Problem med Elen, hjälp!

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Elias
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 dec 2006, 20:00
Kör: 945 och 945
Ort: Vadstena / Orlunda

Problem med Elen, hjälp!

Inlägg av Elias »

Hejsan, idag lyckades jag ställa till det för mig. Mixtrade med slutsteget och råkade gå imot elkablarna så det blekade till som fan. Samtidigt som detta hände dog massvis med annan el i bilen. Bilen går inte starta, starten går runt men den tänder inte till. Blinkers la av. Säkerhetsbälts varnaren m.m la av. när jag slår på halvljus så tickar det som fan från ett relä. Någon som vet om det bara är o byta relät eller om jag sabbade till nått annat.



Tacksam för svar.



//Elias

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

tar d ifrån början;



Har du säkrat av plus kabeln vid batteriet?
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Elias
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 dec 2006, 20:00
Kör: 945 och 945
Ort: Vadstena / Orlunda

Inlägg av Elias »

Stickster skrev:tar d ifrån början;



Har du säkrat av plus kabeln vid batteriet?


säkrat av ?, menar du om jag har säkring på steget så JA men säkringen är hel.

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Bra fråga, undrar om det är en Ford? Är det mot förmodan en Volvo så skulle jag kolla samtliga säkringar och jordpunkter.

Elias
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 dec 2006, 20:00
Kör: 945 och 945
Ort: Vadstena / Orlunda

Inlägg av Elias »

tusse skrev:Bra fråga, undrar om det är en Ford? Är det mot förmodan en Volvo så skulle jag kolla samtliga säkringar och jordpunkter.


Det är väll klart att det är en volvo, annars skulle jag väll inte vända mig till 7/900 klubbens forum ? :?



Alla säkringar är fela iaf ..

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Elias skrev:
Stickster skrev:tar d ifrån början;



Har du säkrat av plus kabeln vid batteriet?


säkrat av ?, menar du om jag har säkring på steget så JA men säkringen är hel.


Han menade om du har någon säkring på pluskabeln framme vid batteriet till slutsteget! Inte det på steget. Har du ingen säkring där, då kan det bli problem...
[Volvo 945 LTT-96]

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Elias skrev: menar du om jag har säkring på steget så JA men säkringen är hel.


Man ska alltid ha en säkring på pluskabeln som går till slutsteget, helst inom en halvmeter från batteriet. Om man vill slippa kabelbrand, vill säga.



Om jag ska mixtra med någonting elektriskt i bilen kopplar jag alltid av batteriet. Jag är megarädd för att någonting sånt här ska hända mig...



Men jaja. Har du kollat bilens säkringar? Och om relät låter mer nu än det brukade göra tidigare så kan du alltid testa att byta det.

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Bara skämtade lite, det är enklare att hjälpa till om du talar om modell, vi kan inte gissa oss till det. Berätta vilket relä som tickar, beskriv vart det sitter, ex det tredje reläet från vänster i andra raden i säkringsdosan. Då kanse vi kan hjälpa dig och komma med vettiga tips. Jag tror inte det är reläet utan att du har ett kraftigt spänningsfall och det är troligtvis på jordsidan. En del bilar (Volvo) har jordpunkter vid a-stolpen. Min 740 88 sitter dom bakon elektronikboxen vid höger a-stolpe och framme vid vänster strålkastare.

Elias
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 dec 2006, 20:00
Kör: 945 och 945
Ort: Vadstena / Orlunda

Inlägg av Elias »

tusse skrev:Bara skämtade lite, det är enklare att hjälpa till om du talar om modell, vi kan inte gissa oss till det. Berätta vilket relä som tickar, beskriv vart det sitter, ex det tredje reläet från vänster i andra raden i säkringsdosan. Då kanse vi kan hjälpa dig och komma med vettiga tips. Jag tror inte det är reläet utan att du har ett kraftigt spänningsfall och det är troligtvis på jordsidan. En del bilar (Volvo) har jordpunkter vid a-stolpen. Min 740 88 sitter dom bakon elektronikboxen vid höger a-stolpe och framme vid vänster strålkastare.


aa okej, det är iaf en volvo 740 -87



Ehhm fixade steget idag så nu funkar de (jord fel). Men när jag startar bilen utan steget igång "har en separat knapp" så funkar det utan problem. Men när jag slår på steget så dör bilen o vägrar starta. även om jag stänegr av steget måste jag vänta 30 sekunder eller nått innan bilen startar igen. När den har tvärdött så plingar de o ahr sig som fan från blinkers relät men så fort bilen går o starta igen så slutar det plinga. o den plingar bara när jag ahr på halvljuset som dock inte fungerar, helljus funkar inte heller.



Hoppas du förstod hur jag menar nu .



//Elias

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

En sak är säkert, du har problem. Sitter alla reläer på rätt plats? Reläet till halvljus / aut är det ett bosch eller Volvo, andra (Biltemas är felkonstruerat vill jag påstå ) kan ge lite lustiga effekter. Tag ekoppla en sladd ( startkabel ) från minus på batteriet till slutsteg och testa igen, det kan utesluta ev. jordfel Om det inte hjälper kontrollera inkoppling av radio, där har jag sett en del lustiga lösningar.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hur har det gått med bilen ?



mvh



Robban
Bild

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Glapp vid batteriets pluspol?

Skriv svar