Använda datorljud i bilen?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Använda datorljud i bilen?

Inlägg av tomasbjork »

Hejsan.

Jag undrar om det går att använda ett 5.1 surroundsystem från en dator i bilen. Det måste väl vara 12volts likström men jag tror det är det men är inte säker. Men om det skulle vara det skulle de då vara möjligt? Tänkte att man bara kopplar ström till baslådan för den styr allt åsså rockar man fett?
740 gl -87

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Vilken jävla ide :D

Ja du dem går väl på 6,9 eller 12 v? mina vanliga går på 9 iaf.

Finns ju surroundsystem där man inte behöver ett surround ljudkort men dem jag sett kopplas då via usb porten.



Om du kan koppla in stereon till surroundet via lågnivå eller ej vet jag inte. Stereon du har skickar ju bara 2 signaler till högtalarna och har du då inget surroundsystem som är till för den sorten så får du nog bara dubbel stereo eller nåt:P



Dem surroundsystemen som sköter detta själv är nog lite dyrare.
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Fan, tänke aldrig på det med ljudkortet. Blir väl till att modda mina 6,5 så dom passar i dörren då.
740 gl -87

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Du kan ju köpa en dvdspelare till bilen med inbyggd surround annars och låta ett steg driva subben.



Men då blir det väl ett par 1000 iaf
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

låt center högtalaren dingla från backspegeln också ;)
Bild

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Sweeman skrev:låt center högtalaren dingla från backspegeln också ;)


Haha, det skulle vara nåt det! Men det blir nog ingenting. Ska köpa nya istället men grejjen är att jag är fattig. I min gamla bil hade jag 6,5 i dörren och 6x9 i hatthyllan. Det var GAS högtalare och för mig lät det tillräckligt. Men jag skulle vilja börja med att byta ut originalhögtalarna i dörren och såg att biltema hade 5,25 för 200spänn. Tycker ni det är att kasta 200spänn åt ingenting? Är dom lika dåliga som originalhögtalarna?
740 gl -87

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Min personliga åsikt är att Biltema högtalaren har bättre diskant, eftersom jag antar att du har envägs original, Biltema är ju två-vägs med en liten diskant.

Original-högtalaren låter å andra sidan lite fylligare med bättre bas än Biltema.

Så det blir lite antingen eller där.



Jag hade satsat på GAS eller MDS om man kan tänka sig ett hyggligt ljud om än inte perfekt till bra pengar.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

760_karlsta
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2008, 05:01
Kör: 760
Ort: Skoghall, typ som en förort till karlstad

steg med optikisk in?

Inlägg av 760_karlsta »

medans vi ändå pratar surrondsystem så undrar jag om det är någon som har sett ett steg som tar in optiska signaler?



min stereo har en optisk ut så jag ä bara nicke nyfiken. :)

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

optisk? :O är inte det sånt man har på dvd spelare? en liten knopp man avlägnsnar å där finns en liten laser stråle? nyare dyrare steg må ha den anslutningen iaf, inget av vad imna steg har..
Bild

760_karlsta
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 feb 2008, 05:01
Kör: 760
Ort: Skoghall, typ som en förort till karlstad

Inlägg av 760_karlsta »

jo det just sånt. även ifrån digitalboxen till förstärkaren för att få 5.1 ljud. såg på min dvd-bilstereo att jag hade så jag blev lite ställd. men då behöver man inte direkt vara rädd för att få störningar i ljudet hoppas jag :wink:

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Inlägg av Jonrad89 »

Sitter själv på ett logitech Z5500 5.1-system med coax och optisk ingång till datorn. sett folk som kör med det i bil med en 12-230-omvandlare:



http://youtube.com/watch?v=a3ZSn44ORdU

http://youtube.com/watch?v=CU7JF0IEe5Y

http://youtube.com/watch?v=f3ZNhNsn1EU

Skriv svar