Jag har sökt som en tok på generator, generator AND jord osv men inte lyckats finna något svar på frågan
Jag har köpt en generator från en 960, 80 A, som jag ska tryck in i min 240, motor b230f.
Jag har en grov röd kabel som går till startmotorn, den ska ju till b+. Sen har jag en smalare, ska den till d+? det är nämligen ett stift på den, liksom d+ är en "stift-anslutning".
Sen hänger där en till kabel, jord alltså. Vart ska jag sätta den?? Hittar inget anslutning på generatorn för jorden, och här sitter jag nu med svarta fingrar...
Sen undrar jag om jag behöver uppgradera kablarna, sitter väl 8 mm^2 nu mellan generator och startmotor..
Vart koppla kablarn till generatorn?
Tack, det var mycket bra länkar.
Frågan är då, den lila röda kabeln som satt fast på den äldre generatorn, är det "aktiverings-kabeln", dvs den lampan som indikerar att generatorn laddar?
Andra snabbfrågor:
Jag sätter bara jordkabeln i godset då med andra ord?
Behöver jag uppgradera kabeln mellan startmotor och generator? Den är inte allt för klen och generatorn är nu 45 A starkare (inte 80 som jag skrev innan utan 100)?
Frågan är då, den lila röda kabeln som satt fast på den äldre generatorn, är det "aktiverings-kabeln", dvs den lampan som indikerar att generatorn laddar?
Andra snabbfrågor:
Jag sätter bara jordkabeln i godset då med andra ord?
Behöver jag uppgradera kabeln mellan startmotor och generator? Den är inte allt för klen och generatorn är nu 45 A starkare (inte 80 som jag skrev innan utan 100)?
på de generatorerna finns det en anstluning bak på som är till jorden.. en lite skruv..
har dock varit med om att dessa inger fungerat.. så en kabel till gods är inte fel..
b+ är som sagt till batteriet, går ibland via startmotorn.. men det spelar ju mindre roll. är inte fel att gå upp i dimmension, men dra den kablen direkt till batteriet då. det avlastar dessutom diodbryggan.
d+ är den som ska kopplas till lampan. det brukar väl vara skruvad på de äldre generatorerna..
har dock varit med om att dessa inger fungerat.. så en kabel till gods är inte fel..
b+ är som sagt till batteriet, går ibland via startmotorn.. men det spelar ju mindre roll. är inte fel att gå upp i dimmension, men dra den kablen direkt till batteriet då. det avlastar dessutom diodbryggan.
d+ är den som ska kopplas till lampan. det brukar väl vara skruvad på de äldre generatorerna..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
2. Se till att din inkoppling av nya generatorn är korrekt utförd med ordentligt anslutna kablar på rätt poler, se instruktionen nedan.
Monterar du en större generator (högre Ampere) än originalgeneratorn måste du kompensera med grövre kabel för laddströmmen (B+ och B-).
3. Tänk på att jorda B- och D- om generatorn har sådana anslutningar.
mvh
t
Monterar du en större generator (högre Ampere) än originalgeneratorn måste du kompensera med grövre kabel för laddströmmen (B+ och B-).
3. Tänk på att jorda B- och D- om generatorn har sådana anslutningar.
mvh
t
Allt är klart, jordanslutningen ska fixas till en "bättre" temporär, men alla kablarna ska ju nytas ut om två dagar så..
Angående att gå upp i deminsion. Generatorn är på 100 ampere, tror jag nämde 80 vilket är fel. Om jag då går upp till 21mm^2 kabel, ska jag gå direkt från b+ på generatorn till batteriets pluspol som någon nämde?
Ska jag ha en kabel som går mellan generator och startmotor, eller kan man bara skita i den helt och hålet?
Angående att gå upp i deminsion. Generatorn är på 100 ampere, tror jag nämde 80 vilket är fel. Om jag då går upp till 21mm^2 kabel, ska jag gå direkt från b+ på generatorn till batteriets pluspol som någon nämde?
Ska jag ha en kabel som går mellan generator och startmotor, eller kan man bara skita i den helt och hålet?