vad är ohm ?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
kingen_hampe
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 maj 2006, 21:58
Kontakt:

vad är ohm ?

Inlägg av kingen_hampe »

ska man ha så lite ohm eller mycket? skulle köpa ett slutstetg på 4 ohm ? vad menar dem då med det?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

ohm år motståndet i en spole på en högtalare t.ex.

att ett slutsteg går att köra i t.ex. 2x2Ohm betyder att du kan paralellkoppla 2 högtalare på vardera 4ohm / kanal



finns lite vettig och enkel läsning här

http://www.nordicaudi.com/index.php?url ... 7.htm&var=
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

t0bbe940
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 feb 2008, 18:39

Inlägg av t0bbe940 »

Jag har en bas som har dubbla magneter 2x2 Ohm.. Så jag har kopplat det så att jag kör 4ohm, altså seria kopplat spolarna.

Jag har hört att desto högre ohm tal desto mer kontroll får man över basen men att den är trögare att driva. Lägre ohm då krävs de mindre effekt från steget men ger inte fullt lika mycket kontroll.. Sen om man hör någon skillnad de vet ja inte :P
-- Man lär så länge man leker --

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Det här med ohm hänger väldigt mycke ihop med effekt faktiskt. Ger du en bas 400wrms i 4ohm, så kommer den spela med mer kontroll än om du ger samma bas 400wrms i 1ohm, förutsatt att basen har 2x2ohms spolar.

Men att bara ha högre ohm i sig ger ju inte mer kontroll. För mycke ohm och det blir för lite effekt och du skickar en distad signal från steget istället när du ska kräma på.

Däremot så är de flesta slutsteg som är avsedda för drivning av basar byggda på ett sådant sätt att de ger MER effekt desto lägre belastningen(ohmen) blir. Därför behåller du en viss grad av kontrollen.

Sen finns det även tillverkare som hittat på riktigt smarta kretsar så att slutstegen ger samma effekt i alla belastningar. Såna slutsteg är vad jag vet alltid "klass-D" slutsteg, med andra ord är de digitala. Exakt vad det innebär orkar jag inte fördjupa mig i just nu.



Så vi leker med tanken, du har en bas som gärna vill ha 500wrms eller mer för att ge ifrån sig tillfredställande bas, den har 2x2ohms spolar.

Du har även ett slutsteg( no shit! :) ) och det specar 600wrms i 4ohm, 1000wrms i 2 ohm och 1200wrms i 1ohm.

Ihop med din bas har du bara 1 och 4 ohm att välja på. Men eftersom basen får den effekt den kräver hur som hellst, så skulle JAG koppla i 4ohm pga nånting inuti slutsteget som heter dämpfaktor, den blir nämligen högre då, av någon anledning, och det är tydligen bra. Det ger visst kontroll.

Ska du däremot spela högre, kanske rent av lira lite dB, då är det tveklöst bäst att köra allt i 1ohm istället.

Hoppas det klarnade lite nu. :)



MvH Thomas

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Värt att nämna att impedans är samma sak som Ohm ;)



de har lite olika namn beroände vad det är för "motstånd" man pratar om.



Har sett att det stått impednas 4 (ohm tecken) på äldre högtalare.

En sak är att billiga steg oftast ger ut en fyrkantvågl medans dyrare steg ger ut en sinusvåg.



För att förklara det enklare är det som att du kör din bil så gasar du sakta. sen får du bromsa lite pga trfaik kruvor osv. sen gasar du lite lungt igen osv. då kommer du ha en kurva som mer är sinus riktad. däremot en 4kantsvåg är mer som att slå av och på tändningen hela tiden medans du är ute och kör. då kommer det bli väldigt hopp mellan gas och broms om man säger så.



Om vi nu säger att du har en dyr bashögtalare och ett billigt steg så kommer talspolen i princip stå still och brännas sönder pga att den stänga på och av hela tiden.



Ett dyrare steg ger en likadan signal som varierar exakt lika mycket hela tiden och talspolen kommer istället röra sig i takt med denna våg..

Squeegie
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jan 2008, 21:20
Ort: Degerfors

Inlägg av Squeegie »

swec_fullmoon skrev:Värt att nämna att impedans är samma sak som Ohm ;)



de har lite olika namn beroände vad det är för "motstånd" man pratar om.



Har sett att det stått impednas 4 (ohm tecken) på äldre högtalare.

En sak är att billiga steg oftast ger ut en fyrkantvågl medans dyrare steg ger ut en sinusvåg.



För att förklara det enklare är det som att du kör din bil så gasar du sakta. sen får du bromsa lite pga trfaik kruvor osv. sen gasar du lite lungt igen osv. då kommer du ha en kurva som mer är sinus riktad. däremot en 4kantsvåg är mer som att slå av och på tändningen hela tiden medans du är ute och kör. då kommer det bli väldigt hopp mellan gas och broms om man säger så.



Om vi nu säger att du har en dyr bashögtalare och ett billigt steg så kommer talspolen i princip stå still och brännas sönder pga att den stänga på och av hela tiden.



Ett dyrare steg ger en likadan signal som varierar exakt lika mycket hela tiden och talspolen kommer istället röra sig i takt med denna våg..


Låter bra men hur ska man kunne veta om man har ett "smooth" eller "ryck" steg då?
744 GL - 88 Röd

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Squeegie skrev:
swec_fullmoon skrev:Värt att nämna att impedans är samma sak som Ohm ;)



de har lite olika namn beroände vad det är för "motstånd" man pratar om.



Har sett att det stått impednas 4 (ohm tecken) på äldre högtalare.

En sak är att billiga steg oftast ger ut en fyrkantvågl medans dyrare steg ger ut en sinusvåg.



För att förklara det enklare är det som att du kör din bil så gasar du sakta. sen får du bromsa lite pga trfaik kruvor osv. sen gasar du lite lungt igen osv. då kommer du ha en kurva som mer är sinus riktad. däremot en 4kantsvåg är mer som att slå av och på tändningen hela tiden medans du är ute och kör. då kommer det bli väldigt hopp mellan gas och broms om man säger så.



Om vi nu säger att du har en dyr bashögtalare och ett billigt steg så kommer talspolen i princip stå still och brännas sönder pga att den stänga på och av hela tiden.



Ett dyrare steg ger en likadan signal som varierar exakt lika mycket hela tiden och talspolen kommer istället röra sig i takt med denna våg..


Låter bra men hur ska man kunne veta om man har ett "smooth" eller "ryck" steg då?


Läs på vilka klasser stegen är i.. Jag gjorde felet att använda ett sådant steg och ska därför lägga ner lite pengar på ett D-klass steg istället.



bättre att lägga den 500hundringen extra det kostar istället för att få köpa nya grejor efetr ett halvår.

Skriv svar