Skumt problem med tankmätare 740 -86

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
volvo1848
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2014, 23:13

Skumt problem med tankmätare 740 -86

Inlägg av volvo1848 »

Tja!
Har ett konstigt problem jag inte kan få bukt med. Jo det började så att jag skulle bestämma mig för att göra en egen instrumentpanel. Allt gick som smort men fick problem med tankmätaren. Jag köpte ett orginal mätarhus från en 740 -84a har jag för mig där jag plockade ut mätaren och sen skulle sätta in. På mätaren satt tre utgångar. Jord, plus och signalkabel. Så jag tog en plus kabel och kopplade in samt signalkabeln från tankmätaren och så drog jag en jord från chassit framifrån till mätaren. När allt detta var gjort märkte jag att när jag vred på tändningen var mätaren i botten. Jag testade då att byta plats plus och minus, då vart den full (billig tankning :D ) . Detta hände även om signalkabeln från givaren var ut eller i mätaren.

Jag är rätt säker på att armaturen är hel för den funka för förra ägaren (vilket inte var för så länge sen)

Vad är det jag gjort fel?

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skumt problem med tankmätare 740 -86

Inlägg av Volvo245GLT »

Välkommen!.. :)

Låter nästan som om du matar 12 V direkt till mätaren eftersom den bottnar? Den vill ha en reglerad spänning, 7 V har jag för mig. Komponenten som fixar detta gömmer sig på tempmätarens kretskort då denna fungerar på samma sätt, och istället för att ha två regulatorer så fick mätarna dela på samma antar jag.

Vanligt fel vid defekt tankmätare på de äldre modellerna är att anslutningsstiften inuti "plastklumpen" utanpå tankarmaturen rostar av.
Går att fixa genom att bryta bort anslutningen och sen löda fast nya kablar på resterna av stiften som gömmer sig nere i plasten.
Smeta därefter epoxylim över allt och rostskydda..

Senare årsmodeller med plastarmatur verkar lida mer av kassa lödningar och defekta kondingar i instrumenthuset.
Alltid lika kul att få väcka liv i tankmätaren då man springer på en 740 eller 940. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

volvo1848
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2014, 23:13

Re: Skumt problem med tankmätare 740 -86

Inlägg av volvo1848 »

Tack för svaret! Jo du har nog rätt det där med att jag matar 12v direkt, hade gjort det så var nog det som vart fel! Det där med anslutning hade du faktiskt helt rätt i, också! [yourock]
Det som är problemet är att jag inte riktigt vet hur den ska kopplas eller vara på utsidan så att säga. Jag har tre kablar som jag tror ska vara kopplade till den, en grå/vit, en vit/grön och en brun med svart ytterhölje.

Här är lite bilder:
http://i.imgur.com/3fYIo7X.jpg
http://i.imgur.com/eBrGczN.jpg
http://i.imgur.com/jBx7Ycf.jpg
http://i.imgur.com/KkPSbf7.jpg
http://i.imgur.com/0elYCox.jpg

Vad jag hittar på armaturen (utsidan alltså) är ett stift bara, det som man ser på femte bilden. Det ska väll vara några fler kablar?
Kan också nämna att det sitter en b230a i den.
Tackar på förhand :D !

*Gjorde om bilderna till länkar ist då de var alldeles förstora. 1024 är rekommenderad upplösning //Adm

Skriv svar