volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Hejsan. Ska försöka skriva det här inlägget på mobilen med trasig display.
Har en 960 91a med lite problem. Åkte 35+35 mil nu i helgen och polaren började leka med originalstereon och gissa till sig en kod då jag saknar kod. Stereon spärrades med texten off och vet inte om det var innan eller kom då som något skumt hände.

Ur vänster bakhögtalare hörs ett svagt brus 24/7 även med avstängd och larmad bil. Plockade ur originalstereon och röck loss alla kontakerna men det brusar ändå ur en högtalare.
När jag justerar höger elspegel eller vrider till startläge och startar så knäpper det till en gång i alla högtalarna.
När motorn är igång så har jag generator-vinande i vänster bak.

Vänster bakdörr har sen vi köpte bilen för 6 månader sedan låst+låst upp när man larmar = ej låst dörr samt rutan gärna vill ramla ner ett par millimeter. Haft förardörren öppnad för byte av backspegel men bara dragit loss och kopplat i den nya kontakten. Efter det vägrade c-låset på alla dörrar i ett par veckor men det fixade sog själv. Tror inte något av detta har påverkat bruset.

Bilen har en gammal original ericsson telefon i bagaget men kabeln är urkopplad och luren saknas.
I handskfacket sitter en dls polisradio som glappar och fungerar när den vill. Vet dock inte om den är inkopplad på bilens högtalare eller den lilla runda extrahögtalaren vid förarens högra knä.
Elantennen har spröt gått av på med motorn jobbar {dock lite högljudd} när man vrider igång stereon.

någon med förslag ? Just nu står den låst och brusar lite smått och man blir galen av generatorljudet även fast stereon nu ligger i bagaget.
MVH Johnny

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Eda »

Det låter definitivt som om du har kortslutning någonstans.
Följ kablarna från högtalarna och leta efter skavningar i höljet.
Eftersom du alltid hör brus lär du ha kortslutning från någon konstant plus.
Fungerar högtalaren öht? Dra strömmen till stereon så återställer den sig så att du kan prova en ny kod (beroende på modell)
Kan ju även vara värt att kolla kablarna till elspeglarna om det låter när du använder dem.

Vad som låter någorlunda troligt är att kablarna till elspegel och högtalare har skavts av och ligger emot varandra, dock ligger inte vänster bakhögtalare och elspegel i samma dörr :?

Det är mycket möjligt att du tyvärr har flera kortslutningar.

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Usch fyfan :(
Nu börjar man ångra att man ville åka rak6 med alla elfel :(
men elspeglarna har ju ingen konstantström ?
med tändningen på får ja ett lite annat brus. Om jag kör höger spegel eller höger främre/bakre elhiss klickar det i högtalaren. Vänster elhissar och spegel påverkar inte något.

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Nils Ö »

Kan inte mycket om stereoarna i 960, men kan det inte vara så att det finns ett separat slutsteg som driver högtalarna, och att det inte stängs av? På en 940 borde ett sådant slutsteg sitta framme under instrumentbrädan, men osäker på 960.

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Xoffis »

låter verkligen som att det sitter ett slutsteg någonstans, speciellt när du pratar om generatorvin i högtalaren...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Tack för förslagen hittills, det här med originalslutsteg måste kollas upp.
Hur jag tror det är:
Bilen avstängd/låst+larmad = Klart brus ur vänster bakhögtalare
När tändning vrids på eller elspegel/elhissar på högerdörrarna manövreras från förardörren = smäller till rätt högt, men det är mycket möjligt att smällen hörs i alla högtalarna
Motor igång = Brus + rejält generator-vin i vänster bakhögtalare.

Har 2st 1-DIN's stereo+kasett. När jag kopplade ur stereon (alla kablar, även de runda kontakterna) så TROR jag att det blev ett lägre eller högre brus i högtalaren.
Har inte bilen i närheten nu, men vill minnas att det var 2st runda kontakter (ena till kassett-spelaren?), 1st original svart kontakt med alla el+högtalarkablar till stereon samt antennkabeln.
Allt detta hänger nu löst.

Bild
Bild

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Har kollat runt ratten. Vilket ormbo med kablar.... har hittat en Burk som heter volvo 1384599 som jag antar är slutsteg.
på plasten under ratten ligger en ericsson-dosa till telefonen. En kabel går till en högtalare bredvid, och ett par kablar verkar vara inskarvade till möjligtvis stereon. Då är nog alltså lilla polisradion också inkopplad på bilens högtalare om den inte har en liten inbyggd högtalare. Känns som att det kan vara vad som helst som brusar.
polisradio, ericsson-telefon eller slutsteget. Lite ström drar det nog för det börjar gå lite segt på startmotorn om bilen stått ett par dagar.

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av SA4AQS »

Jag hade lätt kunnat hjälpa dig om jag haft tillgång till din bil, och om du inte är intresserad av telefon installationen så är jag det :wink:

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite skräp-bilder jag tog under ratten i helgen.
Original-slutsteget, vet någon om det har en säkring i säkrings-centralen eller någon egen lös säkring?
Tänkte försöka leta fram säkringarna till slutsteget och polisradion för att se om det tystnar.
Likadant med Ericsson-telefonen. Dosan på bilden är till telefonen och där kan jag rycka ut BATT-kontakten, och telefonburken i bagaget har alltid haft kontakten löst hängandes.

Tror inte riktigt att det ska vara något skav på någon kabel som har gjort att det blivit såhär, utan att något står igång och drar ström.
Dock lite märkligt att det är generator-vin, vilket det inte borde vara.
Om jag inte nämnt det ovan så hör man även ett LITET knäpp i högtalaren när man trampar på bromsen (bromsljusen tänds).

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Ghurra »

Om du orkar komma till Bromma kan jag hjälpa dig att riva ut det du inte behöver...

Mvh Göran
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av SA4AQS »

Skulle kunna vara någon filterkondensator i slutsteget som blivit dålig, om du kopplar ur kontakterna till slutsteget bör det ju bli tyst.

Om ni är försiktig med Ericsson prylarna så är jag intresserad går nämligen att bygga om till 70cm amatörradio om det är rätt modell.

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Haha, flera intresserade av prylarna :P ?

Hur ser jag om det är rätt modell på telefonen?
Ska prova rycka ur kontakterna till slutsteget och se om det tystnar.

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av SA4AQS »

På huvud enheten så finns det en ettiket och på den ser man vilken typ det är, och det är 400 modellen som går att bygga om till 70cm

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Hann kolla lite igår och telefonen är löstagbar med eget batteri :p
Bild
Bild
Bild

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av HenrikG »

Mmm... En Volvo-brandad Ericsson hotline!
Läckert!
För övrigt är jag spekulant på polisradion... ;)
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av SA4AQS »

Helt klart rätt modell fattas bara luren då [thum]

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av umekille »

Det är inte så att du har ett billarm som är kopplat med sirenljud via
den högtalare som brusar? Elektroniska sirener innehåller ju en högtalare.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

umekille: Sirenljud via högtalare? Larmet är VGA1? med den ljusgrå dosan, och det fungerar helt perfekt, eller snarare "för bra".
Blir tokig så man låst upp bilen, men den slår igång larmet efter någon minut utan att man öppnat dörren, för att sen stå där i panik på parkeringen :P

-

Haha, än så länge får original-prylarna sitta kvar tror jag, för prylarna är väl knappt värda en QP-meny på McDonalds :P ?
Hinner inte med så mycket meck på helgerna då jag varken har tid eller plats för att mecka bilen.
Efter 55 mil här i helgen med störande generator-vin, så tog jag ett ryck igen och kollade polisradion, som jag sen såg hade en 2.5/3.5mm kontakt för extra-högtalare.
Dock var det lika mycket brus i högtalaren med kabeln loss, alltså måste det vara slutsteget som stör.

Nästa helg ska jag försöka hinna med slutsteget om jag nu kommer åt och hitta kontakten, för jag tyckte det var FULLT med likadana kontakter lite överallt där runt ratten.
Telefonen tror jag inte det bör vara, men har en svart dosa (bilder ovan) med 2 kontakter in för telefonen under ratten. BATT och en kontakt för högtalare, men tror inte det är där felet ligger.
Bak i bakluckan har jag ju själva telefonen hänger. Där hänger en modell större (ca 5cm) Ericsson "VGA"-kontakt, men hittar ingen sådan motsvarande kontakt på telefonen. Har jag fel prylar tro?

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av SA4AQS »

Som jag förstått det så bryter ericsson dosan fram ljudet till högtalarna vid samtal, så det kan ju bli störningar i den för att inte utesluta det omöjliga.

Ericsson telefonen bak har D-sub kontakten under ett lock så det är rätt grejer.

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: volvo 960 - bil/högtalare med eget liv

Inlägg av Jonrad89 »

Oj, kanske skulle uppdatera här hur det gick :P
Syrran skulle ha bilen en dag men då var batteriet tomt, så en vän till henne kom med startkablar.
Han märkte att ena batteripolen satt väldigt dåligt, så han lossade och satte dit den på nytt = Tyst.
Det räckte alltså med att tömma bilen på ström.

Skulle tro att när vi höll på med radiokoden och inte fick rätt, och vred av/på/av/på/av/på på stereon så hängde sig något i slutsteget.
Allt sitter fortfarande på plats i bilen men nu är det lugnt och skönt :D
Så får tacka för de tispen jag fick.

Skriv svar