Hur och vart dra kablarna?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Hur och vart dra kablarna?

Inlägg av timebandit »

Nu har jag äntligen fått köpt mig en "billig" baslåda å slutsteg å kablar hos BRL =) Tittat runt lite i bilen å bagagen men är mycket tveksam "var" jag skall lägga, dra kablarna? Någon som kan beskriva å gärna visa lite bilder på vart man kan lägga dem på ett bra ställe men dock inte för svårt?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Om du ska ha baslåda + slutsteg i bak så drar du lågnivåkabeln utmed listen nere på golvet vid dörrarna på ena sidan och strömkabeln på den andra för att inte få störningar. Sen sätter du minuskabeln på valfritt ställe i skuffen som helst ska vara plåtrent så det blir bra kontakt. M.a.o. sandpappra bort eventuell färg.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Okey, men hur får jag kabeln igenom så den hamnar inne i skuffen då? :) Dra dem i listorna vid dörrarna låter ok men hur gör jag så att jag får in kabeln in till skuffen? =)

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Vid höger o vänsterkant på sätet finns det hål i plåten så du kan dra igenom kablarna. Dom kommer då ut bakom sätet längst ut på kanten. Lättast är det om du lossar hela överdelen på sätet när du gör detta så du kan lägga kablarna snyggt...

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Var noga vid plåtgenomförningar så du har rikligt med skydd för kablarna

så att dom inte skavs :wink:

Annars är det bara roligt att montera stereo :D

Och oftast låter det bra efter åt :?

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

hmm, har du bra instruktioner hur man lossar den övre delen av bakstätet då? hehe, tittade lite på det idag men e helt väck =)

Å fan va kablar det ligger i golvlistorna, verkar svårt å få plats med lågnivåkabeln där? Finns det andra ställen man kan dra den på?

#Johan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1018
Blev medlem: 24 sep 2003, 12:42
Ort: Smålandsstenar Medlemmsnummer: 429

Inlägg av #Johan »

Det är inga problem med lågnivån.



Det som skulle kunna va problem är om du har en riktigt grov strömkabel.

Men det tror jag inte du kommer ha några problem med om du har en liten billig låda...
Bild

BMW 318 -88

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Strömkabeln är ju absolut inga problem men däremot lågnivån med inbyggd remote är ju bra mycket tjockare å verkar nog få svårt å få plats under listen på golvet...

#Johan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1018
Blev medlem: 24 sep 2003, 12:42
Ort: Smålandsstenar Medlemmsnummer: 429

Inlägg av #Johan »

Lossa en bit av listen och testa.

Jag har svårt att tro att den inte skulle få plats :?
Bild

BMW 318 -88

Dannefrokt
Övningskörning
Inlägg: 201
Blev medlem: 17 feb 2005, 19:16
Ort: Leksand

Inlägg av Dannefrokt »

Jag tror ett bättre ställa att dra lågnivån är i mitten under mittenfacket och golvmattan och under baksätet. I golvlisterna går det så mycket elaka strömkablar som kan ge upphov till störningar. Det är dessutom enklare att dra kabeln där, konsolen mellan framsätena är jättelätt att ta bort.
Problem: Framrutan sitter löst. Åtgärd: Vrid ner volymen på stereon.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Precis detta sa också tjejens farbror till mig, problemet är ju att jag aldrig pillat med bilar på nått eller annat sätt tidigare å vet inte hur man kommer åt detta utrymme... Försökte igen vid golvlisten men lyckades inte få loss allt som behöves lossa på :(

Vore det jätte illa å dra dem längsmed listerna utanpå? hehe

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

timebandit skrev:Precis detta sa också tjejens farbror till mig, problemet är ju att jag aldrig pillat med bilar på nått eller annat sätt tidigare å vet inte hur man kommer åt detta utrymme... Försökte igen vid golvlisten men lyckades inte få loss allt som behöves lossa på :(

Vore det jätte illa å dra dem längsmed listerna utanpå? hehe


klart att det går men det är ju snyggare att dra dom under så dom inte syns.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Har bett gubben om hjälp med detta, får se om han har tid... annars så får det faktiskt bli synligt :-( Så då ställer jag ytterligare en följdfråga...



Ingen som vet nått bra sätt att sätta fast kabeln längs med listen typ vid taket? Silvertejp blir nog inte så snyggt, hehe

#Johan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1018
Blev medlem: 24 sep 2003, 12:42
Ort: Smålandsstenar Medlemmsnummer: 429

Inlägg av #Johan »

Det spelar nog inte så stor roll hur du gör om du kommer lägga den synligt.

Kommer aldrig bli snyggt :(



Det är mycket bättre att du lägger ner lite mer tid och lägg dom i listerna. Det är faktiskt inte särskilt svårt.



På listerna sitter det små "lock" som man pillar bort med en liten skruvmejsel och sen är det bara att skruva väck skruven som gömmer sej där under.



Ryggstödet får du väck genom att trycka överkanten neråt så den hakar av sej från fästena. Sen sitter det två flärpar nere på sidorna som du måste haka av med. Jag har för mej att du måste ta väck själv sätet också. Det får du väck på samma sätt som ryggstödet. Sitter två hakar som man måste haka av det ifrån vid ytterplatserna. Du trycker sätet bakåt. Kan va lite knepigt men ta i rejält så släpper det tillslut 8)



Jag tror nog du ska reda ut det :D
Bild

BMW 318 -88

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Det ska inte vara några problem att få ned lågnivåkabel med remote under listen... finns massor med plats.



jag tycker nog det är lättare o dra kabeln där än i mitten av bilen.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Massor av plats? Hehe, inte på min bil tydligen... På höger sida kan det kanske gå om jag bara får loss all list som är på sidan. På vänster sida är det smockfullt redan... Skall göra ett försö igen till helgen igen =)

mandg

Inlägg av mandg »

Jag hade lagt kablarna på passagerar sidan då där oftast är fler kabelhärvor på förar sidan tex om man har elhissar, styrning tillbackspeglar, C-lås osv....







Jag har lagt strömmen på höger sida, remoten + Lågnivå kablarna i mitten...

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Strömmen drar man med fördel på den sida som batteriet sitter på - det varierar alltså beroende på om man har intercooler eller inte. Man vill ha en så kort strömkabel som möjligt. Lågnivå, CD-växlarstyrning med mera kan man också dra i mitten av bilen genom mittkonsolen och vidare under mattan in under baksätet. Detta kan behövas om man har mycket extraprylar i sin kärra. För ett vanligt "normalsystem" duger det gott med det utrymme som finns bakom plastpanelerna i golvet. Någon sade att det är så generöst med plats i volvobilar så att man kan få in en barnvagn bakom handskfacket och även om det är lite överdrivet är det faktiskt riktigt fint med plats lite överallt för extrapyssel.
Bild

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Tack för alla svaren ni ger mig... tur att ni orkar med oss som inte kan nått alls =) Har nog en sista fråga... När jag köpte låsan å allt så köpte jag också kabelkit där alla kablar jag behövde finns på BRL och dem sa att mer än så behövs icke! Men hur sätter jag fast strömkabeln typ på batteriet? Behöver man ingen klämma eller dyligt? Det e ju bara en kabel...... :)

Insane_1
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2005, 01:28
Ort: vettet

Inlägg av Insane_1 »

timebandit skrev: Men hur sätter jag fast strömkabeln typ på batteriet? Behöver man ingen klämma eller dyligt? Det e ju bara en kabel...... :)


Lättast är om du pressar fast en kabelsko av lämplig storlek på kabeln. Sen är det bara att sätta fast=)
My japcrap is a girltrap

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Ursäkta min okunnighet men strömkabeln som skall sättas fast i batteriet har ju ingen kabelsko på sin sida? hehe... batteriet har ju 2st tjocka poler som man skall ansluta kabeln till?

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Det har du rätt i. Du måste köpa en kabelsko att sätta på den grova strömkabeln. Denna kabelsko fäster du med bulten som pressar samman den stora "kabelskon" som sluter mot "pinnen" som sticker upp från batteriet. Glöm inte säkringen.
Bild

Insane_1
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2005, 01:28
Ort: vettet

Inlägg av Insane_1 »

Greensilver skrev:Det har du rätt i. Du måste köpa en kabelsko att sätta på den grova strömkabeln. Denna kabelsko fäster du med bulten som pressar samman den stora "kabelskon" som sluter mot "pinnen" som sticker upp från batteriet. Glöm inte säkringen.


Ja det var ju så jag menade, men kanske inte förklarade tydligt nog
My japcrap is a girltrap

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Fan, visste att det var nått som saknades!! Ändå sa dem att jag hade allt på BRL som behövdes... *SUCK* Undra om dem har sådana på Bilia så jag slipper köra flera mil för å fixa sådana :-(

Insane_1
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2005, 01:28
Ort: vettet

Inlägg av Insane_1 »

timebandit skrev:Fan, visste att det var nått som saknades!! Ändå sa dem att jag hade allt på BRL som behövdes... *SUCK* Undra om dem har sådana på Bilia så jag slipper köra flera mil för å fixa sådana :-(


Eller så åker du till närmsta elfirma och låter dom pressa på en riktig sko=) Billigt, bra och funkar utmärkt.
My japcrap is a girltrap

Skriv svar