Kopplingsschema 740

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Kopplingsschema 740

Inlägg av Shebalicious »

Nej, nu ska den gamla häcken till bilstereo bytas ut...



Någon som har eller någon som vet var man kan få tag på information om kopplingsschema till bilstereo i en 740? Tänkte skarva om det lite fint till en ISO-kontakt utan några krusiduller, men måste ju veta vilken kabel som går vart. Någon ägare har ju varit dum och använd sockerbitar och kabelskor istället för adapter.



Helst slipper jag dra kablarna själv, men OM jag nu skulle bli tvingad till att dra egna kablar, kan någon guida hur man drar strömmen till tändningen istället för rakt till batteriet? Tycker det är totalt onödigt att kunna ha igång stereon utan tändningen igång ändå. Eller är det något som gör att detta inte är rekommenderat av en eller annan anledning?



Tacksam för svar.

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Mjaru, bästa är nog att fixa fram en multimeter och mäta dig fram...

Stereon behöver 'bara' 2st plus (konstant och tändning) och 1st jord för att fungera.

Högtalarkablar rekomenderar jag dig verkligen att dra nya, då orginal är pinsamma...



Om du vill göra det riktigt enkelt för dig ang. tändningen så kan du tjuva dig in på cigguttaget.

Det ska inte vara någon fara då det inte går så supermycket ström i tändningskabeln...
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Lucif3r skrev:Mjaru, bästa är nog att fixa fram en multimeter och mäta dig fram...

Stereon behöver 'bara' 2st plus (konstant och tändning) och 1st jord för att fungera.

Högtalarkablar rekomenderar jag dig verkligen att dra nya, då orginal är pinsamma...



Om du vill göra det riktigt enkelt för dig ang. tändningen så kan du tjuva dig in på cigguttaget.

Det ska inte vara någon fara då det inte går så supermycket ström i tändningskabeln...


Okej. Högtalarkablar tänkte jag dra själv, vilket som, men strömkablar behöver jag inte dra nya eftersom jag tror att de befintliga räcker gott och väl till min lilla anläggning.



Den gamla stereon i bilen var kopplad med båda plus-kontakterna, men de gick till en ensam pluskabel på stereon. Om man tittar på ett kopplingsschema över en iso-kontakt så sitter de ju seperat. Då får man helt enkelt mäta fram vilken av de som är död med tändningen av, antar jag, och ta fram lödkolven och löda fast iso-kontakten rätt. (Självklart löda utan strömmen igång, hehe, så slipper någon notera det).



Tack för ditt svar. :)

Volvo_Johan85
Uppkörning
Inlägg: 389
Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
Ort: nånstanns

Inlägg av Volvo_Johan85 »

om du ändå ska dra nytt till högtalarma så är de bara o mäta sig fram konstant ström ligger på gul iaf :)

Mastery
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:57
Ort: karlsborg

Inlägg av Mastery »

jag drog om alla kontakter te stereon och skarva me sockerbit 8) det funkar utmärkt
Volvo 740 gle

Skriv svar