Plus/minus på högtalare och vibrationer m.m

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Plus/minus på högtalare och vibrationer m.m

Inlägg av lite_lost »

Hur kollar jag vilken kabel som ska sitta på vilken uttag på högtalaren? Plus och minus alltså.



Jag har monterat bort all inredning nästan och dunkat i lite ljud men tro fan att bilen vibrerar och har för sig ändå fast jag saknar 90 % inredning. VET någon vart dem känsliga vibb punkterna sitter på 740 förutom inredning?



Det jag hitta:

regskyltar

framlampa(ej fastskruvad)

skidluckans plast detalj ( hur får jag bort den? orkar inte dra ur sätet igen går det att rycka? skiter i om den går sönder men sätet vill jag ha helt.)

lite skit i dörrarna men det försvinner väl nör jag monterat på innerdörren?



Lite OT:

Kan man plasta in en 8 tummare i dörren? måste bli en jävla "vulkan" att plasta ut?

Måste man ha reservhjul på besiktningen?

För bästa möjliga bas ska man täta hatthyllan? elelr ha den med sina tomma högtalarhål? Jag har ljudet vinklat mot skidluckan.

Får man svetsa om handbromsen? göra en egen spak?



Orkar inte starta 10 olika trådar just nu så vi tar allt på en tråd.
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

reservhjul är inte ett måste, men varningstriangel e!



sen handbroms, ja, hilmersson fick juh igenom sin manta med låsbar hydraulisk handbroms... så d borde väll gå?
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Que? hydralisk handbroms? varför ha en sådan? tryckte han på en knapp så den åkte i rätt läge då eller?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

scorpio
Färsk användare
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 jan 2005, 13:02
Kontakt:

Inlägg av scorpio »

Ang högtalare så kan du testa med ett 1.5V batteri, åker konen ut så är plus åt rätt håll.

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Gör det verkligen skillnad då? Jag hör ingen direkt skillnad iaf. På mitt test steg så står det inte vilken som är plus;)
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

på dessa kablar ser du, stora kabelskon=plus lilla=minus :) så simpelt! 8)
Bild

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Inlägg av Freddie »

Sweeman skrev:på dessa kablar ser du, stora kabelskon=plus lilla=minus :) så simpelt! 8)


Det är ju inte säkert att kabelskorna är av olika storlekar...
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

brukar vara så.. är ju så på mina högtalare, och man ser på högtalarne också vad som är plus/minus på storleken på brickorna man ansluter kabelskon till, inte ofta man märket detta!
Bild

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Det var olika storlekar. plus/minus är avklarat. Nu till resten :D
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Regplåt är baklampor är väl det som brukar skramla mest på 740... Även de inre listerna runt bakrutan och bromsljuset i bakrutan brukar gilla att skramla.

Skruva upp volymen tills det börjar leva fan i bilen, sen kryper du runt och lyssnar överallt samtidigt som du bankar och trycker på alla delar du ser!
Bild

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Som schnauz nämner så finns det en faktor till.

tanklocket ;)

lösa delar inne i bilen som cd's, fodral, snöskrapa osv. även plasten nere i förardörrarna (facket) brukar skorra annars är det nog rätt mycket av det nämda.

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

lite_lost skrev:Det var olika storlekar. plus/minus är avklarat. Nu till resten :D
who's tha man! :lol: 8)



själv upplever jag vibrationer mest från innertaksfästet i mitten där bak.. och skuffluckan då :P men man löser det med en vinge ^^ och regplåt osv löser du med emblemtejp!



själv har jag nån konstig vibration från ionstrumentpanelen fast jag inte dunkar på :S
Bild

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Sweeman skrev:
lite_lost skrev:Det var olika storlekar. plus/minus är avklarat. Nu till resten :D
who's tha man! :lol: 8)



själv upplever jag vibrationer mest från innertaksfästet i mitten där bak.. och skuffluckan då :P men man löser det med en vinge ^^ och regplåt osv löser du med emblemtejp!



själv har jag nån konstig vibration från ionstrumentpanelen fast jag inte dunkar på :S


har med bra mycket vibrationer från förarplatsen fast lite ner åt vänster. svårt o lokalisera sånt där ;)



med regskylten så löste jag det genom att dra ett gammal liggerunderlag 1cm mindre än vad skylten är och skruvade fast. är 99.8% skorrfritt från den.



en sak till. Har du kvar verktygen bak som bomkraften osv lägg liggunderlag runt de så de inte slår emot plåten;)



annars är det väldigt svårt och sluta få en 740 att skorra.

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

schnauz skrev:Regplåt är baklampor är väl det som brukar skramla mest på 740... Även de inre listerna runt bakrutan och bromsljuset i bakrutan brukar gilla att skramla.

Skruva upp volymen tills det börjar leva fan i bilen, sen kryper du runt och lyssnar överallt samtidigt som du bankar och trycker på alla delar du ser!


Det är det jag gör men man fårjuh ont i huvudet och har grannar. Det är som en tecknad film man pressar ner något och då skramlar något annat och sen trycker man ner den så skramlar den förra.



Om man händelsevis råkat ha sönder sitt innertak och skiter i allt vad orginal är kan man och får man sätta upp en planka med tyg där uppe? eller en skumgummibit med tyg på? hur fästa isåfall?



Hur fäster man tyg mot ojämn plåt? det behöver inte vara snyggt. Det bästa jag har kommit på är att smeta på fogskum emallan och pressa fast. Några bättre ideer?



Ni kan en hel del ställen. Låter nästan som om man inte kan få den vibrationsfri:D tar nog lång tid iaf
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

finns ju dämpmatta att pula in i dörrar å under tak.. hade gjort så iallafall.. fast de kostar ju 500kr för ett pack med 5-6 mattor..på BRL
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Finns helt ok dämpmatta på biltema också! Den de säljer i bilstereobutiker är ofta löjligt dyr jämfört med mekonomen, micro etc!



På min gamla 740 satte jag bland annat små gummiduttar i hörnena på tanklocket, gummilist runt bromsljuset i bakrutan, några liggunderlagsliknande grejer bakom regplåten och skumtejp under listen vid bagageluckan (den i plast där låset sitter). Så ofta är det rätt enkelt att bli av med vibrationerna, det jobbigaste brukar vara att lokalisera vart oljudet kommer ifrån. Sen får man tänka sig lite för vilka grejer man använder på vilka ställen, vissa dämpmattor suger gärna i sig vatten och ska därför inte användas på ställen där det lätt blir fuktigt!



EDIT: gjorde egna packningar bakom bakljusen också och satte gummilist på kanterna till täcklocken som sitter på insidan!
Bild

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Liggunderlag var ingen dum ide. Kanske ska trycka in det lite här och där
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

henkecool
Övningskörning
Inlägg: 225
Blev medlem: 09 jul 2006, 17:39
Kör: 745 gl, 940 turbo
Ort: Lund (Skåne givetvis)

Inlägg av henkecool »

mina dörrar vibrerar som fn efter jag monterat 6.5or så dämpa dörrarna om du har ett saftigt framsystem. som jag upplever det så e dörrarna den stora boven i detta
Någon som har lust att snacka lite om allt mellan himmel och jord (främst om Volvo 7/900 givetvis),
adda mig på msn: henkecool15@hotmail.com

Mina bilar http://www.garaget.org/henkecool

Skriv svar