760 -83 mätarhus

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

760 -83 mätarhus

Inlägg av einar- »

Provade gammelmätaren idag och finns en del hopp och en del frågetecken kring det. Alla kontakter passar ju min 87a och det är kopplat lika men det verkar lida av att ha stått fuktigt.

1. Hastighetsmätaren visar rätt men den hoppar inte igång förrän vid 40km/t. tripp eller kilometerverket är också stilla under 40 så något elektriskt verkar vara kasst inne i själva mätaren?

2. Varvräknaren funkar också men visar ju fel när den är för en sexa... Är det någon som har lyckats bygga om så den visar rätt på en fyrcylindrig motor eller är det bara att försöka hitta en som stämmer eller modda in en från ett nyare hus?

3. Temp/tankmätaren verkar helt död. Nu vet jag att givarna inte är rätt men tempmätaren ska röra sig en liten bit men motorn i arbetstemp. Ska testa mätarhuset i min 85a först där givarna funkar och har rätt värden innan jag kollar upp det mera.


Voltmätaren visar på tok för lite men nålen stannar kvar när jag tagit ur huset igen så den kärvar nog bara. Men klockan funkar vilket den inte gör i mätarhuset som i vanliga fall sitter i min gamle skrot GLE [thum]
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av SA4AQS »

Allt borde ju gå och fixa frågan är har man tålamodet?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av einar- »

Ja tempmätaren är bara att plocka givaren från en A motor så stämmer den sen (om den funkar) och hastighetsmätaren bör det vara nåt enkelt fel på annars går även den att stå ut med att den inte funkar under 40.
Bensinmätaren kan jag leva utan men varvräknaren vore najs att ha fungerandes. Tydligen så har folk lyckats bygga om opelvarvräknare genom att byta en konding och jag antar att VDO inte har ändrat på innehållet allt för hårt :)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Tuolja
Uppkörning
Inlägg: 457
Blev medlem: 22 maj 2003, 09:37
Kör: 740 GLE -85
Ort: Linköping

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av Tuolja »

einar- skrev:Ja tempmätaren är bara att plocka givaren från en A motor så stämmer den sen (om den funkar) och hastighetsmätaren bör det vara nåt enkelt fel på annars går även den att stå ut med att den inte funkar under 40.
Bensinmätaren kan jag leva utan men varvräknaren vore najs att ha fungerandes. Tydligen så har folk lyckats bygga om opelvarvräknare genom att byta en konding och jag antar att VDO inte har ändrat på innehållet allt för hårt :)

Jag vill minnas att jag försökt få en varvräknare från ett "gammelhus" att fungera med 4 cyl motor, tror det var i en 744 gle -86 det monterades. Tror det sitter en reostat som är synlig om man plockar ur varvräknaren, en liten liten som man får in en radiomejsel i, sen får man ju gissa sig fram till ett varvtal som verkar stämma....

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av einar- »

Aha kan det vara så enkelt tro :) Detta ska undersökas!
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av Arly165 »

Min 760 Turbo -84 hade glapp i en jordkrets på kretskortet som var skitsvår att hitta, det orsakade div felvisningar och glappiga mätare.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av umekille »

Min 88 har 15" däck med55 profil
både hastigheten och miltalet är crazy
då mätaren visar 90 visar min navigator 80
Tycker en 14" bil skall gå åt andra hållet då man
bytt till 15"
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av SA4AQS »

55 profil är tok för lite så det är inte så konstigt att det visar fel det rekomenderade ska vara 195/65/15 eller 185/70/14

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 760 -83 mätarhus

Inlägg av einar- »

Tuolja skrev:Jag vill minnas att jag försökt få en varvräknare från ett "gammelhus" att fungera med 4 cyl motor, tror det var i en 744 gle -86 det monterades. Tror det sitter en reostat som är synlig om man plockar ur varvräknaren, en liten liten som man får in en radiomejsel i, sen får man ju gissa sig fram till ett varvtal som verkar stämma....
Nu var det inte fullt så enkelt MEN, jag tror jag hittade på svaret efter att jag demonterat hela mätaren och sökte efter SAK215 vilket är IC-kretsen som mätaren är uppbyggd kring.
https://www.brickboard.com/RWD/volvo/12 ... _1980.html

Tydligen så ska det räcka med att byta ut trimpoten på 22k till en på 47k så ska mätaren gå att justera nog långt även om man måste vara betydligt stadigare på hand. Kan även räcka med att byta ett fast motstånd men jag ska undersöka saken närmare och framförallt inventera skrotlådorna på vad som finns :wink:

Voltmätaren "lagade" jag med 5-56 så den funkar också.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Skriv svar