El-knas 940 LTT

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Doja
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2014, 15:06

El-knas 940 LTT

Inlägg av Doja »

Hej!
Nu har jag skruvat på Bettan hela sommaren känns det som, men nu är jag nära att ge upp.
Jag har felkod 2-2-4 på tändningskretsen. När jag mäter på stiften (och på kontakten framför torpeden) så har jag batterispänning på ena och bara några mV på andra. Är det troligt att databoxen gett sig?
Har läst att det ska vara 5 V på båda stiften...

Jag har satt i en ny givare (den under trean), och jag har skarvat o byglat för att kunna utesluta kablage...
Om man skulle ta ut boxen, finns det möjlighet att byta bara det chippet? Man har ju ändå funderat på nån uppdatering...
Eller går det samman med några andra givare som kan producera samma felkod? Börjar bli redigt less detta...
Symtom: vid varm motor "chokar" den vid snabbt gaspådrag. Släpper man upp till strax över motorns varvtal, går den rent igen.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av EmEss »

Hej!

Har du mätt detta med tempgivaren ikopplad eller urkopplad?

Vad är det för färg på kabeln där du har 12V?
Vad är det för färg på kabeln där du har "några" mV?
Vad är några mV?

Jag skulle föreslå att du mäter tempgivarens resistans hela vägen från ecu kontakterna. Både från lh ecun och från ezk.

Det hjälper inte att byta chip tyvärr :/

Edit:
Inga felkoder i lh?

Doja
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2014, 15:06

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av Doja »

Åh, äntligen någon som vågar sig på! Tack EmEss!
Har mätt på båda stiften, båda ligger kring 3k Ω (monterad). Samma motstånd även vid skarvkontakten. Detta borde ju vara riktiga värden.
Nu till det spännande. Eftersom jag under en period av mitt felsökande ville förvissa mig om att felet inte låg i kabeln eller skarvkontakten, har jag klippt dessa två sladdar innan kontakterna, lött ihop dem med nya ledningar från innan skarven.
När jag mäter på kontakten i tändläge 2, har jag 11,8 V på blågrön och 3,2 V på svartröd, med skarvkontakten isärtagen. När jag sätter ihop skarvkontakten, får jag 11,78 V på blågrön men bara 152 mV på svartröd!
OBS! Kablarna till värmegivaren går alltså numera inte igenom kontakten, ändå uppstår detta!

Har bara felkoder på tändmod just nu. Hade samma felmeddelande (annan kod) fast på bränsle ett tag men det fösvann. Ett tag fick jag inget felmeddelande överhuvudtaget (hade konstant spänning på ca 7V på ODB-kontakten). Efter att bråkat lite med bränslepumpsrelät, gick det att utläsa felkoder igen, då dök detta upp.

Konstigt va? Längtar så hemskt mycket efter min 240 just nu. Inte alls så mycket el-skit i den...

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av EmEss »

Jag förstår inte riktigt vad du gjort... Vet inte ens vad bettan är för bil...

Men kollade ett schema jag hade liggandes.
De kablar som går till tempgivaren är en svart-röd(ezk) samt en grå-vit (lh)
Dessa går inte via samma skarvkontakt vid hjulhuset.

Den blågröna kabeln är till något annat.


Hursomhelst. Det kan vara så att du har en kortalutning till jord via resistans mellan kontakten och ezk (ev i ezk). Nu har jag letat överallt här hemma efter en ezk box att mäta vad den har för referensmotstånd... Men de är spårlöst borta (har flyttat)...
Ska inte vara på jobbet förrän på måndag heller, men där har vi en b230 i rig jag kan mäta på.

Jag skulle gjort följande mätningar (ohm)

Från ezk styrenhetens handske. Med ezk urkopplad, tempgivare inkopplad.
Mät mellan stift 2 och 20, samt 2 och en annan bra jord.
Ska ge samma som att mäta direkt mellan givarens stift och jord.

Från ezk styrenhetens handske. Med tempgivare och ezk urkopplad:
Mät mellan stift 2 och 20. Samt 2 och annan bra jord.
Ska vara oändligt.

Doja
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2014, 15:06

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av Doja »

Bettan är en B230 FK -97 'a. :)

På handsken till jetronic'en, är stift 20 svart-gul och ger oändligt mot jord. På stift 33 kommer svart-röd med samma resistans som direkt på sensorn. Urkoppad sensorn ger oändligt. Den andra kabeln (gul-blå, skrev fel förut) från sensorn ger 14 Ohm, med både i och urkopplad sensor?

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av EmEss »

Då är du i fel handske och mäter... Det var väl ezkn(styrenheten för tändning) som satte felkod?

Den röd-svarta på stift 33 går till tomgångsmotorn
Den svart-gula på stift 20 jordar soppapumpsrelät när varvtalsignal kommer från ezk ecun
Den gul-blå på stift 9 (?) spänningsmatar LH ecun
Den grå-vita på stift 13 däremot går till temp givaren :)

Edit:

Kan det vara så att du förväxlat kontakterna lite grann? Satt kopplat in tomgångsmotorn på givarn och tvärt om?

Edit2.
Behöver nog inte ens undra. Är 100% säker på att det har hänt

Doja
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2014, 15:06

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av Doja »

Men FY F--N I H----E VA SJUKT SKÖNT!!!!!!!! EmEss: I LOVE YOU!

1-1-1 på alla kretsar!

Jag ska ta på mig skämskudden, och försöka glömma detta fort som f--n. Jag är hemskt hemskt ledsen över att ha tagit din dyrbara tid med detta idiotiska misstag... :oops:
Tänk att jag tänkte ett tag att jag skulle köra Bettan på döden... Stackars, skall aldrig mer tänka så om henne. Dumma mig.

Tusen tack för hjälpen!
MVH David

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av EmEss »

Skäms aldrig! Och du får inte heller glömma det, du är ju en erfarenhet rikare!
Bra jobbat :D

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-knas 940 LTT

Inlägg av EmEss »

Välkommen till detta forum också :) du får passa på och visa upp Bettan i en projekt tråd :)

Skriv svar