jord fråga

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

jord fråga

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Det finns en hel del kunskap här så testar med en lite annorlunda fråga å ser om någon vet åtminstone mer än mig :P
Har köpt hem lite prylar och tänkte göra ett försök med att få ihop en display som visar oljetryck digitalt och som givare hade jag tänkt en VDO givare.
Allt ska hantera med en Arduino Uno R3 som ska skicka på 3,3v på givaren som sedan jordar i motorblocket (höljet på givaren är alltså jord och med kontakt med motorblocket så blir jorden då där.
Frågan är dock, kan de bli problem att jorda givaren som bara tar emot 3,3v och jorda den i motorn som tar emot 12v från alla möjliga delar.
Det blir liksom som en egen krets från arduinon, datorn matar givaren med 3,3v givaren jordar i motorblocket, och från en analog ingång på arduinon så mäter jag volten och ser hur mkt jag får tillbaka för att sedan omvandla de till tryck. Men är lite orolig om de kan bli störningar av att göra på detta vis? Eller om de finns risk för konstiga jordspänningar eller nått annat som jag inte tänkt på.

Här är en liten bild på den lilla krabaten i test fasen:
Bild
940 Turbo brukis: Bild

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: jord fråga

Inlägg av Jens.L »

Dom flesta eftermarknadssprut har jord ut från boxen som heter "sensor ground" där alla givare ska jordas för att det inte ska bli spökfel med startmotorer,generatorer osv. Men hur den är uppbyggd vet jag inte. Sen är det oftast 0-5v givare man kör med för tryck/temp inom eftermarknadssprut också. Bosch har släppt en fin givare med både oljetryck och oljetemp i samma givare nu som är på 0-5v. Dock inte helt gratis
Volvo 940 Turbo 1997

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: jord fråga

Inlägg av Eda »

Problem kan det alltid bli! =)
Om motorn är dåligt jordad får du en felkälla där, din arduino kommer att jämföra spänningen över givaren med en 0v-referens och givaren en annan.
Du ska inte fokusera så mycket på "jord" utan se det som referenser, t.ex. så har vissa äldre engelska bilar 12v i chassi.
Om du har två spänningskällor på säg 5v vardera där du kopplar den första källans 0v till den andra källans 5v så genererar båda fortfarande 5v var, men du får ut 10v från den andra källans 0v till den första källans 5v. Men du kan använda 5v från båda systemen utan problem även fast det ena systemet har 0v på samma ställe där det andra har 5v.
Om motorn är dåligt jordad får du en extra resistans mellan givare och ditt mätsystem som kommer påverka mätningen.

Vad är det för givare du tänker använda?
Om det är en som ger en resistans beroende på tryck/temp funkar 3.3v, då gör du en spänningsdelare bara, men det har du nog koll på.
Finns det inte givare som har dubbla utgångar som inte jordar genom motorn, de låter ju lämpligare för att slippa fundera på spikar från startmotor och generator. Du behöver nog medelvärdesbilda i vilket fall för att det inte ska hoppa alltför mycket.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: jord fråga

Inlägg av Lehto »

Tja,
tack för svar jo jag gjorde ju bort mig lite när jag köpte givaren... Borde som du säger köpt en med separat jord för att slippa den huvudvärken...
Men har nu inte riktigt lust med att pytsa ut 550kr till på en ny VDO givare :P Ska göra ett försök med denna:
https://vdo-webshop.nl/en/pressure-send ... 90784.html
så får vi ser hur det går, i värstafall får jag överväga att köpa en med separat jord eller förbättra kontakten mellan motor och jord då.

Tanken är att mata givaren med 3,3v direkt från datorn då den har 3,3v utgång. Datorn drivs med 5v direkt från usb-porten som jag monterat i bilen tidigare ;)
940 Turbo brukis: Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: jord fråga

Inlägg av Eda »

Det står att den ska drivas med minst 6v, vet inte om det faktiskt finns någon anledning till det eller om det fungerar lika bra med 3,3v.

Men du kan ta en högre konstantspänning som du delar ner till 0-3,3v genom givaren med en spänningsdelare.

Skriv svar