Sida 1 av 2

koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 30 okt 2008, 18:23
av ekj
Jag håller på med ett hobbyelektronikprojekt och skulle behöva koppla in mig på en varvtalssignal eller en hastighetssignal på en 940 -98. Det spelar ingen roll vilket av dem, det går ju att räkna om ändå med hjälp av utväxlingar.

Dom olika alternativ som jag kan komma på för att koppla in mig på är:
* motorns varvtalsgivare
* hastighetsgivaren i bakaxeln
* någon av ABS-givarna.

Är det någon som vet hur någon av givarna funkar? Är det en DC-spänning som varierar beroende på varvtal/hastighet, eller är det ett visst antal pulser per varv? Vilken spänning har signalen?

Jag antar att alla givarna ger pulser om man kopplar in sig direkt på givaren, men signalen kanske görs om till en DC-spänning nånstans så man kan koppla in sig där istället?

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 31 okt 2008, 12:35
av Domino
varvtal borde du kunna hämta från tändspolens anslutning.
hastighetsgivaren har jag för mig att den skickar pulser
ABS-givarna är ju bara att smyga in på i motorrummet där kabeln kommer upp t.ex.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 03 nov 2008, 21:50
av tusse
Är det hastigheten du behöver så är det hastighetsgivaren, ABS givaren är för lätt att störa signalen med egna inkopplingar. Varvtalet på motorn skulle du kunna hämta vid tändmodulen alt. varvräknaren. Berätta mer vad du ska hitta på. Har själv försökt bygga en farthållare men försökte induktivt ta signalen från tändspolen vilket inte gick något vidare.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 03 nov 2008, 22:13
av ekj
Jag kommer att använda både varvtal och hastighet, men om man inte tar in båda signalerna så kan man ju alltid räkna om från varvtal till hastighet via utväxling. Jag ska börja med att få ordning på varvtalet tror jag, så får jag se hur jag gör med hastighetssignalen senare.

Hur ser själva varvtalssignalen ut? Är det pulser eller är det en DC-spänning? Har signalen olika utseende vid tändmodulen än vid varvräknaren?

Det jag håller på att bygga är en grunka som kan räkna ut motorns effekt/momentkurva. För att kunna göra detta behövs acceleration, varvtal och utgångshastighet.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 04 nov 2008, 17:59
av Domino
lyckas du fått löst hastighetsfrågan (omräkningen av pulser till siffror) så får du mer än gärna dela med dig.
Vill bygga mig en digital men det tar sin tid att lära sig som glad amatör :P

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 04 nov 2008, 19:51
av tusse
På hastighetsmätaren står angivet hur många pulser per km den ska ha för att visa rätt. Det finns tre olika . Ex. K = 25296 Imp/km.
Spänningsnivån vet jag inte på pulsen, tror den är ganska låg. Kan kolla i morgon ska ta bort min mätare för byte av glödlampor.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 04 nov 2008, 21:30
av Domino
tusse skrev:På hastighetsmätaren står angivet hur många pulser per km den ska ha för att visa rätt. Det finns tre olika . Ex. K = 25296 Imp/km.
Spänningsnivån vet jag inte på pulsen, tror den är ganska låg. Kan kolla i morgon ska ta bort min mätare för byte av glödlampor.
Det var som fan :o
står det på baksidan av själva mätaren i mätarhuset alltså?

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 05 nov 2008, 14:10
av tusse
Domino>> tydligen står det inte på alla. Försökte mäta signalen till hastighetsmätarn men det gick inte att få något bra mätvärde. Men på baksidan av hastihetsmätaren finns en anslutning till styrelektronik och kickdown relä. den signalen skulle man kunna ta, såg ut så här vid ca 70 km/h.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 05 nov 2008, 16:25
av Domino
Men det borde ju vara samma antal pulser / km till samma triggerhjul i bakaxeln.
då borde det räcka att man hittar en mätare som har denna siffra till 48 kransen

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 05 nov 2008, 19:36
av ekj
perfekt, en bild på en oscilloskopsskärm är precis vad jag behöver. Tack för mätningen tusse.

Är y-skalan 4 V? Isf är pulserna typ 12 V.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 05 nov 2008, 20:43
av tusse
Du har nog rätt, har inte lärt mig instrumemetet riktigt. 5,39 Volt är effektvärdet.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 06 nov 2008, 17:25
av tusse
Nu har jag börjat kunna instrumentet så av ren nyfikenhet så tog jag några mätningar till. Kom fram till att: 20km/H 32 Hz, 30 km/H, 48 Hz, 50 km/H 83 Hz, 70 km/H 120 Hz, 80 km/H 135 Hz. Det jag kan finna gemensamt är 1,6-1,7 Pulser /km. Kan det ha att göra med en engelsk mil " 1 609,344 km"

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 06 nov 2008, 19:10
av Domino
Detta är ju helt lysande tusse :)
känner att vi börjar närma oss, gött jobbat

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 07 nov 2008, 08:58
av tusse
Detta var kul så det blir till att testa om det stämmer.
Det stämmer upp till 70 Km/h sedan så visade den digitala mer än hastighetsmätaren. 83 vid 80 Km/h. Kan vara mätarn i bilen som missvisar.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 08 nov 2008, 18:59
av Pekkaa
SKoj!

Du kan ju göra en logg på EF om du har lust?
Tar gärna emot detta bygge ^^ hade varit nice o bygga om lite på någon av bilarna.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 09 nov 2008, 13:06
av ThaSaint
varför ska ABS-givarna på framfhjulen vara känsligare än hastighetsgivaren i bakaxeln, då även den funkar som ABS-givare...?

i vilket fall, kul projekt :) vi vill se ritning sedan, kopplingsschema samt PCB-layout ;)

//Erik

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 09 nov 2008, 13:24
av tusse
Inte att givarna är känsligare utan att störa givaren i bakaxel kan inte ge så stora problem mer än en missvisande hastighetsgivare. En störd givare till ABS på framhjulen kan nog få skojiga effekter.

Visst Erik ska du få se ritning , kopplingsschema samt PCB-layout.
Det krävs lite mer för det är en programerad krets.

Bert Erik

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 10 nov 2008, 06:03
av Domino
Tusse du är ju en klippa :D

För mig som precis börjat med det här med PIC programmering så undrar jag såklart vilka kretsar du kör med, eller är det AVR :?:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 10 nov 2008, 08:13
av tusse
Det är en i en PIC16F628 programerad i PIC Basic vilket inte är så poppis bland elektroniknördar men fungerar. Ska försöka lägga upp en liten sida på nätet om detta blir en färdig ide.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 11 nov 2008, 05:36
av Domino
tusse skrev:Det är en i en PIC16F628 programerad i PIC Basic vilket inte är så poppis bland elektroniknördar men fungerar. Ska försöka lägga upp en liten sida på nätet om detta blir en färdig ide.
Låter precis kanonbra :)

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 11 nov 2008, 14:10
av tusse
Börjar med att lägga upp lite av sidan redan nu, hoppas andra kan tillföra lite idéer. Har du kommit fram till något så PM mig . http://hem.bredband.net/b124169/bilel.htm

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 11 nov 2008, 15:46
av Domino
mycket snyggt jobbat tusse.

Skulle du kunna hjälpa en novis med hur man går till väga för att skriva ut det på en 75-508-82 (art.nr. på elfa, gick inte att direktlänka)
Räcker gott om jag bara får ut siffrorna på hastigheten.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 11 nov 2008, 18:41
av tusse
Dom kräver drivkretsar eller ett helt annat program . Min är byggd på en LCD med HD44780 eller kompatibel. Det går bra att PM mig om du har mer funderingar, allt är kanske inte av allmänt intresse.
Försöker uppdatera min sida men sånt som kan vara intessant.

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 12 nov 2008, 05:39
av Domino
tusse skrev:Dom kräver drivkretsar eller ett helt annat program . Min är byggd på en LCD med HD44780 eller kompatibel. Det går bra att PM mig om du har mer funderingar, allt är kanske inte av allmänt intresse.
Försöker uppdatera min sida men sånt som kan vara intessant.
det är nog inte fel om det finns att läsa för eventuella fler intesserade :)
Jag har alltid fått för mig att en LEDdisplay är enklare att mata med info än en LCD, men där hade jag fel :oops:
Dock vore det väldigt kul att få feplat ihop en sådan (om du orkar berätta hur man bär sig åt) :wink:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Postat: 12 nov 2008, 07:23
av tusse
http://microengineeringlabs.com/resourc ... ledart.htm

Har uppdaterat sidan med LED display, detta är inte testat.


Kom igen på PM