Bättre med 2 eller 1 bas?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Bättre med 2 eller 1 bas?

Inlägg av Robbo945 »

Tjena... fint forum detta. Står mycket vettigt här om man har en 7-900 serie bil :D



Nu till mitt "problem"



Ska bygga baslåda i 945 och sitter och kollar på bas element på mds. frågan är ska jag köpa 2st 600kr basar eller ska jag köpa en för 1200kr?



Vilket får jag mest ljud med? jag tycker ju att det borde vara dem där 2 som kostar 600kr st.



Vad föredrar ni?



Ska för övrigt bygga en eller då 2 baslåder på vardera sida bakom hjulhuset. så man ändå får "fullbredd" av öppningen + att man inte sabbar djupet i skuffen....



Jaja skriv vad ni tycker. :!: :?: :?:

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

skriv gärna va det är för bas/basar d gäller, samt va du kommer mata den/dom med, samt vikken karaktär du e ute efter..
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Rent generellt kan man säga att om man vill ha med djup bas ur en högtalare måste

det vara en "stor" högtalare, alltså skall högtalarmembranet ha stor diameter. Är man

ute efter ett "snärtigare" basljud skall man satsa på ett mindre membran. Så det beror

inte så mycket på hur många högtalare man har utan snarare vilken karaktär de har, och

vilket ljud de leverar. Sen beror det ju på hur mycket effekt man har till förfogande och

allt det där. Högtalaren är ju bara en del i ett ljudsystem.



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Jamen tjena...



Jag har ett rockford steg 2 kanaligt som jag matar elementen med...





Angående bas valet där. så funderar jag på en eller två tior... men vilken ger bäst ljud för pengarna som jag skrev tidigare.



Ja man lyssnar väl på allt från barn sång till hårdrock :lol:







Det är ju sant att ju större högtalare ju djupare bas oftast...

Men vilket ger mest för pengarna en eller två?

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Bäst ljud borde en 10" högtalare för 1200:- ge.

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

hellre en bra högtalare, än 2 skit högtalare.



Inte för att det spelar så stor roll när det gäller MDS dock..
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Okey då får det bli en st bättre än 2 st sämre...

Gramse
Övningskörning
Inlägg: 161
Blev medlem: 10 okt 2004, 16:01
Kör: Audi :(
Ort: Hindås

Inlägg av Gramse »

2st tior flyttar ju dubbelt så mycket luft per slag än 1st tia gör. Också nått att tänka på om man vill ha mycket tryck i bilen.
Har ägt: 242 -81, 244 -83(38Kmil), 740 -87(39,3Kmil), 740 -88(39Kmil)

Kör: **** ** ****



Min förgasar guide, konvertera B230K till B230A förgasare

http://www.gramse.nu/gamla-telia/forgasar_byte/230k.pdf

Jupp
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:30
Ort: Rundvik
Kontakt:

Inlägg av Jupp »

Lucif3r skrev:hellre en bra högtalare, än 2 skit högtalare.



Inte för att det spelar så stor roll när det gäller MDS dock..

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Du kan sätta in 10 skitbasar i en bil, de kommer ändå låta sämre än en eller två riktigt bra. Möjligt att du flyttar mer luft, men vad spelar det för roll om de inte låter tillfredställande?

Har du bara 1200 i budget så skulle jag titta på begagnatmarknaden efter bra beggade basar. De går o hitta väääääldigt bra saker för de pengarna. Och ja, en räcker oftast, för man måste ändå ha framsystem nog o möta upp basen för att de ska bli RIKTIGT kul.



MvH Thomas

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Okey okey.... nämen jag håller med.. en bättre än 2 sämre...



Min budget är väl igentligen inte 1200kr utan det var mer som ett exempel..





Ja jag har Dynamic 6,5 framsysstem men måste skaffa ett lämpligt steg till dessa för dom krämar inte så bra som jag vill... tycker dom borde kunna spela betydligt högre än vad dem gör.. några tips där?

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Som alla vet så går det åt mera efekt till att driva 2 basar än 1, så 1 bas rekomenderar jag. Har man hör Thomas_7is bil så vet man ;)



MDS, jadu, inget man kan rekomendera starkt. Har ägt ett par mdsbasar.. Det enda negativa är att mitt DLS-steg eldade upp dom, men bas leverade dom :lol:



Som sagt, leta beggat, kanske finns ett riktigt bra kap ute nånstanns!



//Johan (Som kör med Rockford 10:or och o Rockfordsteg)
[Volvo 945 LTT-96]

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

MurranBoy skrev:MDS, jadu, inget man kan rekomendera starkt. Har ägt ett par mdsbasar.. Det enda negativa är att mitt DLS-steg eldade upp dom, men bas leverade dom :lol:




Normalt sett skulle jag ha dikterat en fin uppsats om att basen dog pga. för lite effekt osv...



Men nu råkar jag veta att just MDS har RIKTIGT dåliga talspolar, som kan få för sig att brinna av istortsett när som helst... :roll:



Dessutom, vissa av deras färdiga lådor är så dåligt byggda att talspolarna ligger EMOT varanda! dvs första basslaget så säger det bara "pffffft" och så ryker det lite :lol:



Så näe, helt ärligt, utan att vara allt för nedlådande mot trådskaparen, så rekomenderar jag denne starkt att kika på något bättre märke, t ex DLS, DD, Dragster, rockford osv... Kostar inte mer än vad MDS gör, men kan nästan lova huvudet på att dom både låter och håller bättre.



Givetvis förutsetter detta att du har ett steg av bra kvalitee också. (läs. inte MDS :wink: )





Billjud är en riktig djungel med alla skojjarmärken som mds (och värre) där ute, men det är väl det man har forum till :P ?
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Hehehe ni gillar inte mds ser jag... Ja jag ska se vad jag hittar på förnå...

Har kikat rätt mycket på en jbl 12" som ser rätt bra ut...

Har ett rockford steg sen tidigare som jag kommer använda mig av...



Nån som har tips på framsystemet mitt.. nu är ju det ett mds men det är ju ändå ett av dem dyrare. dynamics 6,5.... Tycker inte dem spelar nå högt... Är det ett måste att ha ett litet steg till dem för att få ut det där "extra"? eller är det nått med bilens dörr konstruktion att göra?

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Montering är A och O och lite till. Sitter högtalaren inte stadigt låter de klent, sitter den inte tätt mot dörrsidan, låter de klent, är högtalaren inte avsedd för dörrmontering(vet att MDS hade nån modell av högtalare som inte passade bra i dörr, konstigt o sälja de som dörrhögtalare) kan de låta klent, för lite effekt, kan låta klent då också. Men ja gissar på att du ska förbättra monteringen, dämpa dörren och montera högtalaren i en ny "baffel" och se till o få tätt. Vet du inte vad en baffel är så kan man säga att de e den ytan du monterar högtalaren på.



MvH Thomas

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Man bör ALLTID ha steg om man vill spela någorlunda högt och kontrollerat.



En Huvudenhet lämnar ca 5-6WRMS per kanal, max. Det är inte mycket det :wink:



Så ett lagom stort steg, t ex ett DLS CA23, till framsystemet kommer göra enorm skillnad.





Sen dörrarna... Ja, dörrarna i våra kära bilar är väl inte direkt optimala för billjud orginal, så bafflar + mycket dämpning är nästan ett måste.
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Okey okey..... så alltså så blir det införskaffa ett till steg då... jag har ett macrom steg liggandes men kommer fan inte ihåg i fall det funka.. jaja bara testa..



Ja angående dörrarna så känner man ju att dom som "fladdrar" lite och det är ju klart är det stummare så blir de ju mera av det goda... förhoppningsvis... ja man får lägga in lite spånskive matrial i dörrarna då för att styva upp det hela....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

min erfarenhet är att d är svårt å få bra tryck i kombin.. ja hade en 15"bas i å då började det faktiskt kännas i ryggen lite..



men d där me bakom hjulhusen har ja me haft i tankarna, då jag lastar mycke grejer hela tiden.. har byggt ned basen i golvet nu under mattan men d är kanske inte optimalt om man vill ha jättemycke bas..



skriv gärna av dig när du byggt dina lådor och berätta hur d funkar/låter, om d går å dunka på ordentligt osv. ja tycker du kör på 2st 10" som du tänkte i början, d blir säkert bra det.



MVH Micke

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Hesselgren skrev:min erfarenhet är att d är svårt å få bra tryck i kombin.. ja hade en 15"bas i å då började det faktiskt kännas i ryggen lite..






:o :o :o :o :o :o :o ????????



Jag tycker det är skitlätt att få tryck i en kombi... jamenar, det kändes rätt bra i ryggen när ja hade mina mini hemmahögtalare i skuffen.

Och nu när jag har en 12" så känns det ordentligt i ryggen.



Och min bas är ju långt ifrån extrem, och får rätt klent med effekt :P





Inte för att låta elak eller så, men det låter som du antingen byggt en åt helvete fel låda, eller drev det med ett riktigt skitsteg, eller hade en riktig skitbas.

Eller en kombination :roll:
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

2 Magnat xtc1200 matade med ett Crunch V1800 monoblock orsakade ögonflimmer och knäckt baklucka i en 745.



Samma basar på samma block i en 744 orsakade ögonflimmer och fladdrande bakruta (hatthyllan utrotad till förmån för fri passage för basarnas luft. rekommenderas INTE om man inte har laminerad bakruta, då hatthyllan är bärande del. svensk bilprovning kan ha sina åsikter om dom ser att man utrotat hatthyllan).



Samma basar på samma block, men ytterligare ett par JBL GT152 kopplade på samma monoblock orsakade backspegelras, ögonflimmer samt knäckta dörrar i en cheva van.



Så vilken bil man spelar i spelar mindre roll. Har man gjort rätt, så låter det utav bara helvete, oavsett bil.



Jag hade satsat på dubbla basar, då detta alltid spelar mer än enkel bas.

Uppmärksamma vad som står nu. Spelar mer, inte bättre. Men, 2 basar spelar sällan sämre än enkel, om man har ett vettigt steg/block att driva med.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

LoudPipes
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 04 apr 2005, 16:18

Inlägg av LoudPipes »

2st 12"i en kombi är helt ok, om man inte vill spara utryme.

Hadde 2 i min 945 spela helt ok (väldigt lätt att få bra ljud i en kombi).



Men om du vill ha en bra hörtalare så ska du satasa på nått i MTX Thunder serien, kostar en del men det är bra saker.
Drifting life in sidway!



Bruksbilar - Volvo 242 -1975
Volvo 944 - 1995
Finbilar - Chevrolet Camaro - 1975
Pontiac Bonneville - 1966

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Lucif3r skrev:
Hesselgren skrev:min erfarenhet är att d är svårt å få bra tryck i kombin.. ja hade en 15"bas i å då började det faktiskt kännas i ryggen lite..






:o :o :o :o :o :o :o ????????



Jag tycker det är skitlätt att få tryck i en kombi... jamenar, det kändes rätt bra i ryggen när ja hade mina mini hemmahögtalare i skuffen.

Och nu när jag har en 12" så känns det ordentligt i ryggen.



Och min bas är ju långt ifrån extrem, och får rätt klent med effekt :P





Inte för att låta elak eller så, men det låter som du antingen byggt en åt helvete fel låda, eller drev det med ett riktigt skitsteg, eller hade en riktig skitbas.

Eller en kombination :roll:


vi kanske har olika syn på bra tryck.. :wink: svårt att tro att dina hemmahögtalare gav det jag referarar till som bra tryck.. ja snackar om att det ska dunka så d känns igenom bröstet iaf. Observera MED god ljudkvalitet. inte bara oljud, jag är PA-skadad och vill ha ordentligt med ljud



det tycker iaf jag är svårt att få för vettiga pengar. i kombin, och då har jag kört i olika bilar kombi och sedan (halvsedan-saab 9-3 tyckte jag var enklast att få bra ljud i med samma grejer som i 745 tex, sånt baserar jag mitt påstående att d är svårare med kombin..)



har aldrig påstått att det är omöjligt med bra ljud i kombi heller, har man stor plånbok så är inget svårt.

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Vilken diskussion detta blev. Fråga någon som närvarade på Uphillträffen om vad man BEHÖVER för bas. Jag hade EN 8" bas som drevs av ett steg som lämna 400wrms. Fråga tex Dubben, han provlyssnade. :)

Med detta vill jag inte försöka skryta, jag vill bara förklara att det EGENTLIGEN är onödigt med massor me jättestora basar om man får till en låda som lirar bra med basen man har.



MvH Thomas

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Hesselgren skrev:
vi kanske har olika syn på bra tryck.. :wink: svårt att tro att dina hemmahögtalare gav det jag referarar till som bra tryck.. ja snackar om att det ska dunka så d känns igenom bröstet iaf. Observera MED god ljudkvalitet. inte bara oljud, jag är PA-skadad och vill ha ordentligt med ljud




Jag sa aldrig att det var _bra_ tryck med mina hemmahögtalare :P , men det kändes iaf :wink:



Jag är också PA-skadad så nog har vi liknande syn på bra tryck iaf :wink:
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

Hehe här skrivs det uta bara f.... ser jag :D



Blir bygga om dörrsidorna fram för 2st framsysstem



Har fiskat fram lite prylar :o

Ett macaudio framsysstem. 5,25 med diskanter och d-filter.

Ett mds fanatic 2600 steg.



En fråga jag har.... Kan jag koppla in 2st framsysstem på ett 2 kanaligt steg och få det att funka bra.. eller är kravet att det ska vara 2 likadana framsysstem för det?

Eller ska jag skita i det och bara förstärka upp dörrarna och kräma på med ett framsysstem med ett mod kraftigt steg till detta?

Steget enligt mds nu ska ge 2*600watt... så lite bör det ju kräma.



Angående mitt biljud och basar valet så är väl mitt mål att kunna spela HÖGT och hårt.... så jag vill ha ett hyffsat framsysstem och en liten basare som fyller ut.... Har även letat fram min rockford 10 8) men ett litet problem är att den lirar inte högt tycker jag... spelar orent.... driver denna med ett rockford steg... Så jag tror felet ligger i lådan... jag har bara "höftat" ihop en låda till den men... ja felet med den är att den kan ej spela snärtigare bas...

djup basen spelar den galant men det är inte sån bas jag riktigt är ute efter.. så jag ska köpa lite ny 22mm skiva och smälla ihop en låda som är några liter mindre.. en test.. kör den inte portad, fel eller?

Kan även tillägga att steget och basen är köpt som ett paket med 2st rockford basar och steget då... så den ska ju kunna driva en galant tycker jag... basen och steget är ungefär 2-3år gammalt och har inte spelats så mycket av förra ägarn....



Å fan vad man skrev av sig och svammlad hit och dit... trött är jag och många fråger kanske det blev men ja.. ha de

Skriv svar