Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Det hade varit bra med något tips på någon kabel i närheten av relä/säkringsdosan.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Plocka ur bränslepumps relät, eller sätt någon brytare på kabeln till bränslepumpen. Var så på farsans BMW cab han hade för några år sen. Sketa smidigt!glidan skrev:Det hade varit bra med något tips på någon kabel i närheten av relä/säkringsdosan.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
helt saxat från http://www.greensilver.com/" onclick="window.open(this.href);return false; mkt annan bra läsning där med!
Relä med självhållning – billig startspärr
Ibland vill man att ett relä skall hålla kvar även om styrströmmen bryts. Ett exempel på detta kan ju vara om man vill använda sig av en enkel återfjädrande tryckknapp. Vi skall titta på hur man kan använda sig av ett relä med självhållning för att skapa sig en enkel startspärr som gör det bökigare för tjuven att komma iväg med bilen.
För att skapa ett självhållande relä behöver vi en spärrdiod. Dioder kan köpas på de flesta elektronikfirmor, se tex. ELFA’s hemsida. För bilbruk behöver du ganska kraftiga dioder – de bör klara minst ett par-tre ampere. Det fiffiga med dioder är att de bara släpper igenom ström åt ett håll. Testa att lek lite med en testpenna en diod och ett batteri så att du får en känsla för hur det fungerar.
Genom att koppla en spärrdiod mellan 87 och 85 räcker det med ett enda tryck på en fjäderbelastad knapp för att reläet skall ligga kvar och hålla sig självt i slutet läge. När vi skickar ström genom 85 och 86 sluter reläet och leder ström mellan 30 och 87. Strömmen passerar genom spärrdioden, som ju bara leder ström åt ett håll, in i spolen och ser till att hålla kvar reläet slutet.
Nu skall vi använda denna koppling till att skapa en enkel startspärr. Vi ansluter den röd/blå kabeln som går till bilens tändspole (anslutning märkt 15), till 30 och 85 på reläet. Sedan drar vi en ny kabel mellan reläets anslutning 87 och tändspolens anslutning 15. Mellan 87 och 85 ansluter vi en spärrdiod. Från 86 drar vi in en kabel i kupén till en fjäderbelastad strömbrytare som i sin tur ansluts till en avsäkrad 15 matning – exempelvis i säkringscentralens blå/röda avdelning.
Den röd/blå kabeln är den som förser tändspolen med ström. Utan denna ingen gnista – följaktligen inget åka! Den röd/blå kabeln går till tändningslåset och får ström när du vrider om tändningsnyckeln till läge II, tändning på. Med vår lilla koppling räcker det dock inte att bara slå på tändningen och starta. Man måste efter det att man slagit på tändningen trycka till på knappen. Då drar reläet och tändspolen får ström. Det går också ström genom spärrdioden och in i spolen vilket håller reläet slutet så länge tändningen är på. När tändningen sedan slås av så nollställs reläet igen.
Placera reläet i motorrummet - nära tändspolen
Förslagsvis placerar du reläet i anslutning till tändspolen så att du lätt kan koppla förbi alltihop om bilen någon gång skulle krångla. Strömbrytare placerar du på något dolt ställe i kupén – svår att hitta men lätt att komma åt. På många bilar är den röd/blå kabeln icke avsäkrad – jag rekommenderar därför att du sätter en säkring på den röd/blå kabeln innan den går in i reläet.
Man kan göra mycket kul bara med hjälp av några reläer och ett antal dioder. På min bil har jag exempelvis gjort så att bilens 15 matning (den som driver bilstereo med mera) ligger kvar ända tills man larmar bilen. Detta får till effekt att bilstereo, TV med mera sätts på när man slår på tändningen (som på en vanlig bil) men ligger sedan kvar även fast man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Man kan sedan tanka bilen, prata med polarna eller ligga och sola samtidigt som stereon är på. När man sedan skall gå ifrån bilen trycker man bara på larmfjärren och bilen låses, larmas samtidigt som stereo stängs av. Behändigt och enkelt att koppla in. Slutligen vill jag återigen påpeka hur viktigt det är att använda säkringar. Gör du det kan du leka ganska mycket med fiffiga lösningar utan att vara rädd för kabelbrand
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Tack det var något att tänka på,jag har Reginasystem där går det 5 eller kanske 6 kablar till tändspolen,jag vet inte ännu vad dom är till men jag fortsätter att studera,jag är mest rädd att sabba boxarna.Jag har tänkt på att ev bryta strömmen till bränslerelät,eller om man kan bryta kabeln ifrån svänghjulsgivaren,vad händer då.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Hej
Du bör låta bli att använda signalen från vevaxelgivaren då den är så svag i sig att den behöver sin hela kabel för en bra signal så försök välj något annat istället...
Kabeln från tändlåset till startmotorns solenoid är väl ett annat alternativ...
mvh
Robban
Du bör låta bli att använda signalen från vevaxelgivaren då den är så svag i sig att den behöver sin hela kabel för en bra signal så försök välj något annat istället...
Kabeln från tändlåset till startmotorns solenoid är väl ett annat alternativ...
mvh
Robban
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
- Pontus
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
- Kör: Volvo S60 2.4D -04
- Ort: Örebro
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
ryck säkring 1 så startar den inte
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Ok jag skall titta på detta.Ev kanske man kan bryta ledningen till eller ifrån säkringen
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Hejglidan skrev:Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
kan ju vara ett alternativ , helt klart....
mvh
Robban
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
dock smidigare att ta något klenare? den matningen ska ju leverera lite så du lär får ha en kraftig knapp/vred eller driva via reläRobban67 skrev:Hejglidan skrev:Tack Robban,vad tror du om matningen till bränslerelät istället.
kan ju vara ett alternativ , helt klart....
mvh
Robban
( blir varmt annars om man har för klen knapp, brandrisk! )
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
I en av mina gamla 740isar kopplade jag in mig på startspärren till automatlådan.
På automatarna sitter det ju en spärr i spakstället för att man bara ska kunna starta motorn när lådan är i läge P eller N. På manuella bilar är denna kontakt bara byglad, så den alltid släpper genom ström. Kontakten sitter vid spakstället, bara att skruva loss plasten runt spaken så brukar man hitta den. Är två kablar som kommer från mittkonsollen nånstans och skarvas i ett kontaktstycke. På en automat sitter kontaktstycket anslutet till spakstället, men på en manuell sitter det i ett annat kontaktstycke (som ligger löst) med en kabel som bara är ett som ett "U" som förbinder de båda kablarna.
Klipp av kabeln och skarva den med en kabel som du drar till en återfjädrande knapp. Jag körde på en originalknapp till elantenn som jag satte bland de andra knapparna brevid ratten. Då går det bara att starta bilen om man håller inne knappen samtidigt som man vrider om nyckeln.
Självklart ingen bergsäker lösning, men hur många som tänker sno en gammal 740 börjar skruva loss paneler för att felsöka när de misslyckas tjuvkoppla den?
På automatarna sitter det ju en spärr i spakstället för att man bara ska kunna starta motorn när lådan är i läge P eller N. På manuella bilar är denna kontakt bara byglad, så den alltid släpper genom ström. Kontakten sitter vid spakstället, bara att skruva loss plasten runt spaken så brukar man hitta den. Är två kablar som kommer från mittkonsollen nånstans och skarvas i ett kontaktstycke. På en automat sitter kontaktstycket anslutet till spakstället, men på en manuell sitter det i ett annat kontaktstycke (som ligger löst) med en kabel som bara är ett som ett "U" som förbinder de båda kablarna.
Klipp av kabeln och skarva den med en kabel som du drar till en återfjädrande knapp. Jag körde på en originalknapp till elantenn som jag satte bland de andra knapparna brevid ratten. Då går det bara att starta bilen om man håller inne knappen samtidigt som man vrider om nyckeln.
Självklart ingen bergsäker lösning, men hur många som tänker sno en gammal 740 börjar skruva loss paneler för att felsöka när de misslyckas tjuvkoppla den?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
smart! har själv byglat min då jag bytte till manuell från automat. detta ska fixasschnauz skrev:I en av mina gamla 740isar kopplade jag in mig på startspärren till automatlådan.
På automatarna sitter det ju en spärr i spakstället för att man bara ska kunna starta motorn när lådan är i läge P eller N. På manuella bilar är denna kontakt bara byglad, så den alltid släpper genom ström. Kontakten sitter vid spakstället, bara att skruva loss plasten runt spaken så brukar man hitta den. Är två kablar som kommer från mittkonsollen nånstans och skarvas i ett kontaktstycke. På en automat sitter kontaktstycket anslutet till spakstället, men på en manuell sitter det i ett annat kontaktstycke (som ligger löst) med en kabel som bara är ett som ett "U" som förbinder de båda kablarna.
Klipp av kabeln och skarva den med en kabel som du drar till en återfjädrande knapp. Jag körde på en originalknapp till elantenn som jag satte bland de andra knapparna brevid ratten. Då går det bara att starta bilen om man håller inne knappen samtidigt som man vrider om nyckeln.
Självklart ingen bergsäker lösning, men hur många som tänker sno en gammal 740 börjar skruva loss paneler för att felsöka när de misslyckas tjuvkoppla den?
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Jo och framförallt är det enkelt. Syns inte så uppenbart heller. Skarvar man in sig på kablarna precis vid tändningslåset så syns det ju och om banditerna har några sekunder till övers så kan de ju följa sladdarna, eller iaf kolla åt vilket håll de tar vägen och kanske hitta knappen på det viset. Med denna lösningen är man ju varken inne bland säkringarna eller tändningslåset och rotar, så det kan göras ganska osynligt. Och som sagt är det väl mest pundare och ungdomar som vill ha en joyride som snor en 740, är inte direkt en bil som stjäls av organiserade ligor för att fraktas ur landet. Så de flesta lär ju fly fältet när bilen inte går att tjuvkoppla som alla andra. Knappast så de börjar riva inredning för att felsöka varför inte startläget får strömmatning iaf!subw000fer skrev:smart! har själv byglat min då jag bytte till manuell från automat. detta ska fixas
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
någon som orkar fota den berömda kontakten, så jag själv slipper leta reda på den
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
hittade ett halkass kort där man ser min den jag byglat med den diskreta röda kablenDomino skrev:någon som orkar fota den berömda kontakten, så jag själv slipper leta reda på den
EDIT: bättre bild
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
tackar, ska kolla när jag kommer hem, bilden var spärrad av denna brandvägg
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Tack jag skall leta upp den kabeln.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
det är till backljuset det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstogglidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Fast den skulle man ju också kunna koppla in sig på, så kan man bara starta när backen är i!subw000fer skrev:det är till backljuset det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstogglidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
Varför inte egentligen?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
haha lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång denschnauz skrev:Fast den skulle man ju också kunna koppla in sig på, så kan man bara starta när backen är i!subw000fer skrev:det är till backljuset det är inte den. den går till en kontakt på växellådan som känner om backen är i. den här kontakten är vid spaken inne i bilen, ev. lite längre fram intryckt mot säkringsdosan =) hoppas du förstogglidan skrev:Jag hittar en kabel som kommer ifrån kupen går ut över vx-lådan sitter fast i spakstället med hjälp av ett kopplingsstycke och en svetsad plåt sedan fortsätter kabeln framåt går upp i framkant/översidan av vx-lådan där den verkar sitta fast (det är svårt att se var den slutar)kan det vara denna.Jag skall försöka titta bättre med bilen upphissad var den kabeln tar vägen.Kopplingsstycket satt som berget så jag kunde inte prova.
Varför inte egentligen?
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Näe, räcker att lyfta spärren och dra spaken till vänster bara... Fast på en automat är det kanske inte så smidigt!subw000fer skrev: haha lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång den
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
hur ska du hålla den där o vrida om nyckeln samtidigt?schnauz skrev:Näe, räcker att lyfta spärren och dra spaken till vänster bara... Fast på en automat är det kanske inte så smidigt!subw000fer skrev: haha lite jobbigt om bilen dör när man åker? eller om man får kärringstopp halvägs genom korsningen? då måste man stanna helt o lägga i backen för att få igång den
hehe, ne e de nog inte heller
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Tack subwoooofer,jag letar vidare.Jag vill gärna fixa detta pga av att vi har gott om gammaldags busar där jag bor.
745 -92 Regina/rex Man (M47 gissar jag).Jag vill kunna parkera utan att lämna oljefläckar.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Jag vill göra en start/tjuvspärr på enkelt sätt
Eller så har man larm med Imobilizer (Stavning) Eller så har man helförsäkring.
Då kan dom gärna få sno bilen!
Då kan dom gärna få sno bilen!
[Volvo 945 LTT-96]