Styrsignal bränslerelä 740 B230F -87

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Stehe
Färsk användare

Styrsignal bränslerelä 740 B230F -87

Inlägg av Stehe »

Hej,
Har problem med grabbens 740-epa.
1987
2,2 jetronic
B230F
2 bensinpumpar finns – en hjälppump i tank och en huvudpump under bilen (under förarsätet)

Det började med att den inte startade helt plötsligt.
Drog hem bilen och efter nån dag testade jag igen och då surrade bränslepumparna hela tiden och bilen startade. Ryckte till slut negativ batterikabel så pumparna slutade pumpa bränsle (pumpade hela tiden oavsett läge på tändningsnyckel).

Kollade bränslepumpsreläet som var bränt på 87/2. Öppnade det och det var kortslutning då lödtennet runnit runt på flera kontakter. Bytte detta men hjälpte inte (pumparna startade inte ens då). Tycker dock det knäpper till i reläet när man vrider tändningsnyckel till läge II. Provade det gamla kortslutna reläet igen men då startade inte pumparna alls.

Jag kollade och de är gnista på tändstiftemn men inget bränsle kommer (pumparna startar inte alls oavsett läge på tändningsnycke och om jag kör på startmotor). Kollade säkringar 1 och 11 som var hela.
Tog loss huvudbränslepumpen och testade den – den gick med direktmatning. Bytte den ändå mot en ny.

Har kollat på följande bilder:
https://www.prima-bildelar.se/thumb.php ... h=500&zc=2
och
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm

Har nu testat sockeln för reläet och på pos 30 ligger det 12v hela tiden. Vrider jag nyckel och även kör på startmotorn kommer ingen spänning på någon annan plats i sockeln.

Kollade efter kabelbrott mellan pos 87/2 i reläsockel som går via säkring 11 till bräsnlepump – inghet kabelbrott fram till pump.

Kollade kabelbrott mellan pos 85 och 87/1 – inget kabelbrott.

Misstänker nu att det är den signal som ska trigga spolen i reläet att pos 30 och pos 87/2 ska få kontakt inte slår till. Då jag inte är nån fena på bilel så tänkte jag att jag kollar här på forumet om någon vet hur jag ska felsöka vidare. Kan det vara bränsleboxen /styrboxen för insprutningsystemet? Hur felsöker man den?

Supertacksam för hjälp och råd hur jag ska gå vidare. 

Stehe
Färsk användare

Re: Styrsignal bränslerelä 740 B230F -87

Inlägg av Stehe »

Hallå igen,
Ingen som har nåt bra tips? Supertacksam för tips/ideer.
Hare!

Eda
Webmaster
Kör: 965, AMC

Inlägg av Eda »

Har du kollat undersidan av relähållaren ifall något där har smält?

86/1 och 86/2 jordas från LH 2,2-boxen. Mät upp de kablarna, pin 17 och 21 på boxen. Om reläet har blivit kortslutet kanske det var kommit 12V direkt på dessa ingångar, då kan något har gått sönder i boxen.

Med tändning i läge 2 borde du ha jord på 86/1 som går till pin 21 på boxen.

Du kanske ska fundera på om det är något annat som blivit varmt i närheten av relät som gjort att det gått sönder.

Stehe
Färsk användare

Inlägg av Stehe »

Kanoners! Ska ut och mäta. 😁
Kommer inte åt plattan underifrån då kablage ä trångt draget. Kanske man kan få bort sidopanelen från förarsodan.
Tack för tips!!!

Stehe
Färsk användare

Inlägg av Stehe »

Uppdatering. Var ECUn som bränts. Bytte till ny (beg) och bilen hoppade igång direkt. 😁

Eda
Webmaster
Kör: 965, AMC

Inlägg av Eda »

Kul att ni fick igång den. Bra att du skrev vad som var fel också, kanske hjälper någon med samma problem.

Stehe
Färsk användare

Inlägg av Stehe »

Hallå igen,
var som du trodde att det gått ström in i ECU/bränslebox/ styrenhet för insprutning och bränt denna.
Nu är det dags att ta tag i problemet med hoppande bränslemätare... :o)
Hare bra!

Skriv svar