AC stängs aldrig av, 940 turbo -98

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Turboadde47
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mar 2024, 21:25

AC stängs aldrig av, 940 turbo -98

Inlägg av Turboadde47 »

Hej, mitt första inlägg här på forumet :)

Som rubriken säger har jag en 940 med vanlig AC (inte ECC) som inte går att stänga av. Den kyler ju som den ska så inget är fel i övrigt.
Hela vintern har jag hört den tryckutjämna när jag stängt av motorn. Spelar ingen roll om det är -15 grader ute eller om jag ställt in värmen på full. AC-knappen är avstängd också. Det enda som verkar styra om kompressorn är igång eller inte är tryckkontakterna på kondensor och torkfiltret.
Måste ju vara något som hänt i styrpanelen, men vad ? Har någon här på forumet råkat ut för detta ?

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 372
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: AC stängs aldrig av, 940 turbo -98

Inlägg av bönan »

Jättevanligt att det blir fel inne i styrenheten, någon lödning som spricker eller dylikt vad jag har förstått. Vanligaste är att den inte vill starta, men jag har också precis samma fel som du.

Stänga av fläkten är ett sätt att stoppa kylan, ett annat, som funkar för mig, är att försiktigt men bestämt banka till i instrumentbrädan ovanför klimatpanelen efter att ha satt knappen i önskat läge. Det har funkat för mig så länge jag haft min nuvarande 940.

Även hört folk som är duktiga på att löda som fixat sina paneler, inget jag provat. Går även att beställa renoverad panel från firma i Amerika: https://www.fcpeuro.com/products/volvo- ... 40-6848302

360 dollar + frakt och 200 dollar stomavgift tills de fått ens gamla enhet.

Turboadde47
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mar 2024, 21:25

Re: AC stängs aldrig av, 940 turbo -98

Inlägg av Turboadde47 »

Okej, intressant att det inte bara är min bil som spökar på det viset.
Har faktiskt inte provat banka på instrumentbrädan, får testa och se om något händer.
Lät lite dyrt att köpa nytt från usa, tror jag testar att öppna panelen själv först och se om det finns något däri som jag kan fixa själv.
Jag letade lite på bildelsbasen för att se vad som finns i deras lager. Extremt få paneler av AC-modellen. ECC-modell fanns i överflöd.

Skriv svar