Laddningsregulator funktion

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Laddningsregulator funktion

Inlägg av Johnnie »

Hej
Jag har några funderingar om hur laddningsregulatorn fungerar på en vanlig Bosch generator.
Jag har lärt mig att laddningsregulatorn måste få ström från laddningslampan på instrumentpanelen för att generatorn ska börja ladda.
Sladden från laddningslampan sitter på ett stift på baksidan av generatorn. (antar att det är den i alla fall)
Laddningsregulatorn har bara 2 st kolstavar som går till rotorn och en jordning i ena skruvhålet.
Men frågan är hur strömmen från laddningslampan kommer in i laddningsregulatorn. Jag fattar inte det. :?
Någon som vet?
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Laddningsregulator funktion

Inlägg av StefanM »

tittar man på en vanlig gammal bosch så har du en tunga bakom regulatorn som ligger emot denna när man drar åt den. Skruvar du bort regulatorn så har du alltså en flärp synlig och ibland kan konstiga fel bero på att den är oxiderad och bara behöver göras ren.

Det är inte regulatorn som behöver ström i sig utan rotorn, när laddningslampan lyser så har du en krets genom kolen och lindningen i rotorn och då kan generatorn ladda.

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: Laddningsregulator funktion

Inlägg av Johnnie »

StefanM skrev:tittar man på en vanlig gammal bosch så har du en tunga bakom regulatorn som ligger emot denna när man drar åt den. Skruvar du bort regulatorn så har du alltså en flärp synlig och ibland kan konstiga fel bero på att den är oxiderad och bara behöver göras ren.

Det är inte regulatorn som behöver ström i sig utan rotorn, när laddningslampan lyser så har du en krets genom kolen och lindningen i rotorn och då kan generatorn ladda.

Den metalltungan känner jag till och måste väl vara jord, eftersom den har kontakt med generatorns hölje. :?:
Kolen har kontakt med rotorn, plus och minus, men var kommer strömmen ifrån som går in i kolena? :?
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Laddningsregulator funktion

Inlägg av StefanM »

inte metalltungan som sitter på regulatorn alltså utan i generatorn, tar du bort regulatorn så sitter det en plåtflärp där i gluggen. Den går emot regulatorn när den dras fast.

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: Laddningsregulator funktion

Inlägg av Johnnie »

StefanM skrev:inte metalltungan som sitter på regulatorn alltså utan i generatorn, tar du bort regulatorn så sitter det en plåtflärp där i gluggen. Den går emot regulatorn när den dras fast.
Okej då förstår jag, tack! [thum]
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

Skriv svar