för högre spänningar / flöden också.

Många plockar väl ut ganska många pållar innan dom byter LMM?

EDIT: Återupplivade bilden...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av Lehto »

Vad jag har läst så är LMM för liten redan som original.
940 Turbo brukis: Bild

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Den går i closed loop mot lambdasonden. ( försöker hålla lambda 1).

Spridarna är dock inte heller överdimensionerade, så det går bara till en viss gräns.

Logga öppningstid också, kan vara spännande :)

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Var ute och loggade lite idag med höjt laddtryck, men kom fram till att min wastegate reagerar alldeles för långsamt. Det som händer är att när man kör över 4000 rpm och sen plötsligt ger fullgas så kommer laddtrycket väldigt snabbt, men wastegaten hinner inte reglera utan det blir ett överskjut på 0.2-0.3 bar, jättemycket alltså.

Att wastegaten är för långsam måste bero på att jag har en strypning i slangen från turbon till N75-magnetventilen. När jag går från lätt gas direkt till fullgas så måste ju både slangen till N75-ventilen och nästa slang vidare till tryckklockan trycksättas, problemet är att all luft som den trycksätts med måste gå igenom min strypning. Och strypningen har jag närmast turbon, dvs alldeles i början av slangen. Detta måste vara anledningen till mitt overshoot. Jag ska prova att flytta strypningen och sätta den alldeles före N75-ventilen istället. Hjälper inte det så får jag flytta N75-ventilen närmare så jag kan korta ner slangarna.


EDIT (uppdatering 2020):
N75-ventilen gick sönder 2017 och då skaffade jag en annan variant, den nya N75-ventilen funkade mycket bättre och jag hade inga problem med laddtryckts-överskjut längre vad jag kan komma ihåg.
Den nya N75-ventilen heter Pierburg 06F 906 283 D / 06F 906 283 F och satt i VAG 2.0T 2006-2011 (Audi A4 etc).
Jag har kört med den nya N75-ventilen sen 2017 men har inte uppdaterat tråden förrän nu tyvärr.

Skriv svar