Hur får jag bort stereon

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Hur får jag bort stereon

Inlägg av Datorskrotarn' »

Bara undrar hur jag plockar bort stereon i min v70awd -00?
Det sitter stora stereon i med cd, kassett och radio men funderar på att sätta i min gamla från förra bilen med enbart cd-radio. Den spelaren kunde köra både mp3 och wma så jag saknar att kunna bränna cd med måå-------------åånga låtar.
Har lagt märke till två smala knappliknande detaljer på sidorna av stereoklunsen och antar att dessa är någon form av låsning?
Behöver jag specialverktyg eller, någon som vet?
Sen undrar jag även om det finns färdiga fack man kan trycka in som fyller ut tomrummet under eller ovanför den stereo som skall ersätta originalstereon.
Kontakterna förmodar jag bara är att plugga i lika som på min förra bil, (965 3.0 -94, R.I.P.)
V70 AWD -00 Ludvika

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Hur får jag bort stereon

Inlägg av Refined740 »

Dom två "knapparna" som du ser trycker du in med t.e.x ett mynt, då pluppar dom ut sen är det bara att dra stereon rätt ut.

Tomrummet fyller du upp med ett förvaringsfack som du kan köpa på Volvo

Kontakterna stämmer inte om du ska sätta in en eftermarknads stereo, du får köpa ett konverteringskablage antingen på Volvo eller Biltema (tror dom har)

Allt detta förutsatt att du har en P1 alltså äldsta modellen av V70
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Re: Hur får jag bort stereon

Inlägg av Datorskrotarn' »

Jo jag har gamla modellen av v70 -00, (det står -99 som tillverkningsår). Det kom ju en ny v70-modell samma år med nya fronten mm.
När jag plockade ur stereon från min gamla 96(5)-94 så tog jag med ALLA kablar inkl. iso-konvertering (heter den så?) som satt där sen tidigare. Den kanske passar på min v70(?) Om inte volvo har olika modeller på dessa konverteringskablar?
Det satt 6 originalhögtalare i min 96(5):a i v70:in sitter det 8.
I 96(5):an satt det ingen originalstereo från början så när jag köpte nya stereon till den så var det bara att dra ur radio-bandaren och plugga in cd-radion istället, (klart på 5 minuter). Behövs det en ny konverteringssats iaf tror du? Intressant att veta innan jag börjar pula med stereon..
Refined740 skrev:Dom två "knapparna" som du ser trycker du in med t.e.x ett mynt, då pluppar dom ut sen är det bara att dra stereon rätt ut.

Tomrummet fyller du upp med ett förvaringsfack som du kan köpa på Volvo

Kontakterna stämmer inte om du ska sätta in en eftermarknads stereo, du får köpa ett konverteringskablage antingen på Volvo eller Biltema (tror dom har)

Allt detta förutsatt att du har en P1 alltså äldsta modellen av V70
V70 AWD -00 Ludvika

Skriv svar