Vilka Bilbatteri är bra/dåliga?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Vilka Bilbatteri är bra/dåliga?

Inlägg av coss »

Dags att byta bilbatteri till min 740 gl 86 då vintern inte varit snällt mot det gamla batteriet. Vilka bilbatterier är bra?



Finns på fultema för runt 500 och på mekonomen för ca 1100. Den stora frågan kanske ingentligen är om man bör undvika något speciellt märke.



Ps, tack för ett grymmt bra forum förresten, man kan ju hitta svar på allt förutom när sökfunktionen inte funkar som just nu :D

Ds

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Hehe samma här, borde byta mitt o vill gärna veta vilka man ska undvika men även undvika dessa kommentarer så som: "Du får vad du betalar för" o sen har denna person aldrig testat o köpa det billigare alternativet men hört från brorsans flickväns pappas kusin från Azerbajan att han köpte en dålig importvara från Mongoliet. Det vore UNDERBART!!! om man kunde undvika.



Tack för mig!
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Spelar nog inte så stor roll vad du köper då alla batterier går sönder två veckor efter garantin gått ur.



Ett billigare batteri och en liten smart batteriladdare att koppla på via motorvärmarkabeln att ha under huven? Borde väl landa på dryga 1000-lappen.
745 GLT 16v -89

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ett klassiskt sätt att kolla kvaliteten någorlunda är att be att få reda på hur mycket de väger. Ju mer bly ju mer påkostade är dom oftast.

Sen så är det oftast så att alla batterier fungerar, där kvaliteten spelar in är ju just när man behöver kapaciteten som bäst, vid ev kallstarter där den knappt startar. Ett billigt batteri kanske kan mala på i 30 sekunder och sen försvinner all kraft, ett litet dyrare kanske behåller kapaciteten i 60 sekunder .

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jag kör med Varta Blue Dynamic Länk

Funkar bra.





Kostar 600:-

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »


ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

kör med BOSCH Silver, tyvärr inte med i testet.

Biltemabatteiet verkade klent efter 60sek startmotor i -20 .. ;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Jag har Exxide Maxxima 900 vanliga, inte DC varianten som ska klara djupurladdningscykler bättre. Fungerar kalasbra och startmotorn fick "nytt liv".



MvH Thomas

Buzz
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:12

Inlägg av Buzz »

Denna fråga var uppe på nordic,,





Vi har minst 20 batterier i drift från biltema,,





alla funkar felfrit,,





vi har 6 maskiner i Tjänst på vintern med biltema batterier.. dom måste starta,, felar det och vi blir försenade så kostar de,, man får böter,, :lol:



Köp biltema,,

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Tack för alla bra tips! :D



Just nu lutar det mot att åka förbi volvo imorrn och köpa ett Vartabatteri av något slag. Det som vann testet var visst ett Varta D21 och kostade 1000 kr vilket verkar vara riktigt prisvärt.



Har läst någonstans att det inte är bra för bilbatterier att bli urladdade så vet ni om dom normalt sett är laddade när man köper ett nytt? Ska man ladda batteriet någon viss tid innan man börjar använda det i bilen?

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

coss skrev:Tack för alla bra tips! :D



Just nu lutar det mot att åka förbi volvo imorrn och köpa ett Vartabatteri av något slag. Det som vann testet var visst ett Varta D21 och kostade 1000 kr vilket verkar vara riktigt prisvärt.



Har läst någonstans att det inte är bra för bilbatterier att bli urladdade så vet ni om dom normalt sett är laddade när man köper ett nytt? Ska man ladda batteriet någon viss tid innan man börjar använda det i bilen?


Ja ett batteri mår skit av att vara urladdat, det finns säkert batteri som tål urladdningar, men inte normala bilbatterier.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

här finns en del att läsa om batterier

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf ... k_info.pdf



mvh

t

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Tack igen för alla tips.



Köpte ett nytt volvo orginalbatteri på Rejmes volvo. Dom hade ett erbjudande på det här batteriet och det hade tydligen kostat 1100 förut och nu 695, helt klart prisvärt. Enligt säljaren var det här Volvo orginalbatterieret tillverkat av Varta och ska tydligen vara laddadt till ca 80% när man köper det så det var bara att plugga in i bilen och se glad ut.



Funkade kanonbra och efter en massa mekande med stereo och annat under dagen så var ändå batteriet på ca 12,5 volt när jag skulle åka hemmåt. Vart helt klart skillnad på startmotorn, mycket piggare och starkare. Kändes även som om fläktarna blåste lite kraftigare och lamporna lyste lite starkare, men det kan vara inbildning för man blev glad att det funkade kanon :D

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Det där testet ger jag inte mycket för.. Hur kan man jämföra ett batteri som har 750A starkstyrka med ett som har 390A tex... Ett som har 80Ah och ett som ger 60Ah? kalrt som fan att de stora är bättre då... :lol:



Personligen kör jag med ett Tudor Technica.. Ett helt vanligt "Volvobatteri" 62Ah... Men det är nog för att vi säljer Tudor på jobbet.. :D
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

om man mäter kapaciteten i procent kan det ju inte visa fel? :P



på batteritestaren (bosch bat 121) vi har på jobbet ställer man inte temp, startström batteriet kalrar leverera och kör en test så visa den åxå procent startkapacitet.





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

ThaSaint skrev:om man mäter kapaciteten i procent kan det ju inte visa fel? :P



på batteritestaren (bosch bat 121) vi har på jobbet ställer man inte temp, startström batteriet kalrar leverera och kör en test så visa den åxå procent startkapacitet.





//Erik


Vi har me sån.. :wink: Helt ovärdelig i arbetet... :wink:
Bild

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Kör själv på Rusta-batterier i båda bilarna. :) Dom kostar 400 spänn och har två års garanti. Inte mycket att snacka om således.

Ett av batterierna är från 2003 och det har då inte visat några tendenser till att krokna än i allafall, trots många långa startförsök med en sur etanolmotor i minusgrader.

Synd annars om batteriet av någon anledning skulle råka gå sönder efter 1 år och 11 månader så att man får sig ett nytt..



Läste dock en test där Rusta-batterierna fick ganska dåliga resultat vid sträng kyla, så bor man i innersta norrland och har en trög diesel att veva igång är det kanske ett mindre bra val.



Annars är ju nummer ett för alla bilbatterier: Håll dom konstant fulladdade!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Jag köpte mig ett Global för 700kr, och jag är riktigt nöjd.
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

Körde samma som Thomas_7j förut, men har bytt till DC varianten nu. funkar hur bra som helst!
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

Jonne88 skrev:jag kör med Varta Blue Dynamic Länk

Funkar bra.





Kostar 600:-


kör med det jag med, klarar av att mala på starten hur länge som helst rekomanderas varmt.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Jag kör med Optimas röda batteri. Bästa jag haft! Helt underhållsfritt och bra med kräm. Dock kostar det ju en slant :|



Länk
Smider nya planer

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

kör me biltema har inte strulat än och har hört att dem håller ungefär lika länge som vilket annat batteri .. 3-5 år är ju va ett batteri håller normalt

Skriv svar