Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Det hade varit bra med något tips på någon kabel i närheten av relä/säkringsdosan.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Råda »

glidan skrev:Det hade varit bra med något tips på någon kabel i närheten av relä/säkringsdosan.
Plocka ur bränslepumps relät, eller sätt någon brytare på kabeln till bränslepumpen. Var så på farsans BMW cab han hade för några år sen. Sketa smidigt!

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

helt saxat från http://www.greensilver.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ;) mkt annan bra läsning där med! :D
Relä med självhållning – billig startspärr
Ibland vill man att ett relä skall hålla kvar även om styrströmmen bryts. Ett exempel på detta kan ju vara om man vill använda sig av en enkel återfjädrande tryckknapp. Vi skall titta på hur man kan använda sig av ett relä med självhållning för att skapa sig en enkel startspärr som gör det bökigare för tjuven att komma iväg med bilen.

För att skapa ett självhållande relä behöver vi en spärrdiod. Dioder kan köpas på de flesta elektronikfirmor, se tex. ELFA’s hemsida. För bilbruk behöver du ganska kraftiga dioder – de bör klara minst ett par-tre ampere. Det fiffiga med dioder är att de bara släpper igenom ström åt ett håll. Testa att lek lite med en testpenna en diod och ett batteri så att du får en känsla för hur det fungerar.

Genom att koppla en spärrdiod mellan 87 och 85 räcker det med ett enda tryck på en fjäderbelastad knapp för att reläet skall ligga kvar och hålla sig självt i slutet läge. När vi skickar ström genom 85 och 86 sluter reläet och leder ström mellan 30 och 87. Strömmen passerar genom spärrdioden, som ju bara leder ström åt ett håll, in i spolen och ser till att hålla kvar reläet slutet.


Nu skall vi använda denna koppling till att skapa en enkel startspärr. Vi ansluter den röd/blå kabeln som går till bilens tändspole (anslutning märkt 15), till 30 och 85 på reläet. Sedan drar vi en ny kabel mellan reläets anslutning 87 och tändspolens anslutning 15. Mellan 87 och 85 ansluter vi en spärrdiod. Från 86 drar vi in en kabel i kupén till en fjäderbelastad strömbrytare som i sin tur ansluts till en avsäkrad 15 matning – exempelvis i säkringscentralens blå/röda avdelning.

Den röd/blå kabeln är den som förser tändspolen med ström. Utan denna ingen gnista – följaktligen inget åka! Den röd/blå kabeln går till tändningslåset och får ström när du vrider om tändningsnyckeln till läge II, tändning på. Med vår lilla koppling räcker det dock inte att bara slå på tändningen och starta. Man måste efter det att man slagit på tändningen trycka till på knappen. Då drar reläet och tändspolen får ström. Det går också ström genom spärrdioden och in i spolen vilket håller reläet slutet så länge tändningen är på. När tändningen sedan slås av så nollställs reläet igen.

Placera reläet i motorrummet - nära tändspolen
Förslagsvis placerar du reläet i anslutning till tändspolen så att du lätt kan koppla förbi alltihop om bilen någon gång skulle krångla. Strömbrytare placerar du på något dolt ställe i kupén – svår att hitta men lätt att komma åt. På många bilar är den röd/blå kabeln icke avsäkrad – jag rekommenderar därför att du sätter en säkring på den röd/blå kabeln innan den går in i reläet.

Man kan göra mycket kul bara med hjälp av några reläer och ett antal dioder. På min bil har jag exempelvis gjort så att bilens 15 matning (den som driver bilstereo med mera) ligger kvar ända tills man larmar bilen. Detta får till effekt att bilstereo, TV med mera sätts på när man slår på tändningen (som på en vanlig bil) men ligger sedan kvar även fast man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Man kan sedan tanka bilen, prata med polarna eller ligga och sola samtidigt som stereon är på. När man sedan skall gå ifrån bilen trycker man bara på larmfjärren och bilen låses, larmas samtidigt som stereo stängs av. Behändigt och enkelt att koppla in. Slutligen vill jag återigen påpeka hur viktigt det är att använda säkringar. Gör du det kan du leka ganska mycket med fiffiga lösningar utan att vara rädd för kabelbrand
Bild

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Tack det var något att tänka på,jag har Reginasystem där går det 5 eller kanske 6 kablar till tändspolen,jag vet inte ännu vad dom är till men jag fortsätter att studera,jag är mest rädd att sabba boxarna.Jag har tänkt på att ev bryta strömmen till bränslerelät,eller om man kan bryta kabeln ifrån svänghjulsgivaren,vad händer då.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Robban67 »

Hej

Du bör låta bli att använda signalen från vevaxelgivaren då den är så svag i sig att den behöver sin hela kabel för en bra signal så försök välj något annat istället...

Kabeln från tändlåset till startmotorns solenoid är väl ett annat alternativ...

mvh

Robban
Bild

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Pontus »

ryck säkring 1 så startar den inte
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Ok jag skall titta på detta.Ev kanske man kan bryta ledningen till eller ifrån säkringen
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Robban67 »

glidan skrev:Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
Hej

kan ju vara ett alternativ , helt klart....

mvh

Robban
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

Robban67 skrev:
glidan skrev:Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
Hej

kan ju vara ett alternativ , helt klart....

mvh

Robban
dock smidigare att ta något klenare? den matningen ska ju leverera lite så du lär får ha en kraftig knapp/vred eller driva via relä :idea:
( blir varmt annars om man har för klen knapp, brandrisk! )
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av schnauz »

I en av mina gamla 740isar kopplade jag in mig på startspärren till automatlådan.
På automatarna sitter det ju en spärr i spakstället för att man bara ska kunna starta motorn när lådan är i läge P eller N. På manuella bilar är denna kontakt bara byglad, så den alltid släpper genom ström. Kontakten sitter vid spakstället, bara att skruva loss plasten runt spaken så brukar man hitta den. Är två kablar som kommer från mittkonsollen nånstans och skarvas i ett kontaktstycke. På en automat sitter kontaktstycket anslutet till spakstället, men på en manuell sitter det i ett annat kontaktstycke (som ligger löst) med en kabel som bara är ett som ett "U" som förbinder de båda kablarna.
Klipp av kabeln och skarva den med en kabel som du drar till en återfjädrande knapp. Jag körde på en originalknapp till elantenn som jag satte bland de andra knapparna brevid ratten. Då går det bara att starta bilen om man håller inne knappen samtidigt som man vrider om nyckeln.
Självklart ingen bergsäker lösning, men hur många som tänker sno en gammal 740 börjar skruva loss paneler för att felsöka när de misslyckas tjuvkoppla den?
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

schnauz skrev:I en av mina gamla 740isar kopplade jag in mig på startspärren till automatlådan.
På automatarna sitter det ju en spärr i spakstället för att man bara ska kunna starta motorn när lådan är i läge P eller N. På manuella bilar är denna kontakt bara byglad, så den alltid släpper genom ström. Kontakten sitter vid spakstället, bara att skruva loss plasten runt spaken så brukar man hitta den. Är två kablar som kommer från mittkonsollen nånstans och skarvas i ett kontaktstycke. På en automat sitter kontaktstycket anslutet till spakstället, men på en manuell sitter det i ett annat kontaktstycke (som ligger löst) med en kabel som bara är ett som ett "U" som förbinder de båda kablarna.
Klipp av kabeln och skarva den med en kabel som du drar till en återfjädrande knapp. Jag körde på en originalknapp till elantenn som jag satte bland de andra knapparna brevid ratten. Då går det bara att starta bilen om man håller inne knappen samtidigt som man vrider om nyckeln.
Självklart ingen bergsäker lösning, men hur många som tänker sno en gammal 740 börjar skruva loss paneler för att felsöka när de misslyckas tjuvkoppla den?
smart! :D har själv byglat min då jag bytte till manuell från automat. detta ska fixas :D
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av schnauz »

subw000fer skrev:smart! :D har själv byglat min då jag bytte till manuell från automat. detta ska fixas :D
Jo och framförallt är det enkelt. Syns inte så uppenbart heller. Skarvar man in sig på kablarna precis vid tändningslåset så syns det ju och om banditerna har några sekunder till övers så kan de ju följa sladdarna, eller iaf kolla åt vilket håll de tar vägen och kanske hitta knappen på det viset. Med denna lösningen är man ju varken inne bland säkringarna eller tändningslåset och rotar, så det kan göras ganska osynligt. Och som sagt är det väl mest pundare och ungdomar som vill ha en joyride som snor en 740, är inte direkt en bil som stjäls av organiserade ligor för att fraktas ur landet. Så de flesta lär ju fly fältet när bilen inte går att tjuvkoppla som alla andra. Knappast så de börjar riva inredning för att felsöka varför inte startläget får strömmatning iaf! :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Domino »

någon som orkar fota den berömda kontakten, så jag själv slipper leta reda på den :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

Domino skrev:någon som orkar fota den berömda kontakten, så jag själv slipper leta reda på den :wink:
hittade ett halkass kort där man ser min ;) den jag byglat med den diskreta röda kablen :roll:
EDIT: bättre bild Bild
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Domino »

tackar, ska kolla när jag kommer hem, bilden var spärrad av denna brandvägg :|
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Tack jag skall leta upp den kabeln.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

glidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
det är till backljuset ;) det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstog :P
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av schnauz »

subw000fer skrev:
glidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
det är till backljuset ;) det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstog :P
Fast den skulle man ju också kunna koppla in sig på, så kan man bara starta när backen är i!
Varför inte egentligen? [thum]
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

schnauz skrev:
subw000fer skrev:
glidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
det är till backljuset ;) det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstog :P
Fast den skulle man ju också kunna koppla in sig på, så kan man bara starta när backen är i!
Varför inte egentligen? [thum]
haha [lol] lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång den :lol:
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av schnauz »

subw000fer skrev: haha [lol] lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång den :lol:
Näe, räcker att lyfta spärren och dra spaken till vänster bara... Fast på en automat är det kanske inte så smidigt! :wink:
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av subw000fer »

schnauz skrev:
subw000fer skrev: haha [lol] lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång den :lol:
Näe, räcker att lyfta spärren och dra spaken till vänster bara... Fast på en automat är det kanske inte så smidigt! :wink:
hur ska du hålla den där o vrida om nyckeln samtidigt? [lol]
hehe, ne e de nog inte heller :P
Bild

glidan
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jul 2009, 21:51
Kör: 740 -92
Ort: Göteborg

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av glidan »

Tack subwoooofer,jag letar vidare.Jag vill gärna fixa detta pga av att vi har gott om gammaldags busar där jag bor.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt

Inlägg av Mattsson »

Eller så har man larm med Imobilizer (Stavning) Eller så har man helförsäkring.
Då kan dom gärna få sno bilen!
[Volvo 945 LTT-96]

Skriv svar