760 -83 mätarhus
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
760 -83 mätarhus
Provade gammelmätaren idag och finns en del hopp och en del frågetecken kring det. Alla kontakter passar ju min 87a och det är kopplat lika men det verkar lida av att ha stått fuktigt.
1. Hastighetsmätaren visar rätt men den hoppar inte igång förrän vid 40km/t. tripp eller kilometerverket är också stilla under 40 så något elektriskt verkar vara kasst inne i själva mätaren?
2. Varvräknaren funkar också men visar ju fel när den är för en sexa... Är det någon som har lyckats bygga om så den visar rätt på en fyrcylindrig motor eller är det bara att försöka hitta en som stämmer eller modda in en från ett nyare hus?
3. Temp/tankmätaren verkar helt död. Nu vet jag att givarna inte är rätt men tempmätaren ska röra sig en liten bit men motorn i arbetstemp. Ska testa mätarhuset i min 85a först där givarna funkar och har rätt värden innan jag kollar upp det mera.
Voltmätaren visar på tok för lite men nålen stannar kvar när jag tagit ur huset igen så den kärvar nog bara. Men klockan funkar vilket den inte gör i mätarhuset som i vanliga fall sitter i min gamle skrot GLE
1. Hastighetsmätaren visar rätt men den hoppar inte igång förrän vid 40km/t. tripp eller kilometerverket är också stilla under 40 så något elektriskt verkar vara kasst inne i själva mätaren?
2. Varvräknaren funkar också men visar ju fel när den är för en sexa... Är det någon som har lyckats bygga om så den visar rätt på en fyrcylindrig motor eller är det bara att försöka hitta en som stämmer eller modda in en från ett nyare hus?
3. Temp/tankmätaren verkar helt död. Nu vet jag att givarna inte är rätt men tempmätaren ska röra sig en liten bit men motorn i arbetstemp. Ska testa mätarhuset i min 85a först där givarna funkar och har rätt värden innan jag kollar upp det mera.
Voltmätaren visar på tok för lite men nålen stannar kvar när jag tagit ur huset igen så den kärvar nog bara. Men klockan funkar vilket den inte gör i mätarhuset som i vanliga fall sitter i min gamle skrot GLE
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
- SA4AQS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1306
- Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
- Kör: 744 -88a Flygmotor
- Ort: Säter
- Kontakt:
Re: 760 -83 mätarhus
Allt borde ju gå och fixa frågan är har man tålamodet?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: 760 -83 mätarhus
Ja tempmätaren är bara att plocka givaren från en A motor så stämmer den sen (om den funkar) och hastighetsmätaren bör det vara nåt enkelt fel på annars går även den att stå ut med att den inte funkar under 40.
Bensinmätaren kan jag leva utan men varvräknaren vore najs att ha fungerandes. Tydligen så har folk lyckats bygga om opelvarvräknare genom att byta en konding och jag antar att VDO inte har ändrat på innehållet allt för hårt
Bensinmätaren kan jag leva utan men varvräknaren vore najs att ha fungerandes. Tydligen så har folk lyckats bygga om opelvarvräknare genom att byta en konding och jag antar att VDO inte har ändrat på innehållet allt för hårt
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: 760 -83 mätarhus
einar- skrev:Ja tempmätaren är bara att plocka givaren från en A motor så stämmer den sen (om den funkar) och hastighetsmätaren bör det vara nåt enkelt fel på annars går även den att stå ut med att den inte funkar under 40.
Bensinmätaren kan jag leva utan men varvräknaren vore najs att ha fungerandes. Tydligen så har folk lyckats bygga om opelvarvräknare genom att byta en konding och jag antar att VDO inte har ändrat på innehållet allt för hårt
Jag vill minnas att jag försökt få en varvräknare från ett "gammelhus" att fungera med 4 cyl motor, tror det var i en 744 gle -86 det monterades. Tror det sitter en reostat som är synlig om man plockar ur varvräknaren, en liten liten som man får in en radiomejsel i, sen får man ju gissa sig fram till ett varvtal som verkar stämma....
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: 760 -83 mätarhus
Aha kan det vara så enkelt tro Detta ska undersökas!
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: 760 -83 mätarhus
Min 760 Turbo -84 hade glapp i en jordkrets på kretskortet som var skitsvår att hitta, det orsakade div felvisningar och glappiga mätare.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Re: 760 -83 mätarhus
Min 88 har 15" däck med55 profil
både hastigheten och miltalet är crazy
då mätaren visar 90 visar min navigator 80
Tycker en 14" bil skall gå åt andra hållet då man
bytt till 15"
både hastigheten och miltalet är crazy
då mätaren visar 90 visar min navigator 80
Tycker en 14" bil skall gå åt andra hållet då man
bytt till 15"
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
- SA4AQS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1306
- Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
- Kör: 744 -88a Flygmotor
- Ort: Säter
- Kontakt:
Re: 760 -83 mätarhus
55 profil är tok för lite så det är inte så konstigt att det visar fel det rekomenderade ska vara 195/65/15 eller 185/70/14
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: 760 -83 mätarhus
Nu var det inte fullt så enkelt MEN, jag tror jag hittade på svaret efter att jag demonterat hela mätaren och sökte efter SAK215 vilket är IC-kretsen som mätaren är uppbyggd kring.Tuolja skrev:Jag vill minnas att jag försökt få en varvräknare från ett "gammelhus" att fungera med 4 cyl motor, tror det var i en 744 gle -86 det monterades. Tror det sitter en reostat som är synlig om man plockar ur varvräknaren, en liten liten som man får in en radiomejsel i, sen får man ju gissa sig fram till ett varvtal som verkar stämma....
https://www.brickboard.com/RWD/volvo/12 ... _1980.html
Tydligen så ska det räcka med att byta ut trimpoten på 22k till en på 47k så ska mätaren gå att justera nog långt även om man måste vara betydligt stadigare på hand. Kan även räcka med att byta ett fast motstånd men jag ska undersöka saken närmare och framförallt inventera skrotlådorna på vad som finns
Voltmätaren "lagade" jag med 5-56 så den funkar också.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor