Lambdamätare

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Lambdamätare

Inlägg av tobbz85 »

Köpte timex mätare med 10 leds skala.

Kopplar in den och fixar och när den står på tomgång så står det : to lean

Och den går aldrig upp ovasett hur mycket men gasar.

Men stänger du av bilen så går den upp en bit till.

Kommer den aldrig att visa något så länge jag har en vanliga lambda eller måste jag köpa en bredbandslambda ?

Motorn i sig är en b230f

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Hur har du kopplat mätaren? Till en separat sond eller har du gått på ledningen till den befintliga?

Låter hursomhelst som om du inte får någon signal?..



Tyvärr får man inte fram så mycket info med en vanlig sond. Det man ser är i princip bara om blandningen är stökiometrisk, men det är oftast det man vill veta så.. :)



Har du kopplat in dig på bilens sond ska mätvärdet först stiga till ung. mitten av skalan, sen börja pendla 2-3 ggr/sek. när sonden är driftsvarm.

Det är styrsystemet som lägger på en referensspänning (ca 0.5 V) som sonden sen börjar jobba mot.

När spänningen pendlar betyder det att systemet går i "closed loop", d.v.s. att datorn konternuerligt korrigerar bränsle/luftblandningen mot lamdda=1.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Inlägg av tobbz85 »

Har kopplat den till befintlig sond.

Provade att dra om - kabeln direkt till batteriet och då fick jag signal som verkade korrekt.

Men hur kan man dubbel checka så den funkar ?

Typ vrida upp btr:en ett par bar och då ska den väll ge indikation ?

Skriv svar